کد خبر: ۵۶۴۱۴
۱۷:۱۴ -۲۴ مهر ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

تاثیر رابطه منظم جنسی در جلوگیری از ابتلا به پروستات

«پروستات» تورم و التهاب غده پروستات است، غده‌ای که دقیق زیر مثانه آقایان قرار گرفته است. غده پروستات مایع منی را تولید می‌کنند که حمل و نقل اسپرم را نیز انجام می‌دهد. اغلب، ادرار دردناک را به دنبال دارد. دیگر علائمی که می‌توان اشاره کرد، درد در کشاله ران، ناحیه لگن و اندام تناسلی است. گاه علائمی هم شبیه به سرماخوردگی نیز دارد.

بیماری پروستات

نشان تجارت - هدی کاشانیان: تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه جنسی منظم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که مردانی که دفعات بیشتری انزال دارند، به‌ویژه در دهه‌های ۲۰ و ۴۰ زندگی، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مواجه‌اند. یکی از نظریه‌ها این است که انزال منظم به تخلیه مواد مضر از پروستات کمک می‌کند و تجمع آن‌ها را که ممکن است به سرطان منجر شود، کاهش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید قطعی این موضوع مورد نیاز است.

پروستات چیست؟

ابتدا بهتر است درباره پروستات توضیحاتی داد. «پروستات» تورم و التهاب غده پروستات است، غده‌ای که دقیق زیر مثانه آقایان قرار گرفته است. غده پروستات مایع منی را تولید می‌کنند که حمل و نقل اسپرم را نیز انجام می‌دهد. اغلب، ادرار دردناک را به دنبال دارد. دیگر علائمی که می‌توان اشاره کرد، درد در کشاله ران، ناحیه لگن و اندام تناسلی است. گاه علائمی هم شبیه به سرماخوردگی نیز دارد.

پروستات معمولاً در مردانی دیده می‌شود که در سنین ۵۰ یا جوان‌تر هستند. شرایطی که منجر به علائم بسیاری می‌شود. گاه هم تشخیص داده نمی‌شود. اگر به خاطر عفونت باکتریایی باشد، با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. بسته به این که به چه علت چنین چیزی رخ داده است، می‌تواند تدریجی یا ناگهانی رخ دهد. ممکن است حتی سریعاً بهبود پیدا کند، یا خود به خود یا با درمان. برخی از انواع پروستات است که ماه‌ها طول می‌کشد تا درمان شوند.

سرطان پروستات و روابط زناشویی

درمان سرطان مخصوصاً درمان سرطان پروستات می‌تواند از جوانب مختلفی بر زندگی افراد تاثیر بگذارد، خصوصاً زندگی جنسی، زیرا فعالیت و توانایی برقراری رابطه جنسی به عوامل جسمی و روحی زیادی بستگی دارد که قطعاً در پروسه درمان سرطان پروستات، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اما این پایان راه نیست. هنگامی که فرد از نظر جنسی تحریک می‌شود، مغز پیام‌هایی را به اعصاب آلت تناسلی ارسال می‌کند. سپس، اعصاب با افزایش جریان خون رونده به آلت تناسلی سبب سفت شدن آن می‌شوند. هر عاملی که در عملکرد اعصاب، جریان خون یا میل جنسی تداخل کند، می‌تواند دستیابی یا حفظ نعوظ را دشوار کند. این وضعیت با نام اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی شناخته می‌شود. بسیاری از مردان به مشکلات نعوظ مبتلا شده و احتمال بروز این مشکل همگام با افزایش سن بیشتر نیز می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به پروستات با دفعات زیاد انزال

دانشمندان با تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام دادند به این نتیجه رسیدند که داشتن دفعات زیاد انزال به خصوص از طریق نزدیکی واژینال می‌تواند خطر ابتلا به پروستات را در مردان کاهش دهد. از همین‌رو می‌توان یکی دیگر از فواید رابطه جنسی را ارتباط بین انزال مکرر و کاهش خطر ابتلا به پروستات دانست. البته برای اینکه به طور قطعی بتوان گفت، ارضا نشدن مردان یکی از دلایل ابتلا به مشکلات پروستات محسوب می‌شود، نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد که در حال انجام است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که در طول هفته بین چهار تا هفت بار انزال دارند، ۳۶ درصد کمتر از سایرین در معرض مشکلات پروستات (قبل از ۷۰ سالگی) قرار خواهند گرفت. این آمار در خصوص مرگ و میر مردان هم صدق می‌کند. آقایانی که به‌طور مکرر (دو بار یا بیشتر در هفته) ارگاسم دارند ۵۰ درصد کمتر از افرادی که از لحاظ جنسی فعال نیستند، در معرض خطر مرگ و میر قرار می‌گیرند. اگرچه نتایج برخی از تحقیقات کمی متناقض با این موضوع است؛ اما بیشتر تحقیقات ثابت کرده افزایش کیفیت و سلامت اسپرم از فواید رابطه جنسی است.

پیشگیری از سرطان پروستات

حفظ وزن مناسب: بر اساس مطالعات انجام شده، چاقی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. مردانی که BMI (شاخص توده بدنی) آن‌ها بالاتر از ۳۰ باشد خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها بیشتر است.

اجتناب از استعمال دخانیات: ترک سیگارباعث افزایش سطح سلامت می‌شود و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

ورزش منظم: مطالعات مربوط به ریسک سرطان پروستات و ورزش، نشان می‌دهد افرادی که ورزش می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. ورزش منظم علاوه بر حفظ تناسب اندام باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها خواهد شد و تاثیرات منفی حاصل از نداشتن فعالیت جسمانی را از بین می‌برد.

حفظ فعالیت جنسی: ریسک بروز سرطان پروستات در افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند دو تا سه برابر کمتر از سایر افرادی است که فعالیت جنسی کمی دارند. متخصصان این زمینه عقیده دارند که نعوظ و رابطه جنسی باعث خروج مواد سمی و سایر ترکیبات التهاب آور از بدن خواهد شد.

چکاپ و آزمایش منظم: انجام چکاپ و معاینات منظم به منظور تشخیص به موقع سرطان پروستات یکی از بهترین روش‌های پیشگیری است.

بزرگی پروستات و تاثیر آن روی زندگی جنسی مردان

همانطور که گفته شد، پروستات یک غده کوچک است که در زیر مثانه مردان قرار گرفته و به تولید مایع منی کمک می‌کند. ممکن است با افزایش سن این غده بزرگتر شود که به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) معروف است و می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود.

ابتلا به پروستات و تاثیر در رابطه جنسی

تاثیرات پروستات بزرگ در رابطه جنسی

BPH، می‌تواند رابطه جنسی فرد را نیز با مشکل روبرو کند.

برخی از عوارض جانبی جنسی عبارتند از:

•    کاهش رضایت جنسی

•    مشکل در حفظ نعوظ

•    کاهش میل جنسی

البته این نشانه‌ها با توجه به سن، ژنتیک و میزان اضطراب فرد متفاوت است.

ارتباط بین BPH و اختلال نعوظ ED

اختلال نعوظ (ED) و پروستات بزرگ، دو بیماری جدا از هم هستند، اما معمولاً با هم ارتباط دارند. ED ممکن است به دلیل انواع مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت، سطح پایین تستوسترون یا مسائل روانی ایجاد شود، اما پروستات بزرگ نیز در میزان عملکرد جنسی مردان تاثیرگذار است.

با این حال، برخی از دارو‌های مورد استفاده برای درمان ED می‌توانند به بهبود علائم BPH نیز کمک کنند. این شامل واردنافیل (لویترا)، سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیالیس) است. به عنوان مثال، مردانی که ۱۰ میلی‌گرم واردنافیل را ۲ بار در روز به مدت ۸ هفته مصرف کردند، در مقایسه با گروه مشابهی که دارونما خوردند، بهبود قابل توجهی در علائم BPH خود داشتند. همچنین مردانی که روزانه تا ۵ میلی‌گرم تادالافیل می‌خوردند، کاهش علائم BPH و ED را تجربه کردند.

با این حال، قبل از مصرف دارو‌های ED، با پزشک خود صحبت کنید. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند، مردان زیر به طور منظم، غربالگری پروستات انجام دهند:

•    افراد بالای ۵۰ سال با خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات: این شامل افرادی است که حداقل ۱۰ سال دیگر عمر می‌کنند.

•    افراد بالای ۴۵ سال با خطر متوسط: این شامل مردانی است که خانواده درجه یک آن‌ها (پدر یا برادر)، در سنین زیر ۶۵ سال به سرطان پروستات مبتلا شده است.

•    افراد بالای ۴۰ سال با ریسک بالا: این شامل مردانی است که چندین فرد درجه نزدیک آن‌ها در دوران جوانی به سرطان پروستات مبتلا شده‌اند. به طور کلی، در صورت مشاهده هر گونه علامت بزرگی پروستات، به پزشک مراجعه کنید.

اگر دارو علائم را کاهش ندهد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. تغییرات سبک زندگی می‌تواند علائم بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

•    کاهش مصرف الکل، شیرین‌کننده‌ها و نوشابه گازدار

•    حفظ وزن سالم

•    ورزش

برخی از تمرینات ورزشی لگن، به طور خاص، علائم مرتبط با BPH را بهبود می‌بخشند. با روش‌های درمان و پیشگیری مناسب، مردان می‌توانند زندگی جنسی بهتری داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون