کد خبر: ۵۵۴۲۰
۰۹:۱۰ -۲۲ شهريور ۱۴۰۳

فیضی: با مافیای صنعت و بازار خودرو مقابله جدی نمی‌شود

محمد فیضی، نماینده سابق اردبیل گفت: این‌که مرتب در کشور گفته شود صنعت و بازار خودرو، مافیا و دلال دارد و سال‌ها بگذرد و مقابله جدی نشود، جز بی‌آبرویی، چه نتیجه‌ای دارد؟ این‌که بگوییم «آهای دزد دزد» و بعد به سمت دزد نرویم که مشکل را حل نمی‌کند.

مافیای صنعت و بازار خودرو

نشان تجارت - محمد آیتی: محمد فیضی، نماینده سابق اردبیل، در گفتگو با خبرنگار اسب بخار گفت: یکی از عمده مشکلات ما در حوزه اقتصاد این است که نقطه مبدأ و مقصدمان مشخص نیست. به طور مثال ما در بخشی که می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم باید در همان ابتدای امر بگوییم که چه داریم و در چه نقطه‌ای هستیم و قرار است بعد از چند سال که البته باید معین باشد، بنا داریم در چه جایگاهی باشیم، چون در این صورت است که می‌توانیم عملکردمان را واقعی نقد کنیم.

وی افزود: پس از انقلاب، در حوزه صنعت خودرو، سرمایه‌گذاری و حمایت ویژه‌ای شد و البته این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد. چند دهه قبل بنا بر این بود که در این صنعت در منطقه، جریان‌ساز باشیم. اکنون هر فرد ساده‌ای با کم‌ترین اطلاعات متوجه می‌شود که ما نه تنها در منطقه که حتا عملکردمان در کشور هم قابل رضایت نیست.

فیضی تصریح کرد: در کشور ما مطالباتی وجود دارد که برخی خواسته‌ها بسیار پررنگ‌تر از مطالبات دیگر است. به طور مثال، بهبود اوضاع و احوال حمل و نقل عمومی یک مطالبه عمومی است، اما اینکه خانواده‌ها خیلی راحت‌تر از گذشته بتوانند خودروی موردنظر خود را خریداری کنند، مطالبه‌ای با اولویت بالاتر است. وقتی یک یا چند موضوع، مثل صنعت و بازار خودرو، مطالبه جدی مردم می‌شود، باید کاری بابرنامه و وسیع‌تر انجام شود، اما خروجی کار به ما می‌گوید این رویه در دستور کار تصمیم‌گیران نیست.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: مرتب حرف از این می‌زنیم که باید اقلام اساسی، راحت به دست مردم برسد. اکنون باید پرسید، خودرو یکی از اقلام اساسی خانواده‌ها نیست؟ چرا خرید یک خودرو که کالای مصرفی است و در زندگی چنددهه‌ای انسان‌ها نقش پررنگی بازی می‌کند، باید به یک رؤیا تبدیل شود؟ آیا این رویه، عزت دادن به مردم است؟

فیضی گفت: برای سامان‌دهی ریشه‌ای برخی امور باید کار‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت بگیرد. در حوزه خودرو و با وجود حمایت‌های چنددهه‌ای از این صنعت، اکنون وقت آن رسیده است که برخی رویه‌ها به طور جدی تغییر کند و از دست دادن زمان، تنها افزایش نارضایتی اجتماعی را بالا می‌برد. در مجلس دهم، زمان زیادی صرف سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو شد و این روال در مجلس یازدهم هم پیگیری و به قانون تبدیل شد، اما بعد از گذشت این همه سال، هنوز شرایط گذشته و حتا بدتر، حاکم است.

وی یادآور شد: این‌که مرتب در کشور گفته شود صنعت و بازار خودرو، مافیا و دلال دارد و سال‌ها بگذرد و مقابله جدی نشود، جز بی‌آبرویی، چه نتیجه‌ای دارد؟ این‌که بگوییم «آهای دزد دزد» و بعد به سمت دزد نرویم که مشکل را حل نمی‌کند. بار‌ها گفته شده است و باز هم می‌گوییم باید در کوتاه‌مدت با واردات خودرو فضای صنعت خودروسازی داخلی را تغییر داد. واقعاً این رقم‌های واردات خودرو جز یک کار نمایشی و تبلیغاتی چیز خاصی عاید مردم و بازار نمی‌کند. مردم باید حق انتخاب داشته باشند و خودروسازان داخلی هم بدانند که همیشه همه چیز آن‌طور که آنها می‌خواهند پیش نمی‌رود.

نماینده سابق اردبیل خاطرنشان کرد: حرکت به سمت خصوصی‌سازیِ هر چه بیش‌تر صنعت خودرو و خروج دولت از تصدی‌گری در این صنعت و دخالت در عزل و نصب‌ها، کاری زمان‌بر است، اما باید از یک جایی این رویه‌ها دنبال شود. این‌که بیش از سه میلیون ایرانی برای تصاحب ۱۲۰ هزار خودرو اسم‌نویسی می‌کنند، چه شباهتی به یک کشور مترقی دارد؟ این‌طور مردم را به صحنه کشاندن و بعد دست خالی رها کردن، جز بی‌اعتمادی و فرو ریختن سرمایه اجتماعی، دستاورد دیگری ندارد.

فیضی در پایان گفت: چند صباحی است که دولت چهاردهم بر سر کار آمده است. مردم زیادی به تغییر رویه‌ها دل بسته‌اند و از این‌رو از آقای پزشکیان که بیش از ۱۶ سال سابقه نمایندگی در مجلس را داشته‌اند و مشکلات مردم را در کف جامعه دیده‌اند، می‌خواهم در حوزه صنعت و بازار خودرو، کاری متفاوت از همیشه که نفع مردم در آن ملموس باشد را به کمک وزرای مربوطه انجام دهند، چون هم رضایت جامعه مهم است و هم پیشرفتی که زیر سایه رقابت شکل می‌گیرد اهمیت دارد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
0
0
خسته شدیم از فساد و گرانی
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون