کد خبر: ۵۵۲۶۰
۱۸:۳۳ -۱۴ شهريور ۱۴۰۳

طهماسبی: حمایت از صنعت خودروسازی باید با محوریت نخبگان باشد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در تمام سال‌های گذشته، باید حمایت از صنعت خودرو، با برنامه و هدفمند صورت می‌گرفت، یعنی باید اعلام می‌کردیم که چه‌قدر می‌خواهیم حمایت کنیم و در ازای آن، چه انتظار و خروجی داریم.

خودروسازی داخلی

نشان تجارت - محمد آیتی: فرهاد طهماسبی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص این‌که حمایت‌های فوق‌العاده دولت‌ها تا چه زمانی باید از خودروسازان که کارشان خیلی توأم با خروجی مثبت نیست، ادامه داشته باشد گفت: در ابتدا باید بگویم که ما در طی دهه‌های گذشته، در صنعت خودرو پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و بی‌انصافی است که این موفقیت‌ها را نادیده بگیریم و البته همه کشور‌ها نیاز دارند در حوزه صنعت مسیر توسعه را دنبال کنند و ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم.

وی افزود: دولت‌ها از اول انقلاب تا امروز از صنعت خودروسازی حمایت کرده‌اند و این حمایت باید با منطق ادامه داشته باشد. اگر همین حمایت‌ها نبود، ما در صنعت خودروسازی هیچ حرفی برای گفتن نداشتیم و مجبور بودیم تنها واردکننده باشیم و قطعاً برای پاسخ‌گویی به نیاز مردم باید سالیانه ارز زیادی را خرج می‌کردیم.

نماینده استهبان و نی‌ریز تصریح کرد: با توضیحاتی که دادم، اکنون باید بگویم من هم قبول دارم که در طی دهه‌های گذشته، حمایت دولت‌ها از خودروسازان بیش از حد بوده است و از طرفی هم این صنعت نتوانسته است پاسخ خوبی به نیاز جامعه بدهد، یعنی پیشرفت و نوآوری در این صنعت برای کشور بسیار ناچیز بوده است و امروز نمی‌توانیم حتا خود را در این رابطه با خیلی از کشور‌ها مقایسه کنیم.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در تمام سال‌های گذشته، باید حمایت از صنعت خودرو، با برنامه و هدفمند صورت می‌گرفت، یعنی باید اعلام می‌کردیم که چه‌قدر می‌خواهیم حمایت کنیم و در ازای آن، چه انتظار و خروجی داریم. اگر این رویه در دستور کار بود، خیلی از رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها حذف می‌شد و به تبع آن، پاسخ بهتری به نیاز مردم در این بخش می‌دادیم.

طهماسبی یادآور شد: این‌که صنعت خودروسازی ما نتوانسته است پاسخ جامعه را بدهد، نه تنها از حیث کمیت، بلکه از حیث کیفیت هم بوده است و حقیقتاً نواقص و ایرادات در محصولات تولیدی بیداد می‌کند. خیلی از مردم ما می‌گویند صنعت خودروسازی ما، تولید ارابه مرگ می‌کند و این حرف برای صنعتی که تا این اندازه به آن بها دادیم، بسیار سنگین و تأمل‌برانگیز است.

وی گفت: اگر بنا باشد حمایت دولتی از صنعت خودروسازی ادامه داشته باشد، باید با محوریت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، وگرنه بهتر است دولت دست از تصدی‌گری بردارد و فضای خصوصی‌شدن این صنعت را بدهد و خود ناظر بر کار آن باشد. ما زمانی می‌توانیم با قاطعیت بگوییم در صنعت خودروسازی پیشرفت کرده‌ایم که مردم به عنوان مشتریان اصلی، رضایت نسبی داشته باشند، موضوعی که تاکنون به منصه ظهور نرسیده است.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون