کد خبر: ۵۵۹۶۱
۱۱:۲۹ -۰۹ مهر ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

آشنایی با شرکت خودروسازی رنو

رنو به دلیل نوآوری‌های خود، از جمله توسعه موتور‌های دیزل، خودرو‌های الکتریکی و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، یکی از برند‌های پیشرو در صنعت خودروسازی اروپا و جهان محسوب می‌شود.

آشنایی با شرکت خودروسازی رنو

نشان تجارت - هدی کاشانیان: رنو (Renault) یک شرکت خودروسازی فرانسوی است که در سال ۱۸۹۹ توسط لوئی رنو و برادرانش تأسیس شد. این شرکت به تولید خودرو‌های سواری، تجاری و کامیون‌های سبک شهرت دارد. رنو به دلیل نوآوری‌های خود، از جمله توسعه موتور‌های دیزل، خودرو‌های الکتریکی و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، یکی از برند‌های پیشرو در صنعت خودروسازی اروپا و جهان محسوب می‌شود. همچنین، رنو بخشی از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است که بزرگترین ائتلاف خودروسازی جهان به شمار می‌آید و در بازار‌های جهانی فعالیت گسترده‌ای دارد.

تاریخچه شرکت رنو

حدود ۱۲۱ سال پیش یعنی در سال ۱۸۹۹، شرکت رنو در ابتدا با نام شرکت رنو فررس «Renault Frères» توسط سه برادر به نام‌های لوئیس، مارسل و فرناند رنو تاسیس شد. لوئیس پیش از همکاری با دو برادرش کسب و کار خانوادگی پدرشان را در زمینه تولیدات پارچه پیش می‌برد، از مهندسان جوان و باهوشی کمک می‌گرفت که در زمینه طراحی و ساخت مدل‌های اولیه استعداد داشته و با تجربه بودند. او بخش طراحی و تولید را مدیریت می‌کرد، در حالی که برادرانش به زمینه‌های دیگر بیزینس رسیدگی می‌کردند. 

اولین ماشین رنو پیش از تاسیس رسمی کمپانی در سال ۱۸۹۸، به دوست پدر برادران رنو فروخته شد. لوئیس رنو با طراحی «رنو وویتورت» شروع فعالیت‌های خود را در دنیای خودرو اعلام کرد و اولین درخواست فروش خود را زمانی که لوئیس رنو در خیابان LEPIC پاریس سوار بر رنو وویتوریت بود ثبت کرد در آن شب لوئیس رنو توانست درخواست خرید ۱۲ عدد رنو وویتورت را ثبت کند و شب ۲۴ دسامبر روز باشکوهی برای ورود این برند پر آواره به دنیای خودرو بود. خودروی رنو وویتوریت برنده اولین مسابقات ماشین‌های ورزشی در سال ۱۹۸۹ شد که باعث افزایش میزان سفارشات رنو وویتوریت به ۷۱ دستگاه شد که پیروزی اولیه رنو را تقویت می‌کرد.

محصولات این کارخانه نوپا در سال ۱۹۰۵، درست زمانی که یکی از محصولاتش برای راه اندازی خط تاکسیرانی خریداری شد، به مرحله تولید انبوه رسید. بعد‌ها و در زمان جنگ جهانی اول، ارتش فرانسه برای جا به جایی نیرو‌های خود از این ماشین‌های رنو استفاده کرد. آن طور که به نظر می‌رسید، افتخارات این برند تمامی نداشت. در سال ۱۹۰۷، بخشی از خودرو‌های مورد نیاز خط تاکسیرانی فرانسه و لندن، توسط کمپانی رنو تامین می‌شد. در طی همان سال و سال بعد، این کمپانی به پرفروش‌ترین برند خارجی در نیویورک ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. این حجم از موفقیت برای یک کمپانی ۹ ساله، آن هم فرای آب‌های سرزمین خودش واقعا چشم‌گیر بود. در سال ۱۹۰۸، با تولید بیش از ۳ هزار دستگاه ماشین سواری، این کمپانی به بزرگ‌ترین برند خودروسازی کشور خودش تبدیل شد.

برادران رنو از محبوبیت مسابقات اتومبیل رانی به خوبی آگاه بودند، برای همین تصمیم گرفتند که محصولاتشان را به این زمینه نیز وارد کنند. این برند توانست با برنده شده مسابقات بین شهری کشور سوئیس، خود را به دنیا بشناسانند. همین امر نیز موجب افزایش نرخ خرید محصولات این کمپانی مشهور شد. از بین این سه برادر، لوئیس و مارسل خود در این مسابقات شرکت می‌کرند، اما متاسفانه در سال ۱۹۰۳، مارسل در یکی از این مسابقات بر اثر سانحه رانندگی کشته شد. گرچه پس از این اتفاق لوئیس رنو دیگر هرگز مسابقه نداد، اما محصولات برندش همچنان در دنیای مسابقات اتومبیل رانی نقش فعالی ایفا کردند. شوربختانه بخت خوشی در انتظار همکاری این سه برادر نبود، چرا که فرناند نیز پس از گذشت مدتی به دلیل شرایط نامساعد جسمی، مجبور به بازنشستگی شد. پس از گذشت سه سال در سال ۱۹۰۹ فرناند رنو در گذشت و لوئیس به عنوان تنها برادر و صاحب کامل این برند، باقی ماند.

جنگ جهانی دوم اصلا دوران آسانی برای این کمپانی نبود. در سال ۱۹۴۰، لوئیس درخواست ارتش نازی‌ها را که تمامی کارخانه‌های او را اشغال کرده بودند، برای ساخت تانک رد کرد. در ازا، او به ساخت کامیون مشغول شد. در سال ۱۹۴۲ در طی یه حمله و بمباران هوایی از سوی ارتش بریتانیا، بخش بسیار عمده و زیادی از کارخانه لوئیس تخریب شد. افراد غیر نظامی زیادی در این حمله هوایی دچار آسیب دیدگی شدند. لوئیس به سرعت دستور بازسازی کارخانه را داد، اما در سال ۱۹۴۳، بمباران دیگری از سوی ارتش آمریکا صورت گرفت. در سال ۱۹۴۴، در‌های کارخانه مجددا گشوده شدند، اما توسعه و گسترش در فضای سیاسی و صنعتی مسموم آن زمان تقریبا غیرممکن بود. پس از گذشت یک سال، کارخانه رنو از لوئیس توسط دولت سلب مالکیت و این شرکت به یک برند ملی تبدیل شد. این برند مانند بسیاری از برند‌های دیگر، دستخوش تغییرات زیادی شد و فراز و نشیب‌های بسیاری داشت. این بالا و پایین‌ها شامل رسوایی در زیرساخت‌های این برند یا دست و پنجه نرم کردن با بحران‌هایی نظیر بحران سوخت می‌شود. درست سال ۲۰۱۷ بود که شبکه و سیستم کامپیوتری این کمپانی توسط یک بدافزار هک شد و تولید ۱۲۰۰ دستگاه خودرو را به مدت یک روز متوقف کرد.

لوگوی شرکت رنو

لوگوی یک شرکت نماینده هویت اصلی آن شرکت است و یکی از علل مهم در ماندگاری یک برند در ذهن مردم آرم تجاری شرکت یا لوگو است. باتوجه به قدمت طولانی شرکت رنو و تغییرات اساسی در ساختار این شرکت، لوگوی رنو نیز دست خوش تغییرات زیادی شده که به آنها می‌پردازیم:

اولین لوگوی شرکت رنو در سال ۱۹۰۰ توسط لوئیس رنو طراحی شد و ابتدا تنها بر روی اسناد داخلی شرکت رنو مورد استفاده قرار می‌گرفت و روی کاپوت ماشین اثری از آرم تجاری رنو نبود ولی با کمی دقت تنها با دیدن شناسه LR (لوئیس رنو) بر روی توپی چرخ ماشین قابل رویت بود. در سال ۱۹۰۶ لوگوی قبلی جای خود را با یک مدال دایره‌ای و بزرگ که به شکل چرخ دنده طراحی شده بود تعویض کرد، داخل چرخ دنده تصویری از رنو که موفق به دریافت جایزه نخست مسابقات بزرگ فرانسه شده بود قرار داشت. چهار سال بعد در سال ۱۹۱۰ زمانی که لوئیس رنو مدیر عامل شرکت بود تصمیم به تغییر نام شرکت از «Renault Frères» به «Société des Automobiles Renault» را گرفت.

در سال ۱۹۱۹ پس از جنگ جهانی اول لوگوی شرکت رنو تغییرات کوچکی کرد که شاید متاثر از جنگ بود؛ ولی آرم تجاری جدید هم برای رنو راضی کننده نبود، برای همین در سال ۱۹۲۳ شرکت رنو تصمیم گرفت برای اولین بار یک علامت تجاری جدید که بر روی قسمت جلویی ماشین قرار دارد را طراحی کند تا از این پس هر کس ماشین‌های رنو را دید با اولین نگاه این آرم تجاری را به راحتی تشخیص دهد. لوگوی جدید یک دایره مشبک و برجسته بود که نام رنو در وسط آن خودنمایی می‌کرد، وجود لوگوی جدید رنو هم از نظر عملکردی و کاربری ضروری بود و تناسب زیادی با رنوی پوزه تمساحی آن دوران داشت.

در سال ۱۹۲۳ با طراحی ماشین‌های جدیدتر، رنو در فکر طراحی یک آرم تجاری خاص‌تر و مفهومی‌تر برای برند خود بود تا بتواند به خوبی هویت خود را نمایش دهد. به همین منظور به شکل دایره‌ای لوگوی خود زاویه داد و شکل هندسی خود را به لوزی تبدیل کرد که نمادی از الماس را در ذهن بیننده تداعی می‌کرد، لوگوی جدید در سال ۱۹۲۴ در کنار همان مشبک‌های لوگوی پیشین بار اول در سال ۱۹۲۴ بر روری رنو CV Type NM ظاهر شد و در سال ۱۹۲۵ استفاده از لوگوی جدید با طرح الماس به تصویب رسید و ابتدا در سال ۱۹۲۹ تنها بر روی اتومبیل ورزشی لوکس رنو به نمایش گذاشته شد.

سالیان سال لوگوی طرح الماس رنو با تغییرات بسیار جزئی استفاده میشد، اما در سال ۱۹۷۲ برای تاکید بیشتر بر قدرت الماس این شرکت تصمیم گرفت خطوط اطراف الماس را بیشتر نمایش دهد و لوگوی الماس را برجسته‌تر کند و سرانجام در سال ۱۹۶۷ شرکت رنو تصمیم گرفت از نقاش و هنرمند تجسمی ویکتور وازارلی که بنیانگذار op art بود به همراه پسرش Yvaral کمک بگیرد. لوگوی الماس جدید رنو یک آرم تجاری براساس خطوط موازی بود که از نظر بصری هم ساده و هم پیچیده بود و نماد تکنولوژی در آن دیده می‌شد که جذابیت لوگوی جدید را دو چندان میکرد. لوگوی جدید بار اول بر روی رنو ۵ دیده شد که یکی از محبوب‌ترین مدل‌های رنو در تاریخ شرکت رنو است. در سال ۲۰۰۴ با تغییرات جزئی الماس درون یک مربع زرد رنگ قرار گرفت که همراه با ورود رنو به تولید وسایل نقلیه الکتریکی و نوآوری در تولیدات جدید رنو همراه بود. در سال ۲۰۱۵ شعار جدید این برند یعنی RENAULT Passion for life آغاز شد که نمادی از وسواس مهندسان و تیم طراحی رنو برای جلب رضایت مشتریان رنو بود.

شرکت خودروسازی رنو

جایگاه رنو در دنیا

تا سال ۱۹۸۷ شرکت رنو سود زیادی به دست آورد به طوری که در آغاز دهه ۹۰ همه تولیدات رنو مانند Clio جدید، Espace جدید، Twingo و Laguna موفقیت آمیز بودند. رنو مگان در سال ۱۹۹۵ اولین خودرویی بود که در تست‌های ایمنی یورو NCAP به امتیاز چهار ستاره دست یافت. در سال ۱۹۹۶ با خصوصی شدن مجدد شرکت رنو سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در برزیل، آرژانتین و ترکیه توسط این شرکت صورت گرفت.

تاریخچه رنو در ایران

تاریخچه حضور رنو در ایران

سال ۱۳۵۲ را باید سال آغاز همکاری‌های تجاری سایپا و رنوی فرانسه نامید. در این سال، سایپا تولید خودروی محبوب، جوان پسند و پر فروش رنو ۵ را در مدل‌های ۲ در و ۴ در آغاز کرد. رنو ۵ در ایران هم مانند دیگر کشور‌ها به محبوبیت زیادی دست یافت و تا سال‌ها در سبد محصولات تولیدی شرکت سایپا قرار داشت. رنو ۵ یکی از انقلابی‌ترین مدل‌های رنو در زمان خود محسوب می‌شد که در طراحی آن، بیشتر به هزینه پایین و ابعاد کوچک‌تر توجه شد.

همکاری‌های دو شرکت خودروسازی رنو و سایپا همچنان ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۷۱، به تولید دیگر محصول محبوب خودروساز فرانسوی؛ یعنی رنو ۲۱ انجامید. تولید این محصول در راستای تلاش سایپا برای رقابت با پژو ۴۰۵، یکی از محصولات محبوب دیگر خودروساز ایران؛ یعنی ایران خودرو بود. کمبود قطعات در تولید این محصول به خاتمه ساخت آن در سال ۱۳۷۴ منجر شد. ایران خودرو در سال ۱۳۸۵ محصول تندر ۹۰ را با همکاری شرکت رنو فرانسه به سبد محصولات خود اضافه کرد و به همکاری انحصاری دیرینه با پژو خاتمه داد.

در ماه مارس ۲۰۰۴، با مشارکت شرکت رنو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایران خودرو و گروه سایپا شرکت رنو پارس راه‌اندازی شد. شرکت رنو پارس مسئولیت هماهنگی همکاری‌های میان شرکت رنو و مدیریت مونتاژ خودرو‌های سی کی دی رنو توسط شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را بر عهده دارد. ۵۱ درصد از سهام این شرکت در اختیار رنو است.

چهار مدل به یادماندنی از رنو

رنو کولیو V ۶

ایده ساخت این محصول بسیار ساده بود. استفاده از یک موتور قوی و بزرگ در یک بنده سبک و نسبتا کوچک. این مدل، یکی از معروف‌‍ترین هات‌هچ‌های تاریخ خودروسازی است.

رنو آلپاین GTA

این مدل، یکی از معروف‌ترین ماشین‌های اسپرت دنیا به حساب می‌آید. ظاهر و طراحی جذاب این محصول، دقیقا یادآوری سلیقه خودرویی دهه ۸۰ میلادی است.

رنو اسپیس

این مدل محصول ۲۵ سال پیش است و برای جشن گرفتن تولد ۱۰ سالگی Espace تولید شد. تمامی جزئیات آن برگرفته از همین مدل تاریخی و محبوب است.

رنو کولیو Rs

این مدل بسیار محبوب هدیه تولد ۴۰ سالگی بخش خودرو‌های اسپرت کمپانی رنو و محصول سال ۲۰۱۶ است. قرار بود که این مدل به سریع‌ترین خودروی رنو تبدیل شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون