کد خبر: ۴۶۰۲۳
۱۴:۵۳ -۲۹ بهمن ۱۴۰۱
ویروس HPV شایع‌ترین نوع بیماری‌های آمیزشی یا جنسی در جهان است و تقریباً ۸۰ درصد افراد فعال از نظر جنسی در جهان حداقل یکبار به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند.

زگیل تناسلی

نشان تجارت - مریم آیتی: زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی و عفونی و مسری است و با نام اختصاری HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) شناخته می‌شود. این ویروس سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را مبتلا می‌کند.

ویروس HPV شایع‌ترین نوع بیماری‌های آمیزشی یا جنسی در جهان است و تقریباً ۸۰ درصد افراد فعال از نظر جنسی در جهان حداقل یکبار به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. مردان و زنانی که روابط جنسی بیشتری دارند، بیشتر از سایرین در معرض آلودگی به ویروس HPV یا زگیل‌های تناسلی هستند. بیماری HPV برای زنان خطرناک‌تر است، زیرا برخی از انواع HPV می‌توانند سرطان دهانه رحم یا واژن را ایجاد کنند.

زگیل تناسلی بافتی نرم است که اغلب به صورت برجستگی‌هایی در نواحی سطح واژن، دهانه رحم یا مقعد در زنان و همچنین روی آلت تناسلی، بیضه و مقعد در مردان نمایان شود. زگیل تناسلی می‌تواند برجسته یا مسطح، کوچک یا بزرگ باشد. اغلب اوقات ابتلا به زگیل تناسلی بدون درد است. البته ممکن است برخی افراد دچار ترشحات واژن، خارش، خونریزی، سوزش یا درد شوند. این بیماری واگیردار است و این زائده‌ها از طریق تماس پوست با پوست فردی که دارای این ویروس است، قابل انتقال است.

علائم و شکل زگیل تناسلی

زگیل تناسلی همیشه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، زیرا ممکن است این زگیل‌ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره‌تر باشند. همچنین ممکن است زائده‌های ایجاد شده شبیه گل کلم، صاف یا کمی زبر و حساس به لمس باشند. این بافت‌ها ممکن است به شکل یک خوشه زگیل یا فقط یک زگیل تنها ظاهر شوند.

زگیل ها‌ی گل کلمی به صورت جدا جدا و یا به هم پیوسته رشد می‌کنند. البته اشکال غیرمعمول زگیل تناسلی مردان ممکن است به صورت ضایعات نسبتاً مسطح و یا نقاط مدور برجسته و کوچک به رنگ قهوه‌ای یا سیاه که تشخیص آن غالباً نیاز به معاینه توسط پزشک مجرب دارد، دیده شود.

اکثر افراد آلوده به ویروس پاپیلومای انسانی هیچ علائمی ندارند و اگر علائمی داشته باشند، بسیار خفیف است؛ به‌طوری‌که حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود ویروس و نشانه‌های آن نمی‌شود. زگیل تناسلی قابل رویت زمانی بروز می‌کند که عفونت در حالت فعال قرار دارد، اما باید توجه داشت که انتقال ویروس با فعال و یا غیرفعال بودن عفونت ارتباطی ندارد و حتی زمانی که عفونت غیرفعال است نیز ویروس می‌تواند از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود.

دوره کمون(نهفتگی) این بیماری بین ۳ هفته تا ۲ سال است. دوره کمون یعنی فاصله زمانی بین تماس با ویروس و بروز زگیل در ناحیه تناسلی فرد مبتلا؛ یعنی اگر فردی با شخصی که زگیل تناسلی دارد، تماس جنسی برقرار کند ممکن است تا ۲ سال بعد از تماس، هیچ گونه علائمی از داشتن زگیل در او مشاهده نشود.

زگیل تناسلی در مردان در آلت تناسلی، اسکروتوم (کیسه بیضه)، کشاله ران، در داخل یا اطراف حنجره است. زگیل تناسلی در زنان در داخل مهبل (واژن)، مقعد، خارج از مهبل (واژن)، بر روی دهانه رحم است.

ماندگاری زگیل تناسلی

مدت زمان ماندگاری ویروس HPV در افراد مختلف، متفاوت است. گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن فرد به حدی قوی است که ظرف چند ماه بیماری را از بدن ریشه‌کن می‌کند. البته ویروس HPV می‌تواند دوباره فعال شود. به همین دلیل حتی اگر زگیل تناسلی به ظاهر بهبود یابد، معمولاً در بدن نهفته مانده و ممکن است در عرض ۲ سال دوباره بروز پیدا کند. حتی اگر فرد به ظاهر درمان شده باشد و زگیل تناسلی دیگر روی سطح بدن نمایان نباشد، باز هم احتمال مسری بودن بیماری و انتقال آن به شریک جنسی وجود دارد. در واقع ویروس همچنان در بدن فرد فعال بوده و از طریق رابطه جنسی به شخص دیگری سرایت پیدا می‌کند.

ایجاد انواع سرطان با زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی HPV علت اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین این عفونت می‌تواند به تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دهانه رحم، به نام دیسپلازی، منجر شود. انواع دیگر اچ پی وی نیز ممکن است باعث ایجاد سرطان در ناحیه تناسلی زنانه (فرج) شوند. همچنین می‌توانند سرطان آلت تناسلی و مقعد را نیز ایجاد کنند.

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

  • از طریق رابطه جنسی واژینال
  • رابطه جنسی مقعدی
  • آمیزش جنسی دهانی
  • استفاده از وسایل جنسی (sex toys)
  • انجام اپیلاسیون در مراکز غیربهداشتی
  • در موارد نادر از طریق لباس زیر
  • انتقال به جنین از مادر هنگام زایمان طبیعی
  • استفاده از تیغ‌های اصلاح

نکته: این عارضه از طریق دست دادن و استفاده مشترک از سرویس‌های بهداشتی با فردی که مبتلا به ویروس اچ پی وی بوده است، منتقل نمی‌شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش یا قطع مصرف سیگار و دخانیات
  • پرهیز از رابطه جنسی با شرکای متعدد
  • استفاده از پروب‌های یکبار مصرف یا ضدعفونی‌شده در معاینات زنان
  • تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل: این واکسن می‌تواند از ابتلا به انواع مشهور این ویروس جلوگیری کند. همچنین مصرف این واکسن در جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز موثر است. بهتر است تزریق این واکسن قبل از سن فعالیت جنسی باشد. واکسن گارداسیل را در سن ۹ تا ۲۶ سالگی تزریق کنید، ولی بانوان تا ۴۵ سالگی هم می‌توانند این واکسن را تزریق کنند. واکسن زگیل تناسلی تا ۹۰ درصد نسبت به زگیل تناسلی و ۷۰ درصد نسبت به سرطان دهانه رحم پیشگیری می‌کند.

استفاده از کاندوم

استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل‌های تناسلی را کمی کاهش می‌دهد. کاندوم از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند، اما وضعیت در مورد ویروس HPV کمی متفاوت است؛ چراکه این ویروس ممکن است در اطراف آلت تناسلی و کشاله‌های ران نیز پخش شده باشد که امکان پوشاندن همه نواحی با استفاده از کاندوم وجود ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که کاندوم زگیل تناسلی، راهکاری ایده آل و موثر برای جلوگیری از زگیل تناسلی یا بیماری HPV است.

توصیه: برقراری رابطه با فردی که از سلامت آن اطمینان دارید. برای اصلاح مو‌های تناسلی، تیغ و مواد موبر را به کار نبرید و در عوض از ماشین اصلاح سر آقایان با شانه‌های مخصوص آن استفاده کنید.

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص دقیق زگیل تناسلی در زنان نیاز به معاینه لگنی است همچنین برای این منظور از نوعی محلول اسیدی استفاده می‌کنند تا از این طریق زگیل قابل مشاهده باشد.

همچنین انجام آزمایش پاپ اسمیر (دریافت نمونه از سلول‌های گردنه رحم) برای زنان در این مرحله تجویز می‌شود تا وجود HPV در آن‌ها تایید شود. نوع خاصی از ویروس اچ پی وی ممکن است نتایج غیر طبیعی در یک آزمایش پاپ ایجاد کند که نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک شما این ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد، ممکن است نیاز به تکرار بیشتر برای نظارت بر هر گونه تغییر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی باشد.

زنان در صورتی که می‌خواهند از وجود HPV، عامل سرطان اطمینان داشته باشند می‌توانند آزمایش DNA انجام دهند. این آزمایش تعیین می‌کند که چه نوع HPV در سیستم شما وجود دارد. آزمایش HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

ریسک ابتلا به این بیماری برای اشخاص زیر بیشتر است:

  • افرادی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند
    - افراد سیگاری
    - کسانی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند
    - فرزند مادرانی که در طی زایمان مبتلا به ویروس بوده‌اند
    - استفاده طولانی مدت از دارو‌های آنتی بیوتیک
    - افراد که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند
    - افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و عفونی که روی سطح پوست زخم و التهاب دارند
    - افراد تحت شیمی درمانی
    - افرادی که عمل پیوند عضو داشته‌اند

روش‌های درمان زگیل تناسلی

درمان با لیزر (استفاده اشعه)

لیزر زگیل تناسلی این مزیت را دارد که یک بار برای همیشه از شر زگیل خود خلاص می‌شوید. این روش برای از بین بردن زگیل‌های خوشه‌ای و تکی با تعداد زیاد بسیار موثر است. درمان با لیزر می‌تواند کمی نسبت به روش‌های دیگر هزینه بیشتری داشته باشد، ولی نتایج قطعی تری هم به دنبال دارد. این روش طی مدت زمان نیم ساعت و به صورت کاملا سرپایی انجام می‌شود. بیمار بلافاصله پس از لیزر می‌تواند به محل کار خود برگردد. زمان نقاهت آن کاملا کوتاه مدت می‌باشد.

کرایو تراپی (فریز کردن زگیل ها)

روش درمان کرایو توسط متخصص پوست و جراح برای درمان زگیل تناسلی انجام می‌گیرد. تری کلرواستیک اسید (TCA) همان ماده شیمیایی است که توسط یک پزشک در سطح زگیل‌ها اعمال شده و زائده پس از یخ زدن (انجماد) از بین می‌رود. طی این روش موفق ۷۵ درصد بیماران رضایت کامل داشته و ۱۵% از آن‌ها تجربه بازگشت زگیل را داشته اند. با این حال، کرایوتراپی یا سرمادرمانی یکی از روش‌های قطعی درمان زائده‌های گوشتی بعد از لیزر می‌باشد.

الکتروکوتر (سوزاندن زگیل ها)

یکی از روش‌های قدیمی برای درمان زائده‌ها که از قدیم به کار گرفته می‌شده، الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل‌ها است. در این روش که جراحی معمولی است، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت‌های غیر طبیعی روی پوست استفاده می‌کند. این روش بیشتر برای زائده‌های گوشتی نرم کاربرد دارد و اگر زگیل شما سفت شده و زبر است، لیزر و کرایو پیشنهاد‌های پزشک متخصص هستند.

جراحی زگیل تناسلی یا لیپ Leep

یکی از روش‌هایی که پزشکان یا جراحان عمومی به کار می‌گیرند، جراحی است. عمل جراحی اغلب برای زائده‌های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می‌کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی است و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی حس می‌شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل‌ها بخیه زده می‌شوند.

پس از درمان زگیل‌های تناسلی، زنان لازم است هر ۶ ماه یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنند، زیرا این تست می‌تواند تغییرات سلول در دهانه رحم را به خوبی نمایان کند. بعضی از انواع HPV که موجب بروز زگیل می‌شود، خطر ابتلا به سرطان را ندارد، اما انواع دیگری از این ویروس در ابتلا به سرطان نقش دارند.

درمان دارویی

در صورتی که زگیل بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی دارو‌های موضعی و پماد را تجویز کند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر باشد:

  • پماد آلدارا یا ایمی کیمود: بر روی سیستم ایمنی کار می کند و به صورت موضعی بر روی پوست مالیده میشود و برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست با نام کارسینوم نیز تجویز می‌گردد.

* پودوفیلاکس podofilox: این دارو به صورت محلول و یا ژل است و فقط در بخش خارجی پوست مانند زگیل تناسلی و زگیل مقعدی استفاده می‌شود و به خاطر خاصیت اسیدی در بخش‌های داخلی و نواحی حساس مانند لب و داخل دهان، واژن و مجرای تناسلی و واژن به هیچ عنوان نباید استفاده شود و فقط با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد.

* اسید سالیسیلیک یا TCA: به علت ارزان بودن این محلول اسیدی، برخی افراد و حتی پزشکان برای درمان زگیل تناسلی این روش را پیشنهاد می‌کنند که فقط برای زگیل‌های بسیار کوچک ممکن است کاربرد داشته باشد، ولی عوارض آن بسیار زیاد بوده و مدت زمان درمان (در صورتی که موفق باشد) حدود ۶ الی ۸ هفته به طول می‌انجامد و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تاثیر قرص پاورفیت بر زگیل تناسلی

قرص پاورفیت از قارچ شیتاکه تهیه شده است. قارچ شیتاکه یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین قارچ‌های خوراکی در شرق آسیا است که مصارف درمانی گوناگون و قابل توجهی دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که ترکیب فعال هگزوز (AHCC) که از عصاره قارچ شیتاکه به دست می‌آید می‌تواند ویروس پاپیلومای انسانی را از بین ببرد. همچنین این قارچ دارای خواص ضد ویروس، ضد باکتری و ضد میکروب بوده و با تقویت سیستم ایمنی خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد.

کپسول پاورفیت به واسطه داشتن قارچ شیتاکه دارای پروتئینی است که اسید‌های آمینه ضروری برای بدن را به بدن می‌رساند. فوکوز، گزیلوز، گلوکوزآمین، گالاکتوزآمین، اسید سیالیک و مانوز برخی از قند‌های لازم برای بدن هستند که اگرچه کلا کمیاب هستند، اما در قارچ شیتاکه به راحتی یافت می‌شوند. کپسول پاورفیت همچنین حاوی بتاگلوکان است که منبعی از فیبر محلول بوده و به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که عصاره و مکمل‌های قارچ شیتاکه مثل کپسول پاورفیت اگر به مدت ۶ ماه مورد مصرف قرار گیرند، می‌توانند به درمان زگیل تناسلی کمک کرده و همچنین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهند.

مصرف روزانه ۱ یا ۲ عدد کپسول و حداقل به مدت ۳ الی ۶ ماه باید تداوم داشته باشد تا تاثیر قرص پاورفیت بر زگیل تناسلی را به خوبی بتوانید مشاهده کنید و پروسه درمان به طور کامل انجام شود. با این قرص پس از ۹۰ روز بهبود کامل به وجود آمده است. دقت کنید که اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، حتماً با مشورت پزشک از این مکمل استفاده کنید.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون