کد خبر: ۴۸۵۹۶
۱۱:۲۰ -۲۴ شهريور ۱۴۰۲
نماینده بجنورد گفت: در خودروسازی ما، حتی اخلاق‌مداری نسبت به مشتری هم رعایت نمی‌شود. این روند به خاطر تک‌بازاری یا همان انحصاری‌بودن است. متاسفانه در کشور، خودروسازی دست یک گروه خاص است. یعنی اگر قبلاً گفته می‌شد چند گروه در خودروسازی ما نفوذ دارند، اکنون باید بگوییم تنها یک گروه کار را به دست گرفتند.

صنعت خودروسازی در ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: محمد وحیدی نماینده بجنورد در مجلس یازدهم در نقد عملکرد دولت در صنعت و تعلل در واردات خودرو با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* بنده وقتی تصادفات جاده‌ای را می‌بینم یا از آن اطلاع پیدا می‌کنم و به تبع آن از حجم بالای مرگ و میر به این واسطه مطلع می‌شوم، واقعاً موضوع هم برایم تاسف‌بار است و هم قابل تامل.

میزان مرگ و میر به خاطر خودرو در کشورهای همسایه از ایران کمتر است!

* سه مولفه در تصادفات، خودرو، جاده و عوامل انسانی است. وقتی این مولفه‌ها را کنار هم می‌گذاریم و بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که خودروهای فرسوده داخلی، بخش عمده از این چالش هستند.

* در برخی کشورهای همسایه که نه سیستم بیمه‌ای وجود دارد مثل عراق یا نه سیستم پلیس و به کار گرفتن دوربین‌های حداکثری در این راستا را دارند، می‌بینیم که میزان مرگ و میرشان نسبت به ایران، خیلی پایین‌تر است. پس از تاثیر کیفیت خودرو، به هیچ وجه نباید غافل شد.

کیفیت و امنیت در صنعت خودروسازی ایران عقب مانده است

* هرچند عوامل انسانی مثل خستگی راننده هم بسیار مهم است، اما در خودروهای ساخت داخل، ایجاد بروز خستگی برای راننده به مراتب بیشتر از خودروهای باکیفیت خارجی است. کیفیت و امنیت، دو ویژگی مرتبط با هم هستند که ما در صنعت خودروسازی‌مان به میزان قابل توجهی در ایجاد رضایت نسبی در این باره، عقب افتادیم.

* یکی از موضوعات مهم کشور باید واردات خودرو باشد و واردات در کنار تولید خودروی داخلی، یک اصل است. قانون به صراحت واردات خودرو را مطرح کرده و این موضوع، مصوبه مجلس است. این‌قدر موضوع واردات خودرو در دو سال گذشته، بااهمیت بوده که رفت و آمد پیگیری این موضوع بین مجلس و دولت، باعث استیضاح وزیر پیشین صمت شد. آقای فاطمی‌امین به دلیل عدم‌وفاداری به این مصوبه نتواست رضایت حداکثری نمایندگان را برای ابقای خود در وزارتخانه کسب کند.

* اکنون که واردات خودرو دسته دوم سواری، تبدیل به قانون شده و این موضوع هم براساس لایحه دولت است. این قانون، جزو قوانینی است که رییس جمهور به صراحت به وزیر صمت ابلاغ کرده است. حال سوال این است که چرا اجرایی نمی‌شود؟

شرط گذاشتن سازمان استاندارد برای واردات خودروهای خارجی خنده‌دار است

* وارد شدن مجموعه‌ای به نام سازمان استاندارد برای شرط‌گذاری استاندارها برای خودروهای خارجی که استاندارد جهانی دارند، خنده‌دار است.

اگر سازمان استاندارد، این کاره بود، در برابر خودروهای داخل، حساسیت‌ به خرج می‌داد

* وقتی خودرویی در اروپا با آن سختی‌ها، استانداردهای لازم را می‌گیرد، خیلی عجیب و غریب است که گفته شود بروید و از سازمان استاندارد هم برای ورود به بازار تاییدیه بگیرید. اگر سازمان استاندارد، این کاره بود باید تا امروز در برابر خودروهای ساخت داخل، حساسیت‌های لازم را به خرج می‌داد. اگر خودروهای ساخت داخل، استاندارهای لازم را دارند، پس این همه آمار کشته جاده‌ای از کجاست؟

* رییس پلیس کشور به صراحت اعلام کرد که خودروهای داخلی، ایمن نیستند. خیلی از این خودروها در هنگام تصادف، ایربگ‌هایشان عمل نکرده است. از طرفی دیده شده که تایر خودرو در حین رانندگی، ترکیده است. خب آقایان بروند دنبال استانداردسازی در این بخش‌ها نه گیر دادن به خودروهای خارجی باکیفیت.

* ناظران و افراد زیرمجموعه سازمان استاندارد لازم نیست حتماً در خط تولید خودروسازان داخلی باشند، بلکه می‌توانند در بازار ورود و این خودروها را آزمایش کنند تا وضعیت کیفیت و امنیت محصولات دست‌شان بیاید.

هایما فراخوان داده، به خودرو صدمه می‌زنند و همان را پس می‌دهند!

* الان هایما فراخوان داده خودروها را برگردانید تا میل‌لنگ عوض کنند. اگر بنا باشد میل‌لنگ عوض شود باید کل موتور خودرو پیاده شود. اگر یک موتور خودرو پیاده و دوباره سوار شود، حداقل 10 درصد افت قیمت خواهیم داشت. هر جای دنیا باشد، خودرو را از شما می‌گیرند و یک خودروی نو به شما تحویل می‌دهند نه اینکه به شما صدمه بزنند و همان خودرو را بدهند.

خودروسازی ایران اخلاق‌مدار نیست

* در خودروسازی ما، حتی اخلاق‌مداری نسبت به مشتری هم رعایت نمی‌شود. این روند به خاطر تک‌بازاری یا همان انحصاری‌بودن است. متاسفانه در کشور، خودروسازی دست یک گروه خاص است. یعنی اگر قبلاً گفته می‌شد چند گروه در خودروسازی ما نفوذ دارند، اکنون باید بگوییم تنها یک گروه کار را به دست گرفتند. این انحصاری‌بودن، لطمه زیادی به کیفیت محصولات وارد کرده و در نهایت این موضوع به ضرر مردم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هاله
|
Czechia
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
0
نقش شما برای جمع کردن مافیا چیه؟
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون