کد خبر: ۴۷۵۰۳
۱۲:۳۰ -۲۰ خرداد ۱۴۰۲
مولتی ویتامین‌ها به اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول، آدامس جویدنی، پودر و شربت در دسترس هستند. یکی از این ویتامین‌ها که برای بدن بسیار سودمند است، ویتامین D است. وقتی میوه و سبزیجات به میزان کافی نمی‌خوریم، بدن ما مواد مغذی ضروری را از دست می‌دهد، که این امر می‌تواند باعث خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد.

ویتامین D

نشان تجارت - هدی کاشانیان: بدن همه ما روزانه نیازمند ویتامین‌ها و مواد مکملی است که استفاده از آن‌ها، کمبود‌ها و ضعف‌های بدن ما را جبران می‌کند. با توجه به اینکه هیچ استانداردی برای تشکیل مولتی ویتامین وجود ندارد، ترکیب مواد مغذی آن‌ها بر اساس برند و محصول متفاوت است.

مولتی ویتامین‌ها به اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول، آدامس جویدنی، پودر و شربت در دسترس هستند. یکی از این ویتامین‌ها که برای بدن بسیار سودمند است، ویتامین D است. وقتی میوه و سبزیجات به میزان کافی نمی‌خوریم، بدن ما مواد مغذی ضروری را از دست می‌دهد، که این امر می‌تواند باعث خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد.

طبق گفته مراکز کنترل بیماری، بزرگسالان باید روزانه دو فنجان میوه و سبزیجات مصرف کنند. با این حال، ۷۶ درصد از بزرگسالان به اندازه کافی میوه نمی‌خورند و ۸۷ درصد از بزرگسالان به اندازه کافی سبزیجات میل نمی‌کنند. مصرف قرص ویتامین D، نتایج شگفت‌انگیزی در کاهش وزن دارد. ویتامین D از واکنش پوست به نور خورشید و مصرف بعضی از غذا‌ها و قرص‌های مکمل تامین می‌شود.

ویتامین D

 

خواص ویتامین D چیست؟

همانطور که بیان شد ویتامین D فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که عبارتند از:

۱. پیشگیری از ابتلاء به کرونا: ویتامین D فعالیت‌های ضدمیکروبی مستقیمی را علیه طیف وسیعی از میکروب‌ها از جمله باکتری‌های گِرم مثبت و گِرم منفی، ویروس‌های پوشیده و غیرپوشیده و همچنین قارچ‌ها دارد.

۲. تقویت استخوان‌ها: ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها در هر سنی از کودکی تا پیری ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا بدن شما کلسیم را از غذا جذب کند.

۳. کاهش آسیب به چشم‌ها: یکی از دلایل اصلی اینکه بعد از ۵۰ سالگی، چشم‌ها ضعیف می‌شوند، مشکلی به نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. دژنراسیون ماکولا همان پیشرفت آهسته تاری دید است که نزدیک به مرکز چشم اتفاق می‌افتد و مانع دیدن اجسام به وضوح می‌شود. عوامل تاثیرگذار بر افزایش ابتلاء به این بیماری شامل سن، ژنتیک و نژاد افراد است.

۴. رفع اسپاسم عضلانی: یکی از نقش‌های مهم ویتامین D در بدن، کمک به عضلات برای جذب کلسیم، تقویت بدن و عملکرد بهتر است. تحقیقات نشان داده‌اند که یکی از دلایل اصلی گرفتگی و اسپاسم عضلات، دریافت ناکافی این ویتامین است.

۵. کاهش خطر فیبروم رحم: فیبروم رحم تومور‌های غیرسرطانی هستند که در دیواره رحم رشد می‌کنند. از آنجا که این تومور‌ها می‌توانند به اندازه یک گریپ فروت رشد داشته باشند، برای خانمی که به آن دچار است، بسیار دردناک و ناراحت‌کننده خواهد بود.

