کد خبر: ۴۸۶۵۹
۱۹:۱۰ -۲۸ شهريور ۱۴۰۲
نماینده قصرشیرین گفت: واردات خودرو باید مثل بقیه کشورها به قیمت خریداری شده و بدون تعرفه گمرکی باشد. اگر قرار باشد دوباره به آن تعرفه ببندند، می‌شود همان داستان گذشته و احتمالاً اتفاق خاصی به نفع مردم به وقوع نخواهد پیوست.

شهریار حیدری

نشان تجارت - محمد آیتی: شهریار حیدری نماینده قصرشیرین با انتقاد از وضعیت نابسامان در سیاست‌گذاری‌های خودرویی با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* سال‌هاست صنعت خودرو با محوریت دو شرکت ایران خودرو و سایپا در انحصار دولت است. از این‌رو برای این شرکت‌ها خیلی سخت است و به نوعی قابل هضم نیست که بخواهیم خودرو به مملکت وارد کنیم.

* از طرفی هر سال کیفیت خودروهای تولید داخلی کاهش می‌یابد و نیاز داخلی را تامین نمی‌کنند. خواست ملت و مجلس این بود که برای تعادل‌بخشی به جامعه و تقاضاهایی که در کشور وجود دارد و حق مردم هست، متناسب با نیاز مردم، خودرو به کشور وارد شود؛ چه خودروهای کارکرده و چه خودروهای نو. از این‌رو لزومی ندارد محدودیت برای این موضوع قائل شویم.

* انحصار موجود در صنعت و بازار خودرو در قالب یک طرح با مقاومت مجلس شکست و به سرانجام رسید، ولی همچنان نیاز به پیگیری و نظارت است تا با نتیجه نهایی، کام مردم شیرین شود.

* من یک نقد به دولت دارم. طرح واردات خودرو، خودش طرحی پایه است، اما آیین‌نامه اجرایی خیلی مهمتر از طرح است. دولتی‌ها این‌قدر آیین‌نامه را می‌پیچانند و موضوعاتی در آن وارد می‌کنند که عملاً اتفاقی برای واردات خودرو نیفتد.

* خواهش من از سازمان استاندارد، وزارت صمت و از کل دولت این است که اگر واقعاً توجهی به خواست مردم دارند، روی به آسان‌کاری و روان‌سازی در موضوع واردات خودرو بیاورند و مردم را بیشتر از این درگیر موضوع واردات خودرو نکنند.

* واردات خودرو باید مثل بقیه کشورها به قیمت خریداری شده و بدون تعرفه گمرکی باشد. اگر قرار باشد دوباره به آن تعرفه ببندند، می‌شود همان داستان گذشته و احتمالاً اتفاق خاصی به نفع مردم به وقوع نخواهد پیوست.

* قطع و یقین برای مافیای خودرو در ایران، واردات خودرو قابل هضم نیست و تلاش می‌کنند در قالب آیین‌نامه، نفوذ کنند تا در اجرا، تاخیر پیش بیاید. همه این‌ها جزو کارهای راهبردی این انحصار طلب‌ها یعنی سایپا و ایران خودرو است.

* نه کیفیت و نه کمیت کار خودروسازان داخلی، قابل توجه است. تمام دنیا واردات دارند. خود آمریکا از کره وارد می‌کند و چین از ژاپن، خودرو به کشورش می‌آورد در حالی که همه این‌ها قدرت‌های خودروسازی در دنیا هستند. این‌طور نیست که کشوری کاملاً مستقل و بی‌نیاز از واردات خودرو باشد. فقط در ایران است که خودرو در انحصار مافیا قرار گرفته است.

* دولت جمهوری اسلامی باید دنبال تحقق خواست ملت باشد. خواست و حق ملت این است که از خودروی مناسب برخوردار باشند. ۴۰ سال به ایران خودرو و سایپا فرصت دادیم، ولی نیازهای کمی و کیفی مردم را برآورده نکردند. دولت با توجه به نیاز مردم باید اجازه دهد که خودرو وارد شود و بیش از این به این موضوع ساده و شفاف، پیچ و خم ندهند. دولت باید با محوریت وزارت صمت و دو شرکت بی‌کیفیت خودروسازی، این داستان مقاومت در برابر واردات خودرو را تمام کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون