نشان تجارت - محمد آیتی: علی باباییکارنامی، نماینده ساری در خصوص صنعت و بازار آشفته خودرو به نشان تجارت گفت: مسئولان ما از همان ابتدا به معنای واقعی به صنعت خودرو نگاه اقتصادی نداشتند، یعنی در مقطعی که باید از خودروسازان حمایت میشد، حمایت خاصی صورت نگرفت و در جایی که نباید حمایت انجام میشد، حمایتهایی عملیاتی شد.
وی افزود: حضور دولت در صنعت خودروسازی جز دخالت و رانت، ارمغان دیگری نداشته است. حتماً دولت باید از این صنعت کنارهگیری کند و بگذارد سیاستگذاریها توسط خودروسازانی که غیردولتی هستند، انجام شود.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: صنعت و بازار خودرو در وضعیتی که شاهد آن هستیم، نارضایتی اجتماعی را هم در پی داشته است. مردم جدای از اینکه باید رقمهای بالایی را برای خودرو بپردازند، کیفیت خودروها هم زیر سوال است. عجیب است که مردم هم باید پول قابل ملاحظه پرداخت کنند و هم خودرویی با ایمنی پایین تحویل بگیرند. خیلی از استانداردهایی که در کشورهای توسعهیافته برای خودرو درنظر گرفته شده است، در کشورمان لحاظ نمیشود.
باباییکارنامی اظهار داشت: دولت چهاردهم هم دست در جیب ملت کرده است و به بهانه حمایت، از مردم هزینه میکند. از سوی دیگر، شورای رقابت هم باید در اسرع وقت، منحل شود. به باور من، وجود تشکیلاتی به نام شورای رقابت، پاشنه آشیلی برای کشور است. در حوزه خودرو که اجازه نمیدهند خودروسازان خصوصی پا به میدان بگذارند و از طرفی، دولت هم ارز خاصی را برای واردات خودروهای خارجی تخصیص نمیدهد. در اینجا باید پرسید کارکرد شورای رقابت چیست؟
وی یادآور شد: ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال آتی در بودجه درنظر گرفته شده است. امیدوارم این رقم توسط دولت تخصیص داده شود، اما بعید میدانم این اتفاق در میدان عمل بیفتد. متاسفانه عملکرد دولتها در حوزه خودرو نشان داده است که حاضرند ۸۴ میلیون ایرانی و پشتوانه اجتماعی را از دست بدهند، اما وضعیت صنعت خودرو به همین روال ادامه پیدا کند. مافیای کوچکی در صنعت خودروی داخلی حضور دارند که از وضعیت کنونی، ۱۲۰ همت منافع میبرند و این عده نمیخواهند مردم، نفس راحت بکشند.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰ درصد به ۸۰ درصد و سپس به ۶۰ درصد رساند. به نظرم این کارها نیاز نبود. الان کشور نیاز به واردات خودرو دارد و باید در مرحله اول اجازه میدادیم با تعرفه صفر درصد، خودرو وارد کشور شود و بعد از آن براساس واقعیتهای بازار برای آن تعرفه درنظر میگرفتیم. خودروی خارجی که وارد مملکت میشود باید با درآمد مردم همخوانی داشته باشد و آنها توانایی خرید داشته باشند، وگرنه تعرفه بالا بستن به خودروهای خارجی که گره از کار مردم گلهمند از صنعت و بازار خودروی داخلی باز نمیکند. اعمال تعرفه بالا به خودروهای وارداتی، دست در جیب مردم کردن است و یعنی دولت خودش میگوید خودرو کالای سرمایهای است.