۶. کاهش روند افزایش وزن: یکی از مشکلات اصلی ما این است که در گذر زمان و بدون اینکه متوجه شویم، مقدار زیادی وزن اضافه می‌کنیم. یکی از مزیت‌های قرص ویتامین D این است که روند افزایش وزن را کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل اینکه ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، بدن آن را جذب و ذخیره می‌کند تا سالم بماند. این ویتامین حیاتی به بدن کمک می‌کند تا مواد معدنی مانند کلسیم و مواد مغذی را ذخیره و از جذب مواد مضر مانند هورمون پاراتیروئید پیشگیری کند.

۷. بهبود دیابت: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بین کمبود این ویتامین و دیابت نوع دو، رابطه‌ای وجود دارد؛ هنوز برای پزشکان کاملاً ثابت نشده است که با خوردن این ویتامین خطر ابتلاء به دیابت کاهش می‌یابد یا خیر، اما چربی‌های اضافی بدن با ابتلاء به دیابت و کمبود این ویتامین مرتبط است.

۸. کاهش ابتلاء به سرطان روده بزرگ: خیلی زود است که بگوییم ویتامین D از دشمنان اصلی سرطان است، اما پژوهش‌ها نشان دادنده‌اند کسانی که سطح ویتامین D بدن‌شان بالاست، کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. این ویتامین از عوامل پیشگیری‌کننده سرطان سینه و پروستات نیز است.

۹. کاهش خطر ابتلاء به آلزایمر: افراد مسن نیز به ویتامین D نیاز دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند افراد مسنی که کمبود ویتامین D دارند، در مقایسه با کسانی که ویتامین D بدن‌شان تامین است، بیشتر در خطر ابتلاء به آلزایمر هستند. همچنین این افراد در تست حافظه و دقت، عملکرد خوبی ندارند.

۱۰. فشار خون بالا: افراد دچار کمبود ویتامین D بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند، اما نمی‌توان گفت که کمبود ویتامین D موجب افزایش فشار خون در افراد سالم می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا پاراتیروئید بیش فعال (هایپرپاراتیروئیدیسم) مبتلا به فشار خون هستند که کمبود ویتامین D نیز نقش مهمی در این بیماری‌ها بازی می‌کند. با این حال مصرف ویتامین D و مکمل‌های کلسیم، فشار خون را کاهش نمی‌دهد.

۱۱. بیماری قلبی: کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری قلبی، حملات قلبی، سکته و نارسایی قلبی و همچنین خطر رسوب کلسیم در شریان‌ها را افزایش می‌دهد. رسوب کلسیم در شریان بیماران آتروسکلروز منجر به حمله قلبی یا سکته می‌شود. کمبود ویتامین D از جمله عواملی است که خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون، دیابت نوع دو، چاقی و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

ویتامین D

 

منابع ویتامین D کدامند؟

ویتامین D، یک ویتامین حیوانی است. شیر، ماست، زرده تخم مرغ، جگر، ماهی‌های پرچرب مانند قزل‌آلا و تن، سرشار از این ویتامین هستند. مهم‌تر از همه، بدن ما با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، این ویتامین را تولید می‌کند. معمولاً در فصل زمستان که شدت نور خورشید کمتر است، سطح این ویتامین در اغلب افراد کاهش می‌یابد؛ بنابراین مصرف جایگزین‌های غذایی برای جبران این کاهش لازم است.

عوارض کمبود ویتامین D در سالمندان

سالمندان به دلیل بعضی مشکلات گوارشی نمی‌توانند از مواد غذایی به راحتی استفاده کنند. همچنین به دلیل کاهش توده چربی پوست نمی‌تواند به خوبی نور خورشید را برای ویتامین D انجام دهد. سالمندان بالای ۵۰ سال که بیشتر در منزل هستند در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند و از مهم‌ترین عوارض کمبود ویتامین D در سالمندان عبارتند از:

• درد و پوکی استخوان

• خستگی افسردگی و بی‌حوصلگی

• سرطان روده بزرگ و سرطان سینه و پروستات

• شکستگی‌ها و درد‌های عضلانی

• فشار خون قند خون و دیابت نوع یک و دو

• روماتیسم و بیماری‌های التهابی

• بیماری‌های قلبی و عروقی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون