کد خبر: ۵۶۲۷۶
۰۹:۴۴ -۲۰ مهر ۱۴۰۳
وحید احمدی، نماینده کنگاور مطرح کرد

برخی چالش‌ها در صنعت خودرو ابتکار عمل را از دست مسئولان خارج کرده است

وحید احمدی گفت: در راه پیشرفت در صنعتی مثل خودرو، چالش‌هایی داریم که گاهی ابتکار عمل را تا حدی از دست مسئولان خارج می‌کند. مثلاً تحریم‌ها و یا مشکلات ارزی، نقش بسزایی در این وضعیت داشتند و سخت‌گیری‌هایی که بر ما تحمیل شده، کار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران را سخت کرده است.

صنعت خودروسازی در ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: وحید احمدی، نماینده کنگاور در مجلس دوازدهم گفت: در این پنج دهه، آن‌طور که انتظار بود، صنعت خودروسازی ما پیشرفت نکرد و به نطقه‌ای که مطلوب مردم است نرسید. حمایت‌های دولت‌ها از صنعت خودروسازی در این ۴۶ سال، کم نبوده است، اما این را هم قبول ندارم که بگوییم این صنعت پیشرفت نداشته یا مثلاً پسرفت کرده است.

وی افزود: اگر سیر تولیدات محصولات خودروسازی را در پیش از انقلاب تا امروز که حدود پنج دهه از انقلاب می‌گذرد بررسی کنید، حتماً به نکاتی در خصوص پیشرفت که قابل مقایسه نیست، پی خواهید برد. البته باید واقعیت‌ها را شفاف گفت؛ مثلاً باید قاطعانه بگوییم که جایگاه صنعت خودروسازی ما قابل رضایت نیست و توقع‌های خیلی بیش از این است و عمده دلیل آن هم، نبود یک رقابت واقعی در این بخش است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: زمانی که خودروسازان پلتفرمی را طراحی می‌کنند و مردم هم چاره‌ای جز خرید همان محصولات معدود را ندارند، قطعاً خودروساز خیلی به فکر تغییر و تحولات جدی نمی‌رود، زیرا از فروش محصولاتش مطمئن است.

وحیدی اظهار داشت: اصلاً منطقی نیست که فضایی را ایجاد کنیم تا خودروساز هر خودرویی خواست تولید کند و بعد حس شود مردم ناگزیر به خرید آن محصولات هستند. من کاملاً به حمایت از تولیدات داخلی اعتقاد دارم و این مسیر، راه پیشرفت اقتصادی کشور را هموار و در نهایت ما را خودکفا می‌کند، اما معنی حرکت در مسیر خودکفایی، عدم‌رقابت با محصولات خارجی نیست و نباید از این رویه، استنباط نادرست کرد.


بیشتر بخوانید: ذاکر: حدود ۵۰ هزار خودرو وارد کشور شده و ۲۰ هزار دیگر در راه است


وی یادآور شد: هر کالای ایرانی وقتی در کنار کالای خارجی قرار می‌گیرد، عیارش معلوم می‌شود و از این‌رو ضرورت دارد که این رقابت به وجود بیاید تا صنعتگر داخلی، نقاط ضعف خودش را پیدا کند و این مسیر است که هم پیشرفت واقعی را رقم می‌زند و هم مردم به عنوان مشتری و سرمایه‌های اجتماعی، همراه‌تر از همیشه خواهند شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: قانون ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس تصویب شده است و در ماه‌های گذشته هم، تا حدی مقدمات این کار صورت گرفت. واردات خودرو هم در میزانی انجام شده است و اکنون که قانون داریم این رویه بهتر از گذشته می‌تواند دنبال شود. هر میزان خودروی خارجی وارد کشور شود، فرصتی مهیا می‌کند که خودروسازان داخلی بر کیفیت‌بخشی محصولات خود، حساس‌تر شوند.

وحیدی خاطرنشان کرد: در راه پیشرفت در صنعتی مثل خودرو، چالش‌هایی داریم که گاهی ابتکار عمل را تا حدی از دست مسئولان خارج می‌کند. مثلاً تحریم‌ها و یا مشکلات ارزی، نقش بسزایی در این وضعیت داشتند و سخت‌گیری‌هایی که بر ما تحمیل شده، کار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران را سخت کرده است.

وی در پایان گفت: یکی از انتقادها من به صنعت خودروسازی این است که آن‌قدری که دولت‌ها از آن‌ها حمایت کردند، رشد و بالندگی نداشتند. باز هم تأکید دارم که بگویم ایجاد رقابت سالم، بهترین روند برای موفقیت در صنعت خودروسازی است و امیدوارم دولتمردان این فضا را به طور جدی مهیا کنند تا در نهایت شاهد رضایت عموم مردم باشیم.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون