کد خبر: ۴۸۰۷۳
۱۹:۲۰ -۰۵ مرداد ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
حتی معده درد‌های کوچک هم آزاردهنده هستند و می‌توانند تمرکز کردن شما را دچار مشکل کنند. اینکه از شر دل درد خلاص بشوید کار سختی نیست. با چند راهکار ساده در خانه می‌توانید این کار را انجام داد.

درد معده چیست؟

نشان تجارت - علی استرابی آشتیانی: درد معده آن‌قدر شایع است که می‌توان ادعا کرد هر فردی تقریباً یک‌بار آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کند. ده‌ها دلیل مختلف می‌توانند باعث معده درد شوند؛ اما تقریباً اکثر آن‌ها خطرناک نیستند.

معده درد عصبی یکی از مشکلات شایع یا رایج است که با وضعیت عاطفی یا سلامت روانی فرد و سلامت گوارش و روده وی مرتبط است. لازم به ذکر است که این بیماری می‌تواند عملکرد طبیعی دستگاه گوارش در مواقع استرس‌زا نیز باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که معده درد عصبی همان بیماری است که نشان می‌دهد چگونه احساسات فرد بر روی وضعیت سلامتی و بدن وی اثر می‌گذارند.

مهم‌ترین علائم درد معده

در صورتی که همراه با درد در ناحیه شکم، یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید، به احتمال زیاد به معده درد دچار هستید:

• تنگی نفس

• درد قفسه سینه

• معده‌درد شدید و ناگهانی

• استفراغ خونی مایل به قهوه‌ای

• احساس درد در شکم پس از لمس

• مدفوع خونی، سیاه، بسیار بدبو و چسبنده

علل ابتلا به معده درد عصبی

اصلی‌ترین عوامل فیزیکی معده درد که منجر به حالت تهوع می‌شود، ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. اما بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد احساسات مختلف از جمله استرس و اضطراب نیز در این امر اثرگذار هستند. به طور کلی مهم‌ترین علل ابتلا به معده درد عصبی عبارتند از:

• اضطراب اجتماعی نظیر؛ ورود به مهمانی‌های بزرگ و ناشناس، استرس روز اول مدرسه، اولین روز کاری، حس شب و روز کنکور و…

• اضطراب عملکردی نظیر؛ صحبت‌کردن در یک جلسه مهم، آماده‌شدن برای یک مسابقه بزرگ و…

• استرس یا ترس نظیر؛ پرداخت اقساط و مشکلات مالی، بیماری یکی از نزدیکان، طلاق و…

• هیجان بیش از حد نظیر؛ مراسم ازدواج و خواستگاری، جشن فارغ‌التحصیلی، رفتن به شهربازی، آستانه سال تحویل و…

• بیماری مزمن

پیشگیری از معده درد عصبی

• مدیریت استرس

• تقویت سلامت دستگاه گوارش

• تغییر وعده‌های غذایی

• ورزش

راه‌های درمان درد معده چیست؟

 

درمان معده درد در خانه

حتی معده درد‌های کوچک هم آزاردهنده هستند و می‌توانند تمرکز کردن شما را دچار مشکل کنند. اینکه از شر دل درد خلاص بشوید کار سختی نیست. با چند راهکار ساده در خانه می‌توانید این کار را انجام داد:

۱- نعناع: چند تا برگ تازه نعناع را بجوید یا از شیرینی‌های فلفل نعناع بخورید. همچنین می‌توانید آب سرد را با نعناع تازه طعم‌دار کنید یا چای نعنا درست کنید.

۲- کیسه آب گرم: گرما یک راه ساده، ولی خیلی موثر در درمان معده درد است. از یک پتوی الکتریکی یا پد گرم و سردشو یا همان کیسه آب گرم استفاده کنید.

۳- چای بابونه: چای بابونه باعث می‌شود التهاب معده درد بخوابد و درد کاهش یابد.

۴- رازیانه: رازیانه تازه و خام برای از بین بردن گاز‌های معده و هضم غذا فوق‌العاده است و همچنین می‌توانید آن را برش بدهید و با چای بنوشید و هم می‌توانید بجوشانید و اگر خام آن را پیدا نکردید، دانه آن را تهیه کنید که برای درمان، خوب عمل می‌کند و سوءهاضمه را بهبود می‌بخشد.

۵- زنجبیل: مقداری زنجبیل را به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد معده و حالت تهوع استفاده کنید. زنجبیل پر از ترکیبات کاملاً طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

۶- آب برنج: عجیب است، اما چون وقتی برنج با آب پخته می‌شود و جوش می‌آید ترکیباتی را می‌سازند که داخل معده قرار می‌گیرند و باعث کاهش درد معده و یا حتی زخم معده می‌شوند.

۷- آب نمک گرم: ممکن است که قبلاً از آب گرم نمک برای درمان گلو درد استفاده کرده باشید، اما از این به بعد بدانید که برای شکم درد هم مفید است. یک قاشق چای‌خوری نمک را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و هم بزنید و سپس بنوشید.

۸- چای دارچین: دارچین هم مانند بقیه برای هضم غذا و کاهش درد شکم موثر است. هم می‌توانید به صورت مخلوط در چای استفاده کنید و هم حتی در غذا ریخته شود. در صورتی که طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید با کمی عسل و یا زنجبیل مخلوط کنید.

۹- رژیم BRAT: در صورتی که درد معده شما با اسهال همراه باشد، رژیم BRAT می‌تواند کارساز باشد. BRAT مخفف موز، برنج، سیب و نان تست است. این غذا‌ها همگی نشاسته‌ای هستند؛ بنابراین می‌توانند به چسبیدن غذا‌ها به یک‌دیگر برای سفت شدن مدفوع کمک کنند.

۱۰- شیرین بیان: دمنوش ریشه شیرین بیان را امتحان کنید. برای تهیه این دمنوش، یک یا دو قاشق چای‌خوری ریشه شیرین بیان را با آب جوش مخلوط کنید. به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف شیرین بیان می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند: افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم. این مشکل به خصوص برای کسانی خطرناک است که فشار خون بالا، بیماری کلیوی یا بیماری قلبی دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون