نشان تجارت - محمد آیتی: محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینیشهر در خصوص وضعیت نابسامان صنعت و بازار خودرو به نشان تجارت گفت: در باب صنعت خودرو، سخن بسیار است و اساساً ورود و سرمایهگذاری ما از همان ابتدا در این صنعت، اشتباه بود.
وی افزود: ایران، یک کشور کشاورزی است و از طرفی، زمانی دامداری قویای داشتیم. حال اگر به جای سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی در آب و کشاورزی، هزینه صورت میگرفت و دنبال تولید آب، روشهای آبیاری و صرفهجویی در کیفیت مصرف آب در کشاورزی و ایندست مسائل میرفتیم، وضعمان به مراتب بهتر بود و شرایط اشتغالی که تصور میکنیم صنعت خودرو برای ما ایجاد کرده است، چندبرابر و ثروت زیادی به سمت کشور سرازیر میشد.
نقدعلی تصریح کرد: ایران میتوانست همیشه در حوزه خودرو، واردکننده باشد و لزومی ندارد در هر صنعتی به سمت خودکفایی برویم. همین که به صنعت خودرو پرداختیم و سرمایهگذاری بالایی کردیم، کارمان را به جایی رساند که هم در صنعت خودرو و هم در حوزه کشاورزی که میتوانستیم حرف برای گفتن داشته باشیم، وابسته هستیم.
نماینده خمینیشهر اظهار داشت: معنی ندارد که کشور ۸۰ درصد در نهادههای دامی، واردکننده باشد. از طرفی، بخش بزرگی از صنعت خودروی ما، مونتاژ است، یعنی قطعات اساسی و کلیدی را وارد میکنیم و اسم این روند، داشتن صنعت خودروسازی نیست. به هر حال این سیاست نادرستی بوده که در پیش گرفتیم و در طی دههها، این مسیر را اصلاح نکردیم.
وی یادآور شد: در بخش قطعهسازی خودرو، شاهد بده بستان سهامداران خودروسازان با قطعهسازان هستیم. به عبارتی، قطعهساز، خودش سهامدار شرکت خودرویی است، یعنی فروشنده و خریدار یکی است که این موضوع هم، از عجایب عالم است.
نقدعلی گفت: این روند اشتباه در حال ادامه پیدا کردن است و دولتها هم برای مقابله با آن، ارادهای ندارند. افراد تصمیمگیر در صنعت خودرو، ارادهساز هستند، یعنی فکر قانونگذاران و تصمیمگیران را به سمت و سوی دلخواه خود میبرند. ما برای مقابله با این تفکر، در مجلس یازدهم اجازه واردات خودرو را دادیم، زیرا معتقد بودیم باید انحصار شکسته شود و در بودجه ۱۴۰۴ هم که در مجلس دوازدهم تصویب شد، این خط را پیگیری کردیم. ما نباید اجاره دهیم خودروسازان در کشور بدون هوو و رقیب باشند.
نماینده خمینیشهر افزود: ما با اجازه واردات خودرو به دنبال افزایش کیفیت و کاهش قیمتها هستیم، ولی تاکنون شاهد واردات قابل ملاحظه خودرو به کشور نبودیم و آقایان توجیهاتی دارند و میگویند مشکل تخصیص ارز داریم. براساس مطالعاتی که ما داشتیم، متوجه شدیم منابع ارزی خوبی در خارج از کشور است و افرادی هستند که با ارزهای خود در خارج از ایران، مایلند خودرو به مملکت وارد کنند، اما برای تحقق این امر، گیرهای اداری وجود دارد و البته فساد، مافیا و تعارض منافع هم نقش پررنگی در این بین بازی میکند.