کد خبر: ۵۴۶۷۷
۰۰:۲۱ -۱۸ مرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

راه‌های جلوگیری از ابتلا به کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب (Fatty Liver) بر اثر تجمع و رسوب چربی در کبد ایجاد می‌شود. تجمع بیش از ۱۰ درصد چربی در بافت کبد باعث ایجاد اختلالاتی در فعالیت‌های کبد می‌شود. مهم‌ترین علامت این بیماری این است که در مراحل اولیه آن، نشانه‌ای ندارد و فقط با پیشرفت بیماری علائم ظاهر می‌شود.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به کبد چرب چیست؟

نشان تجارت - هدی کاشانیان: کبد چرب از جمله عارضه‌های شایعی است که ممکن است افراد در هر سنی گرفتار آن شوند. افراد در اثر انباشت و ذخیره چربی به میزان قابل‌توجه در کبد، دچار بیماری کبد چرب می‌شوند. جلوگیری از کبد چرب، که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، نیازمند رعایت یک سبک زندگی سالم و توجه به تغذیه و فعالیت بدنی است. 

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب (Fatty Liver) بر اثر تجمع و رسوب چربی در کبد ایجاد می‌شود. تجمع بیش از ۱۰ درصد چربی در بافت کبد باعث ایجاد اختلالاتی در فعالیت‌های کبد می‌شود. مهم‌ترین علامت این بیماری این است که در مراحل اولیه آن، نشانه‌ای ندارد و فقط با پیشرفت بیماری علائم ظاهر می‌شود.

کبد چرب چگونه ایجاد می‌شود؟

کبد، مسئول تجزیه و از بین بردن سموم از بدن و کمک به دفع آن‌ها است و کبد چرب با تخریب سلول‌های کبدی همراه است. کبد چرب دو نوع اصلی دارد.

• کبد چرب الکلی

• کبد چرب غیرالکلی

مراحل پیشرفت بیماری کبد چرب

گرید ۱

اولین و ساده‌ترین نوع آن گرید ۱ است که به دلیل خوردن غذا‌های ناسالم بوجود می‌آید و با تغییر در رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه به طور کامل برطرف می‌شود.

گرید ۲

گرید ۲ مقداری مشکل‌ساز است، ولی باز هم با تغذیه مناسب و ورزش، کبد چرب به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

گرید ۳

نوع دیگر که زنگ هشداری است برای افراد مبتلا به گرید ۱ و ۲، گرید ۳ است و در صورت داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی، این بیماری بهبود پیدا می‌کند.

گرید ۴

در گرید ۴ که وخیم‌ترین حالت ممکن است و به سیروز کبدی معروف است، اگر بیمار برای بهبودی این وضعیت تلاش نکند، منجر به از دست دادن کبد می‌شود و به پیوند کبد محتاج می‌شود.

ویژگی افراد مبتلا به کبد چرب 

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، احتمال بیشتری برای ابتلا به علائم کبد چرب در شما وجود دارد:

• آسیایی یا اسپانیایی هستید

• خانم یائسه هستید

• دچار چاقی مفرط همراه با چربی شکمی زیاد هستید

• فشار خون بالا دیابت یا کلسترول بالا دارید

• دچار آپنه خواب انسدادی هستید

• علائم کبد چرب در بارداری نیز زمانی ایجاد می‌شوند که مادر یا جنین دچار نقص ژنتیکی خاصی باشند و یک بیماری نادر محسوب می‌شود

علائم کبد چرب

علائم کبد چرب در زنان و مردان

افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند، اغلب علائمی ندارند و به همین دلیل تشخیص کبد چرب در منزل دشوار است تا هنگامی که به سیروز کبدی تبدیل شود. چنانچه دارای علائم کبد چرب باشید، لااقل یکی از موارد زیر در شما است:

• احساس درد در ناحیه شکم

• از دست دادن و کاهش اشتها و وزن

• احساس ضعف و خستگی شدید

• احساس حالت تهوع 

• احساس خارش در پوست، کبودی و خونریزی سریع

• تغییر رنگ ادرار به تیره

• کمرنگ شدن مدفوع 

• ایجاد تورم در پا‌ها

• افزایش سایز سینه در مردان

• احساس گیجی

• ایجاد ضایعات خوشه‌ای رگ در زیر پوست

• بالا آمدن با تاخیر پوست پس از ضربه 

• ریزش مو‌های زائد (منطقه‌ای)

• تغییر رنگ کف دست (قرمزی شدید)

• ایجاد آکنه 

• ریزش مو

• خشکی چشم (در خانم‌ها)

• کم‌خونی و سندم پیش قاعدگی شدید (در خانم‌ها)

راه‌های جلوگیری از کبد چرب

راه‌های جلوگیری از کبد چرب

در اینجا به برخی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از کبد چرب اشاره می‌شود:

تغذیه سالم

کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترانس: مصرف چربی‌های سالم مانند چربی‌های غیراشباع (موجود در روغن زیتون، آووکادو و آجیل) را افزایش دهید.

کاهش مصرف قند و شکر: مصرف کمتر نوشیدنی‌های شیرین، دسر‌های شیرین و محصولات قندی می‌تواند به کاهش خطر کبد چرب کمک کند.

مصرف فیبر کافی: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، منابع خوبی از فیبر هستند که می‌توانند به سلامت کبد کمک کنند.

پرهیز از الکل

مصرف الکل یکی از عوامل مهم ایجاد کبد چرب است. محدود کردن یا قطع مصرف الکل می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری داشته باشد.

فعالیت بدنی منظم

ورزش منظم: حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هفته توصیه می‌شود. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و ورزش‌های هوازی می‌توانند به بهبود سلامت کبد کمک کنند.

تمرینات مقاومتی: تمرینات مقاومتی (وزنه‌برداری) نیز می‌توانند به کاهش چربی‌های بدن و بهبود عملکرد کبد کمک کنند.

کنترل وزن

مدیریت وزن: کاهش وزن اضافی می‌تواند به کاهش چربی کبد کمک کند. حتی کاهش ۵ تا۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

مشاوره با متخصص تغذیه: مشاوره با متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند به کنترل وزن و جلوگیری از کبد چرب کمک کند.

مدیریت بیماری‌های مزمن

کنترل دیابت: مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند به پیشگیری از کبد چرب کمک کند.

کنترل فشار خون: نگه داشتن فشار خون در محدوده طبیعی نیز مهم است.

کنترل کلسترول: مصرف دارو‌های تجویز شده و تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به کنترل سطح کلسترول کمک کند.

معاینات منظم پزشکی

بررسی‌های منظم: انجام آزمایش‌های منظم برای بررسی عملکرد کبد و چربی‌های خون می‌تواند به تشخیص زودهنگام کبد چرب کمک کند.

مشاوره پزشکی: در صورت وجود علائم مشکوک یا داشتن عوامل خطر، با پزشک مشورت کنید.

پاک‌سازی کبد چرب در منزل

کبد، اندام بسیار مهمی برای زندگی انسان است. کبد عضوی است که در پاک‌سازی خون و پاک‌سازی ریه بسیار مهم است. علاوه بر این، کبد اجزای غذایی مفید برای بدن انسان را تنظیم می‌کند تا بدن بتواند از آن استفاده کند. پاک‌سازی کبد چرب در این زمینه بسیار مفید است. برای پاک‌سازی و بازسازی کبد، مصرف غذا‌های مناسب، تغذیه سالم و مصرف زیاد غذا‌ها ضروری است. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور با این ۱۰ روش، کبد چرب درمان خود را در خانه پاک‌سازی کنید.

۱. سیر

سیر دارای خواصی است که باعث بهبود و تنظیم عملکرد کبد می‌شود. همچنین دارای ویژگی تسکین التهاب در هنگام مصرف با له کردن است. آلیسین موجود در سیر با خواص ضدباکتریایی خود به پاک‌سازی کبد چرب کمک می‌کند.

۲. سیب

سیب به دلیل داشتن فیبر بالا، میوه‌ای بسیار مفید برای کبد است. فیبر پکتین موجود در سیب به کنترل کلسترول و همچنین کاهش آن کمک می‌کند. همچنین موجب دفع سموم از بدن می‌شود. سیب سبز برای پاک‌سازی کبد چرب بسیار مفید است.

۳. آووکادو

آووکادو برای حفظ زیبایی و سلامتی در سراسر جهان بسیار محبوب است و مهم‌ترین نوع سبزی برای پاک‌سازی کبد چرب است. با این حال، طبق مطالعات، مشخص شده است که آووکادو از کبد در برابر گالاکتوزامین و مواد مشابه محافظت می‌کند.

۴. بروکلی

کلم بروکلی به از بین بردن اجزای مضری که بر عملکرد کبد تاثیر منفی می‌گذارد، کمک می‌کند. کلم بروکلی سرشار از مواد شیمیایی است و موجب کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود. همچنین به پاک‌سازی خون، داروی پاک‌سازی ریه و رفع مشکل لخته شدن خون کمک می‌کند.

۵. زردچوبه

زردچوبه مناسب از بین بردن شرایط ناشی از التهاب است. با این حال، زردچوبه که از سرطان نیز جلوگیری می‌کند، موجب پاک‌سازی کبد چرب می‌شود. این ادویه به بازسازی و پاک‌سازی کبد چرب و تنظیم متابولیسم کمک می‌کند.

۶. مصرف آب فراوان

مهم‌ترین راه درمان کبد چرب، مصرف حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز است. جدای از این، آب که برای سلامت کلیه‌ها بسیار مهم است، به بدن کمک می‌کند همیشه مرطوب باشد. آب آشامیدنی، مهم‌ترین راه پاک‌سازی کبد چرب، پاک‌سازی خون و پاک‌سازی ریه است.

۷. انگور

یکی دیگر از میوه‌هایی که برای سلامت کبد بسیار مهم هست، انگور است. هم خود انگور و هم هسته آن برای سلامت کبد بسیار مهم هستند. بسیاری از مطالعات بیان کرده‌اند که هسته انگور کبد را پاک‌سازی کرده و از آسیب جلوگیری می‌کند. انگور که به بدن برای دفع سموم کمک می‌کند، موجب پاک‌سازی کبد چرب می‌شود.

۸. لیمو

لیمو به عنوان یک آنتی اکسیدان کامل برای بدن عمل می‌کند. در عین حال از لیمو برای کسانی که از کبد چرب رنج می‌برند استفاده می‌شود. لیمو نیز یک غذای طبیعی بوده که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. از جمله محلول‌های گیاهی موثر برای کبد چرب همراه با ویتامین C موجود در آن است. کارشناسان می‌گویند که لیمو برای پاک‌سازی کبد چرب مفید است. لیمو که تمام سموم مضر بدن را دفع می‌کند از چربی کبد نیز جلوگیری می‌کند، بنابراین، کبد سالم‌تری خواهید داشت. لیمو را می‌توانید دو بار در روز مصرف کنید.

۹. سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یکی از روش‌های درمان گیاهی کبد چرب است. سرکه سیب، کبد را ترمیم می‌کند و یکی از روش‌های گیاهی بسیار موثر برای پاک‌سازی کبد چرب، پاک‌سازی خون و پاک‌سازی ریه است. اگر سرکه سیب به طور مرتب مصرف شود، شکایت‌هایی مانند کبد چرب از بین می‌رود و احساس بهتری خواهید داشت. سرکه سیب یکی از غذا‌های طبیعی است که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

۱۰. قاصدک

قاصدک که یکی دیگر از روش‌های گیاهی موثر برای پاک‌سازی کبد چرب بوده، گیاهی است که به شمارش فواید ختم نمی‌شود. قاصدک به عنوان یکی از مقوی‌های موثر برای کبد چرب شناخته شده است. قاصدک که چربی اطراف کبد را آب کرده و احساس بهتری در فرد ایجاد می‌کند، در کبد چرب غیرمرتبط با الکل بسیار موثر است. با مصرف یک عدد قاصدک که به یک لیوان آب گرم در روز اضافه می‌کنید، چربی کبد خود را از بین ببرید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون