نشان تجارت - محمد آیتی: مهدی اسماعیلی، نماینده میانه گفت: عمده وظیفه حاکمیت و دولت به عنوان بازوی اجرایی کشور، ایجاد امنیت و رفاه نسبی برای مردم است. با این توضیح باید بدانیم که حق برخورداری خانوادهها از خودروی ایمن یک حق مسلم است که به هیچوجه نباید نسبت با این مطالبه مهم بیتفاوت بود.
وی افزود: اگر خودروسازان داخلی بتوانند با رعایت استانداردهای جهانی، خودروهایی را تولید و عرضه کنند که هم ایمن باشند و هم مصرف سوختشان در حد تراز جهانی دیده شود، ما حاضریم حمایت همهجانبهای از آنها داشته باشیم.
نماینده میانه تصریح کرد: تا امروز، علیرغم پیشرفتهایی که خودروسازان داخلی داشتند، اما چون با استانداردهای جهانی فاصله دارند، باورمان این است که باید مسیر واردات با سرعت بیشتری دنبال شود. این موضوع، قانون است و دولت باید در میدان عمل آن را اجرا کند، مخصوصاً که در کشور ما، مصرف بالای سوخت، هزینه کلانی را روی دستمان گذاشته است و این روند تا حد قابل ملاحظهای با وارد شدن خودروهای باکیفیت قابل حل است. ما حق نداریم با مصرف بیش از اندازه بنزین که سرمایه ملی است، به بیتالمال آسیب وارد کنیم.
اسماعیلی اظهار داشت: مردم خواهان خودروی باکیفیت و ایمن هستند. همه دولتها برای حفظ جان هموطنانشان تلاش میکنند و این موضوع برایشان مهم است. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست، اما متأسفانه شاهدیم که سالانه حدود ۲۰ هزار هموطن را به واسطه تصادفهای جادهای، که یکی از مؤلفههای مهم آن، ناایمن بودن خودروهاست، از دست میدهیم حال بماند که تعداد زیادی هم به دلیل همین تصادفها، آسیب جدی میبینند که این هم برای ما یک دغدغه بزرگ است. اینکه واردات در حدی باشد که مردم امکان استفاده خودروی باکیفیت را داشته باشند که در ادامه، این حوادث تلخ هم کمرنگ شود، یک هدف مهم و ارزشمند است و نیازی به مقاومت در این راستا نیست.
وی یادآور شد: سه میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال آتی در نظر گرفته شده است که امیدوارم هم تخصیص ارز به موقع باشد و هم واردات خودرو سر وقت انجام شود تا همه شاهد این اراده و برنامهریزی باشند. همه باید به قانون ملتزم باشیم. وقتی در مجلس یازدهم واردات خودرو تصویب شد، یعنی دولت این کار را به سرانجام برساند نه اینکه پس از ماهها بررسی کنیم که چرا این اتفاق مهم نیافتاد.
نماینده میانه گفت: بازار خودرو ملتهب است و همین باعث نارضایتی مردم شده است. چرا بگذاریم تا این نارضایتی و عدمپیشرفت، روزبهروز ریشه بدواند؟ منطقی این است که به خاطر مردم، فروکش کردن التهاب بازار و البته شکلگیری رقابت که منجر به پیشرفت خودروسازان داخلی شود، خودرو در حد قابل قبول وارد کشور شود.
اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: ما تا امروز حمایتهای خوبی از خودروسازان داشتهایم و البته این حمایت باید ادامه داشته باشد و در کنار آن، خودروی باکیفیت خارجی هم وارد مملکت شود. قطعاً اگر خودروسازان داخلی، استانداردهای خود را به استانداردهای روز دنیا برسانند، دیگر لزومی ندارد ارز خاصی به واردات خودرو تخصیص داد، زیرا حمایت از تولید داخل، شعاری است که عمیقاً به آن اعتقاد داریم.
منبع: اسب بخار