کد خبر: ۶۵۷۳۲
۱۶:۰۷ -۱۳ مرداد ۱۴۰۴

بازگشت پراید به خط تولید سایپا

با اینکه خودروساز‌ها همچنان با مشکلاتی مثل گرانی تولید، نوسان قیمت دلار و سختی در فروش روبه‌رو هستند، سایپا توانسته کمی اوضاعش را بهتر کند و نشانه‌هایی از بهبود را نشان دهد.

بازگشت پراید به خط تولید سایپا

نشان تجارت - پراید وانت یا همان سایپا ۱۵۱ به‌خاطر پاس نکردن استاندارد‌های لازم از خط تولید سایپا کنار رفته بود، اما از ابتدای تیرماه امسال شاهد بازگشت آخرین بازمانده پراید به خط تولید هستیم

در چهار ماه اول امسال، سایپا گزارشی منتشر کرده که نسبت به گذشته حال‌وهوای متفاوتی دارد. این‌بار، خبر‌های خوب از راه رسیده‌اند.

با اینکه خودروساز‌ها همچنان با مشکلاتی مثل گرانی تولید، نوسان قیمت دلار و سختی در فروش روبه‌رو هستند، سایپا توانسته کمی اوضاعش را بهتر کند و نشانه‌هایی از بهبود را نشان دهد.

بررسی درآمد‌های عملیاتی این شرکت نشان می‌دهد سایپا طی این دوره موفق شده است از همان ابتدای سال رشد را تجربه کند. حفظ یا ارتقای سطح درآمد عملیاتی در چنین فضایی می‌تواند نشانه‌ای از تداوم تقاضا برای محصولات سایپا یا موفقیت شرکت در اصلاح سبد محصولات و سیاست‌های فروش تلقی شود.

البته از نگاه برخی تحلیلگران این رشد حالی از بهبود راندمان تولید، مدیریت بهتر هزینه‌ها یا حتی افزایش بهره‌وری در فرآیند‌های زنجیره تامین است.

جدیدترین آمار‌ها نیز نشان می‌دهد، گروه خودروسازی سایپا در چهار ماه نخست سال جاری توانست با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت منابع، ضمن حفظ جریان تولید و عرضه خودرو، تعهدات معوق خود را نزدیک به نصف کاهش دهد و زمینه بهبود سودآوری را فراهم آورد.

آمار‌های رسمی منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد سایپا طی چهار ماه نخست امسال موفق شده است با وجود چالش‌های جدی داخلی و خارجی، در مسیر تثبیت تولید و کاهش بدهی‌های معوق به مشتریان حرکت کند. این خودروساز در ابتدای سال حدود ۹۰ هزار دستگاه تعهد معوق داشت که با کاهش ۴۵ درصدی، این عدد تا پایان تیرماه به ۴۹ هزار دستگاه رسید.

این عملکرد نه تنها به کاهش فشار‌های مالی ناشی از پرداخت جریمه تاخیر کمک کرده، بلکه فضای عملیاتی شرکت را برای تمرکز بر پروژه‌های توسعه‌ای و تولید محصولات جدید فراهم ساخته است.

سایپا در بازه چهارماهه نخست امسال ۱۰۳ هزار دستگاه خودرو تولید و حدود ۱۰۰ هزار دستگاه عرضه کرده است. این نسبت نزدیک به یک‌به‌یک میان تولید و عرضه، بیانگر آن است که شرکت توانسته جریان تحویل را همگام با تولید حفظ و از انباشت خودرو در پارکینگ‌ها جلوگیری کند.

نکته قابل توجه آن است که با وجود توقف تولید وانت ۱۵۱ به دلیل مسائل استاندارد در سه‌ماهه اول که باعث حذف روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه از برنامه تولید (جمعا نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه) شد، سایپا توانست از ابتدای تیرماه با حل این مشکل و بازگشت وانت ۱۵۱ به خط تولید، افت تیراژ را جبران کند.

سال جاری برای سایپا با موانع متعدد آغاز شد که از جمله آن قطعی‌های مکرر برق که مستقیما تولید را تحت تاثیر قرار داد، حوادثی، چون آتش‌سوزی در انبار‌های گمرک شهید رجایی و اختلالات ناشی از بحران‌های سیاسی و امنیتی که تامین قطعات و حمل‌ونقل را دشوارتر کرد.

با این حال، حفظ میانگین تولید ماهانه و حتی دستیابی به رشد درآمد عملیاتی ۷ درصدی در سه ماهه اول نشان می‌دهد که سایپا نه‌تنها توانسته است اثر منفی این عوامل را کنترل کند، بلکه با اصلاح سبد محصولات و تمرکز بر خودرو‌های کم‌زیان، گام‌هایی در مسیر کاهش زیاندهی برداشته است.

برآیند گزارش مالی چهار ماهه نخست ۱۴۰۴ این امید را به سهامداران می‌دهد که شاهد بازگشت تدریجی ثبات، افزایش بهره‌وری و آغاز فصل جدیدی از سودآوری باشند.

منبع: فرارو
برچسب‌ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون