نشان تجارت - هدی کاشانیان: ایران و پاکستان با داشتن مرز مشترک و روابط اقتصادی رو به رشد، در حوزه تجارت کالاهای متنوعی همکاری دارند. محصولات ایرانی متعددی در بازار پاکستان عرضه میشوند و در برخی حوزهها، ایران سهم خوبی از بازار این کشور دارد.
پاکستان کشوری صنعتی نیست و فضای سیاسی این کشور با ناآرامیها و کشمکشهای سیاسی همراه بوده است، ولی در کسب و کار تا حدی موفق بوده و دارای رتبه ۱۰۴ در بین ۱۸۹ کشور است. تجار و بازرگانان در صادرات به پاکستان باید علاوه بر ویژگیهای اقتصادی این کشور، موانع تجاری را هم در نظر داشته باشند. یکی از این موانع، رقابتی بودن بازار پاکستان است و اتحادیهها و اتاق بازرگانی نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارند، ولی دولت تنها وظیفه قانونگذاری و تسهیل تجارت را بر عهده دارد و در بازار دخالتی ندارد، همین موضوع سبب شده تا یکی از عوامل پایین بودن نرخ تورم و نرخ بیکاری در این کشور باشد. پس در بازار پاکستان باید به رقابت پذیری کالاها و خدمات توجه ویژه شود.
تعرفهها و نرخهای عوارض به طور مداوم در پاکستان اصلاح میشوند و بدون اطلاع قبلی قابل تغییر هستند. به همین دلیل توصیه میشود که قبل از فروش صادراتی به پاکستان این موارد را مجدداً بررسی کنید. دولت پاکستان برنامه کاهش تعرفهها را مطابق با تعهداتی که بخشی از الزامات ورود به سازمان تجارت جهانی (WTO) است، اجرا میکند. انتظار میرود نرخ تعرفه عمومی به حدود ۳۰ درصد کاهش یابد.
هیئت فدرال درآمد (FBR) مسئول اخذ، جمعآوری و اجرای پرداخت حقوق گمرکی بر اساس قانون گمرک ۱۹۶۲ (قانون گمرک پاکستان) است. اختیارات آن بر اساس قانون گمرک از طریق شعبه گمرکی آن اعمال میشود. FBR و افسران آن بر اساس قانون گمرک دارای اختیارات مختلفی از جمله موارد زیر هستند:
• اعمال مجازات
• مصادره اجناس
• انجام جستوجوها بر اساس دلایل معقول
• دستگیری و بازرسی افراد
• احضار افراد برای ارائه مدارک و ارائه اسناد یا اقلام
با وجود پتانسیلها و شرایط حاکم، همچنان روابط تجاری بین ایران و پاکستان چندان حال خوبی ندارد و تاجران ایرانی از این فرصت همچنان استفاده درست را نبردهاند. بهطور کلی در چند سال اخیر، میزان صادرات ایران به پاکستان به زحمت از یک میلیارد دلار عبور کرده است که با توجه به پتانسیل صادراتی کشورمان بسیار ضعیف است.
چالشهایی در سر راه صادرات به پاکستان به مانند هر کشور دیگری وجود دارد، اما بزرگترین مانع صادراتی چیز دیگری است. بزرگترین مانع صادراتی ضعف دانش کسب و کار بازرگان ایرانی است. تا زمانی که بهعنوان یک تاجر امروزی این مانع بزرگ صادراتی برطرف نشود، نمیتوان در بازارهای رقابتی مثل پاکستان موفق عمل کنید.
۱. صادرات شیشه و آینه
شیشه و آینه یکی از دیگر کالاهای صادراتی مهم به پاکستان است و میتواند برایتان سودآوری بالایی داشته باشد. صنعت ساختمان در پاکستان بهسرعت در حال رشد است و این امر تقاضا برای شیشه و آینه را در این کشور افزایش داده است. از طرفی محصولات شیشهای و آینهای ایرانی به دلیل دسترسی به مواد اولیه ارزان و نیروی کار ماهر، از قیمت مناسبی برخوردار هستند. همین موضوع باعث شده تا اقلام شیشهای و آینهای ایران در کشور پاکستان طرفداران بسیاری داشته باشد.
۲. صادرات پوشاک و کفش
یکی از دیگر کالاهایی که برای صادرات به پاکستان میتوانید انتخاب کنید، پوشاک است. انتخاب اقلام مناسب برای صادرات پوشاک به پاکستان به عوامل مختلفی از جمله ذوق و سلیقه مصرفکنندگان پاکستانی، شرایط آبوهوایی، قیمت تمام شده محصول و قوانین و مقررات مربوط به صادرات پوشاک به این کشور بستگی دارد.
۳. صادرات کاغذ و دستمال کاغذی
کاغذ و دستمال کاغذی یکی از دیگر اقلام پرسود برای صادرات به پاکستان است. ظرفیت تولید دستمال کاغذی در ایران بیش از نیاز داخلی است و این امر فرصت مناسبی را برای صادرات دستمال کاغذی پیش روی تولیدکنندگان دستمال و بازرگانان فراهم میکند. برای آنکه بتوانید از تمام ظرفیتهای خود برای صادرات این محصولات استفاده کنید، باید درک درستی از بازار این کشور، نیازها، قوانین و مقررات گمرکی، مجوزهای موردنیاز و... داشته باشید و بدانید مهمترین اقلام کاغذی و دستمال کاغذی صادراتی به پاکستان کدامند.
۴. صادرات چرم
شهرت چرم ایرانی در بازارهای دنیا زبانزد خاص و عام است. این کالای نفیس، باکیفیت بینظیر و ظرافت مثالزدنی، جایگاه ویژهای در میان مصرفکنندگان و صاحبان صنایع چرم در سراسر جهان پیدا کرده است. کشور پاکستان، بهدلیل نزدیکی جغرافیایی و تمایل به استفاده از چرم، مشتری بالقوهای برای چرم ایرانی محسوب میشود، بنابراین با یک برنامهریزی دقیق و اصولی میتوانید از صادرات چرم و پوست حیوانات به پاکستان به سودآوری قابلتوجهی دست پیدا کنید.
۵. صادرات محصولات پلاستیکی
محصولات پلاستیکی از دیگر محصولاتی هستند که میتوانند بهعنوان کالاهای صادراتی به پاکستان انتخاب شوند. محصولات پلاستیکی تنوع بسیار زیادی دارند و در بخشهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. اگر بهدنبال صادرات محصولات پلاستیکی به پاکستان هستید، باید درباره قوانین صادرات در این کشور، مجوزها و استانداردهای لازم اطلاعات کسب کنید و مطابق با قوانین و مقررات این کشور مراحل صادرات را انجام دهید. شناسایی نیازهای بازار و انتخاب محصول مناسب موضوع مهم دیگری است که نباید از آن غافل شوید.
۶. صادرات لوازم خانگی
لوازم خانگی یکی از دیگر کالاهای صادراتی به پاکستان است که در سالهای اخیر، با توجه به رشد قابل توجه طبقه متوسط در پاکستان و افزایش تقاضا برای خرید لوازم خانگی باکیفیت در این کشور روند رو به رشدی داشته است. پاکستان از نظر تولید لوازم خانگی با کمبود مواجه است و به همین دلیل به واردات این محصولات از دیگر کشورها از جمله ایران نیاز دارد. همین موضوع صادرات لوازم خانگی به پاکستان را به یک فرصت صادراتی پرسود تبدیل کرده است.
۷. صادرات مصالح ساختمانی به پاکستان
مصالح ساختمانی یکی از دیگر کالاهایی است که میتوانید برای صادرات به پاکستان انتخاب کنید. صنعت ساختوساز در پاکستان بهسرعت در حال رشد است و به دلیل کمبود منابع داخلی، پاکستان برای تامین نیازهای این صنعت نیاز به واردات کاشی، سرامیک، سیمان، فولاد، سنگ و دیگر مصالح ساختمانی از دیگر کشورها دارد. این موضوع صادرات کاشی و سرامیک و دیگر مصالح ساختمانی به پاکستان را به یک فرصت سودآور برای تجار و بازرگانان کشورمان تبدیل کرده است.
۸. میوه، سبزی و صیفیجات
میوه، سبزی و صیفیجات یکی از دیگر کالاهایی است که در لیست کالاهای صادراتی به پاکستان قرار میگیرد. صادرات میوه، سبزی و صیفیجات به پاکستان با توجه به تنوع بالای کشورمان در تولید این اقلام، تغییر الگوهای مصرف در کشور پاکستان و افزایش تقاضا برای سبزی و صیفیجات میتواند فرصتی سودآور برای کشاورزان و صادرکنندگان ایرانی باشد. از جمله این اقلام میتوان از لیست زیر نام برد:
• انگور
• سیب
• کیوی
• خرما
• پسته
• هندوانه
• گوجهفرنگی
• خیار
• سیبزمینی
• پیاز
• کدو
• کاهو
نکته پایانی
اکثر صادرات ایران به پاکستان از مرز زمینی ریمدان و میرجاوه صورت میپذیرد و بخش زیادی از تجارت نیز بهصورت تهاتری (کالا در برابر کالا) یا با ارز محلی انجام میشود.