نشان تجارت - هدی کاشانیان: قطر یکی از کشورهای عربی بسیار ثروتمند است که به دلایل سیاسی و کمبود زمینهای زراعتی، هر ساله کالاهای بسیار زیادی را از کشورهای همسایه وارد میکند. محصولات ایرانی متنوعی در بازار قطر حضور دارند که به دلیل نیازهای وارداتی این کشور و نزدیکی جغرافیایی، فرصتهای مناسبی برای صادرات فراهم کردهاند. در ادامه، به دستهبندی این محصولات پرداختهایم:
• زعفران و سایر ادویه
زعفران، گل سر سبد ادویهها است که به علت رنگ و طعم و بوی بینظیر و همچنین خواص فوقالعادهاش، در همه جا طرفدار دارد، به خصوص اگر زعفران اعلای ایرانی باشد! طبیعی است که عرضه اصولی و درست این محصول در بازار قطر، منبع سود سرشاری خواهد بود. جعبه بستهبندی زعفران با بهترین کیفیت و مواد اولیه تولید میشود تا در موارد صادراتی بتواند بازار مناسبی برای تاجرها فراهم کند.
• شکلات و شیرینیجات
انواع شیرینیجات و شکلات نیز دارای بازار بسیار سودآوری در قطر است. شایان ذکر است که حجم واردات سالانه شکلات قطر حدود میلیونها دلار است.
• پسته
بهطورکلی، پسته ایرانی به علت مرغوبیت بالای خود، سهم قابلتوجهی در میان صادرات غیرنفتی کشور دارد. فروش همین محصول به صورت خام و فرآوریشده در قطر هم میتواند منبع بسیار خوبی برای ارزآوری به کشور باشد.
• کاشی و سرامیک
به جهت گسترش حجم ساخت و ساز بناهای مختلف در این کشور، به انواع مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک بیش از پیش احساس نیاز ایجاد شده است. از همینرو، صادرات انواع مصالح مورد نیاز در امر ساختمانسازی به قطر، میتواند یکی از زمینههای سودآور برای فروش محصولات باکیفیت ایرانی باشد.
• فرش و گلیم
این زمینه، یکی از عرصههای سودآور برای تجار و تولیدکنندگان زبردست ایرانی است که فرش و گلیم منحصربهفرد خود را در بازار قطر به فروش برسانند. اگر به حوزه فرش علاقهمند هستید، جالب است بدانید که بنا بر گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر، بزرگترین گالری فرش دنیا در قطر قرار دارد که متعلق به یک تاجر قطری است.
• صنایع دستی
صنایع دستی منحصربهفرد ایرانی که در همه جای دنیا طرفدارهای خاص خودش را دارد، به علت اشتراکات فرهنگی، این زمینه را دارد که در قطر هم سود قابل توجهی را به ارمغان بیاورد. کالاهایی همچون صنایع دستی که کارکرد زیباسازی و تزیین را دارند، طبیعتاً شانس بهتری برای فروش در کشورهای ثروتمند خواهند داشت، زیرا شهروندان چنین کشورهایی با مشکلی برای خرید نیازهای مصرفی اولیه خود مواجه نیستند و در نتیجه تمایل بیشتری برای خرید کالاهای غیرمصرفی و تزیینی دارند.
با توجه به میزان واردات قطر و تامین نیاز این کشور از کشورهای عربی که در این سالها فراز و نشیبهایی داشته است، فرصتهای جدیدی برای ورود به بازار قطر در اختیار سایر شرکای تجاری آن قرار گرفته است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که میتواند در کنار ترکیه و عمان از این فرصت استفاده کند، اما ایران تجربه مشابهای را بین ترکیه و روسیه در پیش دارد و در آن زمان نتوانست از فرصت پیشآمده برای اقتصاد خود بهره بگیرد، اگرچه روسیه هم در این مسیر سنگاندازی زیادی میکرد و این فرصت بهدلیل وجود برخی چالشها از بین رفت و صادرکنندگان ایرانی نتوانستند از فرصت طلایی بهدستآمده استفاده لازم را کنند.
شرکتهای تجاری ایرانی متاسفانه کالاها را در بستهبندی متناسب با بازارهای رقابتی با قدرت خرید بالا در قطر ارائه نمیدهند. بسیاری از تجار ایرانی جدای از بحث بستهبندی، حتی کالای باکیفیت به بازار قطر صادر نکردهاند! همین موضوع هم باعث از دست دادن بخش بزرگی از بازار صادرات به کشور قطر شده است. به نظر میرسد که ضعف دانش کسب و کار در میان بازرگانان ایرانی مانع بسیار بزرگی در راه صادرات است.
تاجر ایرانی عمدتاً با نگاه سنتی، غیرعلمی و بهروزرسانی نشده در جهت صادرات به قطر حرکت کرده است. همین مشکل نیز تا حد قابل توجهی دیدگاه نامناسبی را نسبت به کالای ایرانی در بازارهای صادراتی ایجاد کرده است.
برخورداری قطر از منابع مالی گسترده و نزدیکی جغرافیایی ایران و قطر از مهمترین ویژگیها است. همچنین رقابت فرهنگی، مذهبی و زبانی میان دو کشور نیز از دیگر مزیتها است. در واقع سهولت دسترسی و زمان و هزینههای بسیار پایین ارتباط میان تجار دو کشور و امکان برقراری سازوکار ارزان حمل و نقل دریایی کالا از جمله برتریهای توسعه روابط اقتصادی ایران و قطر است.
اگرچه صادرات کالا به قطر از ایران در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به رشد ۱۸۱ درصدی رسید، با این حال پس از آن، ایران نتوانست اهداف مورد انتظار تجاری را آنگونه که باید محقق سازد. علت این امر در چند دلیل قابل اشاره است. با اینکه تحریمهای ایران و قطر بهصورت بینالمللی و منطقهای، فرصتهایی را برای کشورمان ایجاد کرد، اما نهایتاً منجر به جهش بزرگی نشد؛ به دلیل آنکه بانکهای ایرانی در فهرست تحریمهای آمریکا قرار داشتند، انتقال ارزهای دریافت شده در ایران در نتیجه مراودات تجاری و بازرگانی با قطر دشوار بود. همچنین تمدید تحریمها نیز موجب ماندگاری و رکود این وضعیت منفی شد.
بازار قطر یک بازاری رقابتی است که برای فعالیت در آن و رسیدن به اهداف مورد نظر، علاوه بر بردباری و عدمتوقع برای رسیدن به نتایج زود بازده، نیاز دارید که از روشها و استراتژیهای راهگشا در خصوص بازاریابی و فروش بهره ببرید. در ادامه این راهکارها را معرفی خواهیم کرد:
• حضور قدرتمند و فعال در نمایشگاههای بینالمللی قطر
• ارتباط گرفتن و مشاوره با افراد مناسبی که در کشور مقصد حضور فعال دارند و با بازار هدف و ادبیات تجاری آن آشنایی خوبی دارند.
• بازاریابی اینترنتی (دیجیتال مارکتینگ)
• رقابتپذیر ساختن قیمتها
• توجه ویژه به موضوع بستهبندی