نشان تجارت - هدی کاشانیان: ایران در سالهای اخیر توانسته است جایگاه خود را در بازار روسیه تقویت کند و صادرات متنوعی به این کشور داشته باشد.
فرهنگ مصرف در کشور روسیه، کالای خارجی را نسبت به کالای داخلی بیشتر میپسندد و مردم به دنبال کالای باکیفیت و لوکس هستند. اگر محصول شما قابلیت ارتقاء و بهبود دارد، میتوانید کالای خودتان را برای این بازار ارتقاء دهید و مطمن باشید برای کالای خوب و باکیفیت مشتری روس خواهید یافت یا اگر فکر میکنید همین الان هم در سطح قابل قبولی تولید میکنید، میتوانید نسخههای محصول را به طور خاص در کنار کیفیت استاندارد، بهعنوان کالای کیفیت برتر به خریدار روس عرضه کنید و نگران قیمت نباشید.
روسیه احتمالاً از هر کشور دیگری در جهان از نظر منابع طبیعی غنیتر است. این کشور دارای منابع فراوان نفت، گاز طبیعی، الوار و مواد معدنی باارزش مانند مس، الماس، سرب، روی، بوکسیت، نیکل، قلع، جیوه، طلا و نقره است که بیشتر آنها در سیبری و خاور دور قرار دارند. ارزش منابع روسیه بسیار زیاد است.
روسیه بزرگترین کشور جهان است که محدوده وسیعی از قلمروهای مختلف از نظر توپوگرافی را پوشش میدهد، از جمله بسیاری از مناطقی که با روشهای حمل و نقل مرسوم غیرقابل دسترس هستند. مراکز سنتی فعالیت اقتصادی تقریباً به طور انحصاری در بخش مهماننوازتر اروپایی روسیه قرار دارند که زمانی زغال سنگ و گاز طبیعی قابل توجهی را برای پیشبرد صنایع سنگین ارائه میکردند. اما پایه سوخت اروپا تا حدود زیادی در دهه ۱۹۸۰ تخلیه شد و روسیه را وادار کرد تا به ذخایر سیبری بسیار دورتر از مرکز صنعتی تکیه کند.
روسیه دارای یک بازار بزرگ و پرتقاضا است. علاوه بر تقاضای روزافزون، عضویت این کشور در برخی از مهمترین اتحادیههای اقتصادی، یک مزیت دیگر محسوب میشود. روسیه از اعضای اصلی اتحادیه اوراسیا و همینطور پیمان شانگهای است. ورود به بازار روسیه به معنای امکان حضور در بازارهای بزرگ منطقه است. روابط مناسب و همکاریهای نزدیک ایران و روسیه در سالهای اخیر، چشمانداز مثبتی در برابر صادرکنندگان و تجار ایرانی برای ورود قویتر به این بازار قرار داده است. به علاوه، در حال حاضر، هم ایران و هم روسیه با تحریمهای اقتصادی غرب مواجه هستند که همین موضوع به نزدیکی سیستمهای بانکی و مالی دو کشور منجر شده است.
۱. صادرات سنگ
روسیه یکی از بهترین مقصدها برای صادر کردن انواع سنگ ساختمانی است، زیرا بازار بسیار بزرگی دارد و در عین حال مصرف سنگهای تزیینی در آن بسیار بالا است. از سوی دیگر روابط سیاسی خوب ایران و روسیه باعث شده است که مسیر تاجران ایرانی به این کشور تا حد زیادی هموار شود. اما به طور معمول دولت روسیه قوانین بسیار سختگیرانهای را بر روی کالاهایی که وارد بازار این کشور میشوند، اعمال میکند. روسیه پنجمین اقتصاد بزرگ در دنیا است و ۱۴۶ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور در حال حاضر یکی از بهترین مقاصد صادراتی برای تاجران ایرانی است، زیرا رویه سیاسی ایران و روسیه کاملاً همسو است و در عین حال بازار بسیار پرمصرفی برای سنگهای تزئینی دارد. با این وجود ایران هنوز نتوانسته سهم زیادی از این بازار را به خود اختصاص دهد و تنها یک درصد آن را در اختیار دارد.
۲. صادرات زعفران
زعفران از مهمترین کالاهای صادراتی ایران است که در بسیاری از بازارهای مواد غذایی جهان یافت میشود. صادرات زعفران به روسیه نیز به دلیل سودآوری بالا به صورت سالانه در حجم بالایی انجام میشود. زعفران یکی از کالاهای استراتژیک ایران در عرصه صادرات به شمار میرود که به دلیل ارزش بسیار بالا و همچنین سهولت در حمل و نگهداری، سودآوری بسیار زیادی برای فعالان این بخش دارد. در حال حاضر صادرات زعفران به روسیه از دو کشور ایران و اسپانیا انجام میشود که محصول اسپانیایی همان زعفران ایرانی است که پس از صادرات فله به اسپانیا با بستهبندی و برند اسپانیا به دیگر کشورها صادر میشود.
صادرات زعفران به روسیه خواهان توسعه بیشتر بازاریابی در بازار بزرگ روسیه است و میتواند فرصت بینظیری برای کشور به ارمغان بیاورد تا از فله فروشی زعفران به سایر کشورها جلوگیری کرد.
۳. صادرات پسته
ایران همیشه بهعنوان یکی اصلیترین مراکز صادرکننده پسته در روسیه بوده است که دلیل این موضوع مرغوبیت بسیار بالا و شرایط تولید پسته در ایران است، البته قیمت پسته هم در این امر نقش مهمی دارد، چراکه روسیه به دنبال پسته مرغوب با قیمت نسبتاً پایین است. قیمت پسته در روسیه یکی از عوامل مهم در موفقیت صادرات به شمار میرود که بتوان با اتکا به آن با رقبای خارجی رقابت سالمی داشت.
در سالهای اخیر، روسیه به یکی بازارهای پررونق برای صادرات پسته ایران تبدیل شده است و انواع مختلف پسته مانند فندوقی، خندان، بادامی و... در مقادیر بسیار بالا به روسیه صادر میشود. البته وجود رقبای خارجی در بازار پسته روسیه مانند چین، آمریکا و ترکیه زمینه را برای صادرات پسته به روسیه و حضور در این بازار بزرگ برای صادرکنندگان سخت میکند.
۴. صادرات کشمش
برای بسیاری از صادرکنندگان، کشمش و کسب اطلاع از قیمتهای بازار هدف و برنامهریزی برای آن بسیار مهم است. برای صادرات کشمش به روسیه نیز اطلاع از قیمت کشمش در آن کشور بسیار اهمیت دارد، زیرا در این بازار رقبای سرسختی همچون ترکیه چین و آمریکا نیز حضور دارند و علاوه بر قیمت، کیفیت نیز از عوامل مهم موفقیت است. قیمت کشمش در روسیه به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها کیفیت، هزینه تولید محصول، هزینههای حمل و نقل، فصل خرید، نوع بستهبندی و... است.
۵. صادرات خشکبار
یکی از مهمترین محصولات خشکبار ایرانی که در روسیه بسیار بازار خوبی را تصاحب کرده است مربوط به محصول پسته است که خرید عمده پسته در تناژ بالا از سمت فروشگاههای زنجیرهای این کشور طی قراردادهای بلندمدت بسیار رواج دارد. در حدود نیمی از خشکبار موجود در کشور روسیه از طریق صادرات تأمین میشود که صادرات خشکبار به روسیه توانسته است بازار بسیار مناسبی برای دیگر کشورهای تولیدکننده خشکبار به وجود آورد. از آن جایی که کشورمان ایران از تولیدکنندگان مهم این محصول در جهان است صادرات خشکبار به این کشور در میان بازرگانان ایرانی از جایگاه ویژهای برخوردار است.
۶. صادرات میوه
در کشور روسیه، ۱۰.۶ درصد از سبد غذایی، به میوه و ترهبار اختصاص دارد. هر خانواده به طور متوسط در مسکو در حدود ۱۱۴ دلار و در سایر شهرها با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر، ۸۹ دلار در هفته به محصولات غذایی اختصاص میدهد. این کشور به شدت به واردات میوه و ترهبار وابسته است. در فصل تابستان واردات میوه به این کشور در پایینترین سطح خود قرار دارد. در تابستان صادرات محصولات کشاورزی به این کشور به خصوص صادرات میوه و ترهبار، از بازارهای منطقه از جمله اوکراین، مولداوی و خاورمیانه انجام میشود.