نشان تجارت - هدی کاشانیان: صادرات ایران به قرقیزستان در سالهای اخیر رشد خوبی داشته، بهویژه بهخاطر روابط رو به گسترش اقتصادی بین دو کشور و نیاز قرقیزستان به کالاهای وارداتی باکیفیت و قیمت مناسب. محصولات ایرانی در این کشور آسیای میانه، مخصوصاً در بیشکک و سایر شهرهای مهم آن، جایگاه خوبی پیدا کردهاند.
مراحل صادرات به قرقیزستان شامل چند مرحله مهم است که باید با دقت و هوشمندی انجام شود تا عملیات صادرات با موفقیت انجام شود. این مراحل عبارتند از:
۱. تحقیقات بازار: ابتدا باید بازار قرقیزستان و تقاضای آن برای محصول یا خدماتی که قصد دارید صادر کنید را مورد بررسی قرار دهید. شناخت دقیق این بازار و نیازهای اساسی آن برای موفقیت، ضروری است.
۲. انتخاب محصول: انتخاب محصول یا خدماتی که بتواند بازار قرقیزستان را جذب کند و با استقبال خوبی مواجه شود، بسیار اساسی است.
۳. ارتباط با مشتریان: برقراری ارتباط موثر با مشتریان محتمل در قرقیزستان و جذب سفارشات و قراردادهای صادراتی از مراحل اساسی است.
۴. حصول بر روی مجوزها و اوراق قانونی: مطابق با قوانین و مقررات صادرات، باید مجوزهای لازم را اخذ کرده و اوراق مورد نیاز را تهیه کرد.
پنج. بستهبندی و حمل و نقل: کالاهایی که قرار است صادر شود باید مطابق با استانداردهای بینالمللی بستهبندی شده و سپس حمل و نقل به مقصد نهایی آغاز شود.
۶. انجام معامله: انجام معامله و امضای قراردادهای صادراتی با مشتریان در قرقیزستان از مراحل مهم است که نیازمند مذاکرات دقیق و حسن نیت اطرافیان است.
با رعایت این مراحل و همچنین استفاده از خدمات حرفهای دولتی و خصوصی مرتبط با صادرات، میتوان به موفقیت در عملیات صادرات به قرقیزستان دست یافت.
قرقیزستان کشوری در آسیای میانه است که با کشورهای چین، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان همسایه است. مردم این کشور از لحاظ دینی و فرهنگی اشتراکات زیادی با کشور ما دارند، بنابراین روابط تجاری بازرگانان ایرانی و قرقیزستانی بسیار ثمربخش خواهد بود. قرقیزستان حدود شش میلیون نفر جمعیت دارد. اگر به گذشته کشور قرقیزستان نگاهی داشته باشیم پی میبریم به اینکه در ابتدا این کشور جزو شوروی سابق بوده است.
بیشتر بخوانید:
کدام محصولات ایرانی در امارات بازار دارند؟
کدام محصولات ایرانی در تاجیکستان بازار دارند؟
کدام محصولات ایرانی در عمان بازار دارند؟
هنگامی که شوروی فروپاشید، در سال ۱۹۹۳، قرقیزستان اعلام استقلال کرد. قرقیزستان در طی سالها شرایط اقتصادی خوبی نداشت که پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی وضعیت آن بهبود پیدا کرد.
قرقیزستان دارای معادن و منابع طبیعی مانند طلا و اورانیوم است. اقتصاد آن بیشتر بر پایه صادرات محصولات کشاورزی است، چراکه تولید آنها در کشورشان بالاتر از سایر محصولات تولیدی در آنجا است. پایتخت این کشور بیشکک و زبان رسمی آن روسی و قرقیزی است. بسیاری از شهروندان قرقیزی برای کار به کشور روسیه میروند.
وضعیت تجارت ایران با قرقیزستان از شرایط مطلوبی برخوردار است. در طی سالهای گذشته ایران با این کشور روابط تجاری دوستانه داشته که با گذشت زمان مستحکمتر شده است. مدت زمان روابط تجاری و سیاسی ایران با قرقیزستان حدود ۳۰ سال است. در زمان فروپاشی شوروی و پس از اعلام استقلال قرقیزستان در سال ۱۳۷۰، روابط ایران با این کشور آغاز شد. برای اولین بار وزرای خارجه دو کشور با هم دیدار داشتند و در مورد گسترش روابط دوستانه صحبت کردند. در این زمان کشور ما در قرقیزستان سفارتخانه راهاندازی کرد و از آن زمان به بعد رابطه تجاری دو کشور پایدار مانده است.
