کد خبر: ۵۱۲۳۱
۰۱:۴۴ -۰۸ اسفند ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
با شروع فصل سرما، یکی از مهم‌ترین کارها، گرم نگه داشتن خانه است. از این‌رو در این مطلب، نکاتی را در این باره برای شما مخاطبان عزیز، گردآوری کرده‌ایم.

خانه گرم در زمستان

نشان تجارت - هدی کاشانیان: با برودت هوا در روز‌های اخیر زمستانی، حفظ گرمای خانه اهمیت بالایی دارد. باید همه قسمت‌های خانه را چک کنید تا از هیچ‌جا سرما به داخل نفوذ نکند. اگر منزل شما در زمستان سرد و بادگیر می‌شود، باید دنبال راهی برای سد کردن راه نفوذ سرما به داخل شوید. اما در فصل سرد زمستان به دلایل مختلفی ممکن است گاز شما چند ساعت یا چند روز قطع شود یا حتی فشار گاز پایین بیاید و به همین دلیل بهتر است که با راه‌های گرم کردن خانه در زمان قطعی گاز نیز آشنا باشید.

شما می‌توانید با عایق کردن سقف خانه، درزبندی درب و پنجره‌ها، شیشه دوجداره، فرش و… به راحتی خانه خود را در زمستان گرم نگهدارید.

۱- مسدود کردن کانال انتقال هوا: برخی از کانال انتقال هوا دارای دمپر برای تنظیم جریان هوا هستند. به دنبال دستگیره‌ها و علامت‌گذاری در کانال مانند «تابستان» و «زمستان» باشید. دسته دمپر را موازی با خط مجرای برای حداکثر جریان هوا قرار دهید و اگر دمپر ندارید هنگام زمستان دریچه‎های کولر‌ها را بسته و با صفحات مخصوص روی آن‎ها را عایق‌بندی کنید.

۲- پوشاندن دیوار پشت رادیاتور با فویل: اگر برای گرمایش منزل از پکیج و رادیاتور استفاده می‌کنید، از مقداری فویل آلومینیومی در پشت رادیاتور استفاده کنید تا از جذب گرما به دیوار جلوگیری شود.

۳- استفاده از فرش: اگر کف خانه شما سنگ و یا سرامیک است آن را فرش کنید. پوشاندن کف‌های سنگ و سرامیک با فرش می‌تواند تاثیر به‌سزایی در گرم نگهداشتن منزل شما در فصل زمستان داشته باشد.

۴- پوشاندن پنجره‎ها با پرده کلفت: استفاده از پرده‌های کلفت باعث گرم نگهداشتن خانه در فصول سرد می‌شود. جالب است که بدانید در صورت عدم نصب پرده ۴۰ درصد از انرژی گرمایشی منزل هدر می‌رود، بنابراین پرده‌ها را بکشید تا گرمای خانه را حفظ کنید و در روز که آفتاب به پنجره شما می‎تابد آن‎ها را کنار بزنید تا خانه با نور آفتاب گرم شود.

درزبندی درب و پنجره

۵- درزبندی در و پنجره‌ها: اگر خواهان خانه‌ای گرم در زمستان هستید، درزبندی در و پنجره‌ها را جدی بگیرید! این کار را به‌راحتی می‌توانید خودتان انجام دهید، کافیست به یک فروشگاه ابزار فروشی بروید و یک به اندازه‌ای که نیاز دارید، درزگیر در و پنجره بگیرید و آن در ناحیه بازشو درب و پنجره بچسبانید.

۶- استفاده از سیستم گرمایشی مدرن: استفاده از سیستم گرمایشی مدرن، یک راه حل ساده و سریع را برای کنترل مؤثر گرمایش و گرم کردن خانه در زمستان ارائه می‌دهد، چراکه یک روند هوشمند را در خانه ایجاد می‌کند. به این معنی که می‌توانید در زمان خروج از خانه، آن را خاموش کرده و قبل از رسیدن به خانه از طریق تلفن همراه خود آن را روشن و کنترل کنید تا از اینکه خانه شما هنگام رسیدنتان گرم است، مطمئن شوید.

۷- استفاده از پتو‌های برقی: استفاده از پتو‌های برقی راهی مطمئن برای جلوگیری از احساس سرما در شب‌های سرد زمستانی است. اگر می‌خواهید در تخت خود احساس گرمای بیشتری داشته باشید، یک پتوی برقی که بالای تشک شما قرار گرفته، انتخاب مناسبی است. پتو برقی خود را می‌توانید از لحاف و یا تختخواب به مبل انتقال دهید تا در هر زمان که به آن نیاز داشتید، شما را گرم نگه دارد.

دستگاه بخور

۸- دستگاه بخور: برای گرم کردن خانه می‌توانید از دستگاه بخور گرم استفاده کنید، که در گرم شدن فضای اتاق بسیار مؤثر است. اگر هم دستگاه بخور در دسترس نبود، می‌توانید یک کتری آب روی اجاق گاز قرار دهید.

۹- کرسی: «کرسی» ابزاری قدیمی برای گرم کردن خانه است. دیگر امروز در خانه‌های شهری کمتر از کرسی استفاده می‌کنند، اما همچنان استفاده از این ابزار کارآمد و خاطره‌انگیز در روستا‌ها طرفداران بسیاری دارد. کرسی یک وسیله گرمایشی است که از چهار پایه چوبی تشکیل شده که روی آن، لحاف کرسی قرار می‌گیرد. همچنین زیر آن بخاری، چراغ، منقل، زغال و... جهت گرم کردن قرار می‌دهند. در نوع قدیمی این وسیله جذاب گرمایشی، بیشتر از منقل و زغال جهت گرم کردن استفاده می‌کردند به‌همین دلیل به آن کرسی زغالی می‌گفتند.

۱۰- در‌ها را محکم ببندید: اطراف در و چارچوب آن را به خوبی بررسی کنید تا سرمایی از اطراف و یا زیر آن بیرون نزند و همچنین می‌توانید از درزگیر در یا همان روش استفاده از پارچه بهره ببرید.

۱۱- شمع روشن کنید: یک یا چند شمع می‌تواند گرمای زیادی تولید کند. فقط باید مراقب باشید که آن‌ها را کدام قسمت از خانه قرار می‌دهید. از شمع‌های ارزان قیمت، اما به تعداد بیشتر استفاده کنید و از گرم کننده‌های شمعی استفاده کنید. شاید گرمای آن به اندازه شومینه و بخاری نباشد، اما راضی‌کننده است.

۱۲- نوشیدنی گرم بنوشید: یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دمای بدن نوشیدن چای، قهوه، شکلات داغ و نوشیدنی‌های این‌چنینی است. در صورت امکان حتما از کتری برقی کمک بگیرید و از این طریق نوشیدنی گرم تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید برای جوش آوردن آب از پیکنیک هم کمک بگیرید، هرچند که حتماً باید نکات ایمنی را در نظر داشته باشید تا حادثه‌ای رخ ندهد.

لباس گرم خانگی در زمستان

۱۳- لباس زیاد بپوشید: این راه اولین کاری است که خودتان آن را انجام می‌دهید، ولی باید در ذهن داشته باشید که لباس زیاد تنها به معنای شلوار و کاپشن نیست. در چنین شرایطی در صورت امکان باید از دستکش، کلاه، شال گردن و مخصوصاً جوراب ضخیم استفاده کنید.

۱۴- استفاده از کیسه آب گرم: کیسه آب گرم می‌تواند در زمستان بسیار لذت‌بخش باشد، مخصوصاً هنگامی که به رختخواب می‌روید. شما می‌توانید این کیسه را از آب جوش پر کرده و نزدیک بدن یا پا‌های خود قرار دهید. به دلیل قابلیت عایق بالا، این کیسه‌ها قادرند تا مدت زمان طولانی گرما را حفظ کنند و به موجب آن به گرم کردن بدن شما کمک کنند. این وسیله می‌تواند تمامی راهکار‌ها را نیز در بر داشته باشد. هنگام استراحت آن را نزدیک خود نگه دارید و یا نیم ساعت قبل از خواب آن را در رختخواب قرار دهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون