نشان تجارت - محمد آیتی: عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد در خصوص تخصیص ۳.۳ میلیارد یورو به واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ و اینکه آیا این رقم میتواند بازار آشفته خودرو را سامان دهد؟ به نشان تجارت گفت: اول از همه باید توجه داشت که گره بازار خودرو با واردات باز نمیشود و نه تنها این گره تا حدی شُل خواهد شد.
وی افزود: ما در کمیسیون تلفیق، حق گمرکی واردات خودرو را از ۱۰۰ درصد به ۸۰ درصد و سپس ۶۰ درصد رساندیم و این کار هم به نوعی، شُل کردن گره بازار بهم ریخته خودرو است. به هر حال، واردات خودرو در سال آتی، یک قدم خوب است که باید آن را شروعی موثر برای بهبود بازار خودرو نامید، زیرا انحصار، فسادآور است و کاهش کیفیت خودروهای داخلی هم از این رویه تبعیت میکند. از اینرو امید است روالی که قرار است در پیش گرفته شود، تا حد قابل ملاحظهای از فساد جلوگیری کند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: قطعاً واردات خودرو در افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی، تاثیرگذار است و انشاا... که تاثیرگذاری آن، حداقلی نباشد. البته یک نگرانی جدی ما، این است که رانتخواران و رانتبگیران در صنعت و بازار خودرو، کار واردات خودرو را به دست بگیرند که امیدوارم دولت با قاطعیت از این اتفاق نامبارک جلوگیری کند.
فیاضی اظهار داشت: متاسفانه ساختار صنایع تولیدی ما مثل صنعت خودرو، فشل و هزینهبر است. همانطور که حدود ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینههای جاری میشود در صنایع تولیدی و خودرو هم این موضوع صدق میکند. متاسفانه در صنعت خودرو آنقدر سوءاستفاده شده که به موضوعی که فکر نمیکنند، کیفیت خودرو است. کاش خودروسازان تلاش کنند تا هزینههای خود را بیشتر به سمت تحقیق و توسعه سوق دهند. از قرار معلوم، چون خودروسازان حیات خلوت دولتها بودهاند و هستند و منافع دارند، خیلی علاقهای نشان نمیدهند که هزینههایشان را به سمت تحقیق و توسعه که در نهایت منجر به افزایش کیفیت خودروهای تولیدی میشود، ببرند.