قرقیزستان در جغرافیای فرهنگی ایران میگنجد و قرابت زیادی به لحاظ فرهنگی با ایران دارد که زمینه فعالیت و تجارت بین دو کشور را تقویت میکند.
۱. صادرات پسته
قرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان از بازارهای مصرف انواع پسته ایرانی از نمونههای ارزان قیمتتر هستند و صادرات به این کشور در حجم بالا انجام میشود. عموماً پستهای که از ایران به مقاصد این کشورها و بهویژه قرقیزستان صادر میشود از انواع کلاس بی هستند، به این معنا که یک کیفیت متوسط و قیمت مناسب دارد. برای مثال در بین انواع پسته صادراتی ایران بیشترین استفاده برای صادرات به قرقیزستان مرتبط با نوع احمدآقایی، بادامی و کله قوچی است که تا حدود زیادی هم در آن بازار طرفدار دارد.
مسیر ارسال به این کشور معمولاً زمینی و حجم ارسال غالبا بالاً است، به این علت که در حجم بالای صادرات، هزینهها سرشکن شده و قیمت تمام شده به حداقل مقدار خود میرسد. معمولاً صرفه اقتصادی در بازار این کشور با واردات در حجم بالا و حداقل یک کانتینر است، اما با این حال در کنار پسته، انواع فرآوردههای آن نیز به این کشور در حجم پایین ارسال میشود.
۲. صادرات سنگ به قزاقستان
در ۳۰ سال گذشته میتوان گفت که قزاقستان یکی از بهترین شرکای تجاری ایران بوده و طبق آمار سازمان توسعه تجارت ایران، در جایگاه هجدهم در میان کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی قرار میگیرد. در بازار مصالح ساختمانی، نزدیک به ۱۰ درصد از بازار این کشور در اختیار ایران قرار دارد. کشور ما بیش از ۱پنج۰ شرکت در قزاقستان دارد که فعالیت تجاری در این کشور را برای بازرگانان بسیار ساده کردهاند.
به دلیل وسعت زیادی که کشور قزاقستان دارد، بازارهای این کشور پتانسیل زیادی برای خرید انواع محصولات خواهند داشت. در حال حاضر بیش از ۱پنج۰ شرکت ایرانی در قزاقستان مشغول به فعالیت هستند که همین موضوع فعالیت تاجران ایرانی را در این بازار سادهتر کرده است.
۳. صادرات کاشی و سرامیک
کشور قرقیزستان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیاست که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶ میلیون دلار از صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. این کشور در آسیای مرکزی قرار گرفته و با کشورهایی مانند چین، تاجیکستان و ازبکستان همسایه است. به دلیل محدود بودن منابع تولید سرامیک و کاشی در این کشور، صادرات کاشی و سرامیک به قرقیزستان یکی از پرسودترین روابط تجاری برای بازرگانان ایرانی به شمار میرود.
کشور قرقیزستان یکی از مناطقی است که درآمد زیادی را از طریق صنعت گردشگری به دست میآورد. به همین دلیل است که زیبایی ظاهری و لوکس بودن ساختمانها در این کشور بسیار اهمیت دارد. همین موضوع باعث شده که ساخت و ساز در قرقیزستان رونق زیادی داشته و نیاز به مصالح ساختمانی مانند سرامیک و کاشی هم بیشتر شود. به همین دلیل میتوان گفت که پتانسیل خوبی برای پذیرش محصولات ساختمانی ایران دارد و میتواند مقصد پرسودی به شمار رود. همین موضوع باعث شده که علاوه بر کاشی و سرامیک، صادرات انواع سنگ ساختمانی به قرقیزستان هم یکی از زمینههای صادرات غیرنفتی پررونق در ایران باشد.
۴. صادرات دارو
کشور قرقیزستان در صنایع دارویی تقریباً هیچ چیزی ندارد و واردات دارو از اروپا نیز برای این کشور گران درمیآید و به علت عدمبازاریابی شرکتهای دارویی ما به سراغ کشورهایی مثل پاکستان میرود. از آنجایی که کشور ما در صنعت داروسازی پیشرفت خوبی کرده است، شرکتهای داروسازی میتوانند در این زمینه وارد شوند و مسلماً از لحاظ قیمتی، مزیتهای بسیار خوبی نسبت به سایر کشورها خواهند داشت. قطعاً آنها با بازاریابی صحیح و هوشمندانه خواهند توانست سهم خوبی از این بازار بگیرند. در صنعت دارو، استانهای البرز، تهران، لرستان و کرمانشاه از استانهای پیشتاز این صنعت در کشورمان هستند و میتوانند مقاصد صادراتی خوبی برای این استانها باشند.
پنج. صنعت ساختمانسازی
قرقیزستان نیز مانند سایر کشورهای حوزه آسیای میانه میتواند مقصد خوبی برای اکثر کالاهای صنعت ساختمان ما باشد. انواع آهنآلات، انواع تجهیزات ساختمان، انواع وسایل الکتریکی ساختمان مثل فیوزها و کلید پریزها، انواع کولرهای آبی و حتی کولرهای گازی که بهتدریج توسط شرکتهای ایرانی در حال تولید هستند، انواع مصالح نوین، کاشی و سرامیک و قیر و انواع ایزوگام که شاید کمتر کشوری در این صنایع بتواند مصالح باکیفیت و چنین قیمت مناسبی را برای صادرات عرضه کند.
۶. صادرات کیوی
آمار منتشر شده از سوی کمیته درآمدهای دولتی قزاقستان در پنج سال گذشته بیانگر افزایش چشمگیر وزن و ارزش کیوی صادراتی ایران به این کشور ظرف سالهای گذشته است.
قابل ذکر است که در سال ۲۰۲۱ پس از ایتالیا، ایران دومین کشوری بوده است که بیشترین کیوی را به قزاقستان صادر کرده است. کشورهای چین، شیلی و یونان در ردههای بعدی قرار دارند. درسال ۲۰۲۲ ایران با پشت سر گذاشتن ایتالیا در صدر صادرکنندگان کیوی به قزاقستان قرار گرفت. نکته جالب توجه اینکه چین هم در سال یادشده ایتالیا را پشت سر گذاشت و پس از ایران در رده دوم قرار گرفت. میزان صادرات کیوی ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۲ به لحاظ وزن بیش از ۱۰ برابر و به لحاظ قمیت شش برابر چین بوده است.
۷. صادرات خرما
بازار خرمای قزاقستان به طور سنتی عمدتاً در اختیار ایران بوده است. هم آمارهای سازمانهای دولتی قزاقستان و هم گزارشات منتشر شده توسط تارنماهای خارجی بر این امر دلالت دارد. آمارمنتشر شده از سوی دستگاههای داخلی ایران هم، جایگاه مهم صادرات محصولات کشاورزی، میوهجات، لبنیات و خشکبار به قزاقستان را نشان میدهد.
۸. صادرات محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی
صادرات محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی به قرقیزستان یک فرصت بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی است، چراکه قرقیزستان کشوری مصرفکننده، وارداتمحور و در حال توسعه است و از طرفی محصولات ایرانی در این کشور با کیفیت و قیمت مناسب شناخته میشوند. مردم قرقیزستان، بهویژه در شهرهای بزرگی مانند بیشکک، علاقهمند به محصولات مراقبتی و زیباییاند. کیفیت قابل قبول در کنار قیمت پایینتر نسبت به برندهای اروپایی یا کرهای درخواست برندهای ایرانی را در این کشور افزایش داده است.
۹. صادرات منسوجات و پوشاک
صادرات منسوجات و پوشاک ایرانی به قرقیزستان یکی از فرصتهای خوب و روبهرشد برای بازرگانان ایرانی است، بهویژه برای برندهایی که میخواهند به بازارهای آسیای میانه وارد شوند. قرقیزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، نیاز وارداتی بالا و دسترسی آسان به سایر بازارهای منطقه، دروازهای مهم برای توسعه صادرات نساجی ایران به شمار میرود.
۱۰. صادرات فرش
صادرات فرش ایرانی به قرقیزستان یکی از فرصتهای جذاب و ارزشمند برای توسعه بازارهای هدف در آسیای میانه است. با توجه به محبوبیت هنر ایرانی، نبود تولید داخلی مشابه و نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی، بازار فرش در قرقیزستان (بهویژه فرشهای ماشینی و سنتی) ظرفیت بالایی برای صادرات دارد.