کد خبر: ۵۵۲۸۳
۰۹:۵۴ -۱۶ شهريور ۱۴۰۳

زارعی: سال ۱۴۰۲ کشور نیاز به واردات هفتصد هزار خودرو داشت

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انحصار در صنعت و بازار خودرو، رانت فوق‌العاده‌ای را برای دو خودروساز کشور فراهم کرده است. بعید می‌دانم بعد از این همه حرف و حدیث در خصوص واردات خودرو، بیش از ۱۵ هزار خودرو وارد کشور شده باشد. کشور در سال، نیاز به عرضه دو میلیون خودرو دارد، اما سال گذشته با وجود این‌که قرار بود یک میلیون ششصد هزار خودرو تولید شود، نهایتاً یک میلیون سیصد هزار خودرو تولید شد و یعنی ما با ناترازی هفتصد هزار خودرویی مواجه شدیم.

آمار پایین واردات خودرو به کشور

نشان تجارت - محمد آیتی: غلامحسین زارعی، نماینده دشتی و تنگستان، در خصوص صنعت و بازار خودرو گفت: به نظرم، بیش از ۷۰ سال از عمر صنعت خودروسازی در کشور می‌گذرد. در تمام این سال‌ها، دولت‌ها از خودروسازان حمایت کردند، اما صنعت خودروسازی ما چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی، نتوانست کارنامه موفقی از خود به جای بگذارد و نمره تصمیم‌گیران در این حوزه پایین است.

وی افزود: امروز حدود ۲۰ خودروساز در کشور در حال فعالیت هستند، اما متأسفانه باید گفت با این وجود، بازار خودرو آشفته است. علیرغم این‌که موضوع واردات خودرو در دستور کار گذاشته شد، باز هم این آشفتگی جمع و جور نشد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: آماری دیدم که عنوان شده بود، ۲۴ میلیون خودرو در کشور وجود دارد. سال گذشته آماری که من داشتم نشان می‌داد حدود ۲۸ میلیون خانوار در ایران حضور دارند. اگر این‌طور باشد، باید بالای ۹۰ درصد خانوار‌ها از داشتن خودرو برخوردار باشند، اما آمار می‌گوید ۵۰ درصد خانوار‌ها فاقد هرگونه خودرویی هستند.

زارعی اظهار داشت: آمار‌ها به ما می‌گویند بعضی از خانواده‌ها دو، سه خودرو دارند و خیلی از خانواده‌ها اصلاً خودرو ندارند و این موضوع عدم‌توزیع عادلانه و آشفتگی بازار را به ما نشان می‌دهد. باید آمار، درست تجزیه شود تا فریب نخوریم. اگر بگوییم ۲۸ میلیون خانوار در ایران هستند و ۲۴ میلیون خودرو داریم، پس اوضاع خوب است، یک حرف نادرست زده‌ایم. باید دقیق بگوییم چرا ۵۰ درصد خانوار‌ها با وجود ۲۴ میلیون خودرو در کشور از این وسیله کاربردی بی‌بهره هستند.

نماینده دشتی و تنگستان یادآور شد: از لحاظ داشتن خودروی فعال در کشور، رتبه بیست و یکم را در دنیا داریم و اگر اشتباه نکنم، ۱۸۳ خودرو به ازای هر هزار نفر موجود است. با این آمار، ما در قاره آسیا و اقیانوسیه، جایگاه خوبی داریم و عجیب است که با این آمارها، بازار خودرو ما تا این اندازه آشفته و به‌هم ریخته است.

وی گفت: انحصار در صنعت و بازار خودرو، رانت فوق‌العاده‌ای را برای دو خودروساز کشور فراهم کرده است. بعید می‌دانم بعد از این همه حرف و حدیث در خصوص واردات خودرو، بیش از ۱۵ هزار خودرو وارد کشور شده باشد. کشور در سال، نیاز به عرضه دو میلیون خودرو دارد، اما سال گذشته با وجود این‌که قرار بود یک میلیون ششصد هزار خودرو تولید شود، نهایتاً یک میلیون سیصد هزار خودرو تولید شد و یعنی ما با ناترازی هفتصد هزار خودرویی مواجه شدیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بیان کرد: واردات خودرو باید براساس تقاضا باشد. طبیعی است که سال گذشته ما نیازمند واردات هفتصد هزار خودرو بودیم و اگر طبق برنامه جلو می‌رفتیم و یک میلیون ششصد هزار خودروی داخلی را وارد بازار می‌کردیم، به واردات بیش از چهارصد هزار خودرو نیاز نداشتیم و حال شما این رقم را در کنار ۱۵ هزار خودروی وارداتی بگذارید، کاملاً مشخص است که کار مدیریتی توأم با اشکال است و آشفتگی در بازار خودرو خود به خود ایجاد نشده است.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون