کد خبر: ۵۴۴۰۸
۱۲:۲۸ -۰۴ مرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های خودروی تارا

نمای داخلی خودرو تارا جایی است که تنها با یک نگاه به مشتری یادآوری می‌شود که این خودرو جدید همچنان به گروه خودرو‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت تعلق دارد.

آشنایی با خودروی تارا

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «تارا» یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایران خودرو است که با هدف ارائه یک خودروی مدرن و با امکانات پیشرفته به بازار عرضه شده است. این خودرو با طراحی به‌روز، امکانات رفاهی و ایمنی متنوع، و مشخصات فنی قابل قبول، به یکی از گزینه‌های محبوب در بازار خودرو‌های داخلی تبدیل شده است.

با شروع دوباره تحریم‌ها در نیمه اول سال ۱۳۹۷، فرانسوی‌ها خیلی زود از بازار ایران کوچ کردند و مونتاژ پژو ۳۰۱ که قرار بود در ایکاپ انجام شود، برای همیشه متوقف شد. بعد از این اتفاق تلخ، ایران خودرو توانست حق امتیاز استفاده از پلتفرم پژو ۳۰۱ را دریافت کند. به این ترتیب، ایران خودرو با تغییرات و اصلاحاتی روی پلتفرم PF۱ پژوسیتروئن، توانست پلتفرم ملی IKP۱ را برای خودش تولید کند. اولین خودرویی که با این پلتفرم ساخته شده، خودرو تارا بود که در ابتدا با کد کارخانه‌ای K۱۳۲ شناخته می‌شد. نسخه اولیه تارا در بهمن ۱۳۹۸ رونمایی، اما تولیدش از اواخر سال ۱۳۹۹ شروع شد و نهایتاً در مدل ۱۴۰۰ برای اولین‌بار، به بازار آمد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های تارا می‌پردازیم.

مشخصات فنی خودروی تارا

طراحی پلتفرم جدید برای هر خودروساز کاری از نظر مهندسی بسیار دشوار و از دیدگاه تولید بسیار هزینه‌بر است. دستیابی ایکو به پلتفرم پژو ۳۰۱ در نوع خود یک خوش‌شانسی به حساب می‌آید. اما طراحی موتور جدید نیز برای هر خودروساز کاری دشوار و هزینه‌بردار است. در نتیجه ایکو به‌جای استفاده از یک پیشرانه مدرن‌تر، به سراغ همان پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ TU۵ پژو رفت که با استفاده در خودروهایی، چون پژو ۲۰۶، پژو پارس، دانگ فنگ H۳۰ کراس و حالا تارا، به‌راستی یک عتیقه در صنعت خودروسازی جهان و حتی ایران به حساب می‌آید.

• موتور: ۱.۶ لیتری TU۵ پلاس، چهار سیلندر خطی

قدرت موتور: ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۴۴ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

• جعبه‌دنده: دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۶ سرعته

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

ابعاد و وزن خودروی تارا

طول: ۴۵۰۵ میلی‌متر

عرض: ۱۷۴۸ میلی‌متر

• ارتفاع: ۱۴۶۶ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۶۲۰ میلی‌متر

وزن خالص: حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم

مصرف سوخت خودروی تارا

مصرف سوخت ترکیبی: حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت باک: ۵۰ لیتر

امکانات خودروی تارا

امکانات و ویژگی‌های خودروی تارا

طراحی داخلی

نمای داخلی خودرو تارا جایی است که تنها با یک نگاه به مشتری یادآوری می‌شود که این خودرو جدید همچنان به گروه خودرو‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت تعلق دارد. تریم یا همان تیپ داخلی خودرو یک‌دست مشکی رنگ است که با تریم تزئیناتی پلاستیکی نقره‌ای مات بر میانه داشبرد، کنسول میانی و رودری‌ها تمایز پیدا می‌کند. این دقیقا همان سبک تزئیناتی است که بیش از یک دهه پیش در خودروهایی، چون تندر۹۰ و ساندرو شاهد بودیم. کیفیت متریال پلاستیکی به‌کاررفته در داخل کابین به هیچ وجه خوب نیست و از آن بدتر، کیفیت تولید و مونتاژ این قطعات را که با ناهماهنگی خطوط متصل‌کننده همراه می‌شود، بر ترکیب طراحی نمای داخلی بسیار قدیمی خودرو اضافه کند تا بیشتر مطابق ذوق شما باشد. اگرچه پلتفرم پایه تارا (PSA PF۱) در مقایسه با تکنولوژی صنعت خودرو کشور نسبتاً جدید به حساب می‌آید، اما نشانگر‌های آنالوگ، طراحی بسیار معمولی میانه داشبرد با سیستم مولتی مدیا لمسی ۷ اینچی کوچک و خالی از هرگونه هیجان، ساختار ذهنی و ماهیت وجودی صنعت خودروسازی ایران را تداعی می‌کند.

طراحی ظاهری

از نظر طراحی نمای خارجی، تارا خودرویی قابل قبول محسوب می‌شود که برای بازار پوسیده و قدیمی صنعت خودرو کشور، یک تنوع به حساب می‌آید، اما به هیچ عنوان در رده خودرو‌های هم‌سن و سال خود در بازار جهان نمی‌گنجد. گرافیک چراغ‌های جلو و جلوپنجره بسیار ساده و معمولی است، ولی همخوانی مناسبی با یکدیگر دارند. نمای عقب خودرو با چراغ‌ها و سیستم روشنایی پیوسته در اولین نگاه توجه بسیار زیادی به خود جلب می‌کند. نوع نورپردازی پیوسته و طراحی خرپایی شکل سیستم روشنایی عقب تارا با وجود نوین بودن به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش نیامد. در نتیجه یکی از تغییراتی که در تارا V۴ شاهد آن هستیم، تغییر گرافیک و سبک روشنایی چراغ‌های عقب است.

رینگ‌ها در نسخه پایه ۱۵ اینچ فولادی با قالپاق پلاستیکی است، اما در نمونه فول دستی (تارا V۱P) و اتوماتیک (تارا V۴)، با ۱۶ اینچ آلومینیومی جایگزین شده است. این موضوع در نمای جانبی ساده تارا بر شدت قدیمی بودن و عدم نوآوری زبان طراحی خودرو می‌افزاید. تغییر ابعاد ریم و تایر‌ها در میان محصولات داخلی یکی از اولین اقداماتی است که مالکان معمولا برای بهبود ظاهر خودرو خود انجام می‌دهند. تفاوت بخش انتهایی خودرو تنها دربرگیرنده گرافیک جدیدی برای چراغ عقب در میان تیپ فول و تیپ پایه است. در غیر این صورت، نمای خارجی میان تیپ‌های مختلف تارا هیچ تفاوت مشهود و بارزی با یکدیگر ندارند.

ایمنی خودروی تارا

کی ۱۳۲ نمونه فیس‌لیفت و ایرانیزه پژو ۳۰۱ به شمار می‌رود. پلتفرم این خودرو با سدان فرانسوی یکسان است و ازآن‌جاکه پژو ۳۰۱ در آزمون‌های موسسه یورو انکپ موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است، بنابراین می‌توان استحکام مناسب شاسی و پلتفرم را نیز در فهرست مشخصات تارا گنجاند.

وجود امکاناتی هم‌چون سامانه‌های کنترل پایداری، ۴ عدد کیسه‌هوا در نسخه اتوماتیک، ترمز‌های دیسکی مجهز به ABS و ترمز کمکیف موجب ارائه سطحی مناسب از ایمنی جهت حفاظت از سرنشینان داخل ماشین تارا اتوماتیک شده است. در ادامه مطلب جزئیات بیشتری از تجهیزات ایمنی این خودرو به دست خواهید آورد:

• سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD

• ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک‌شونده

• ترمز عقب دیسکی

• سیستم کمکی ترمز HBA

• سیستم کمک در سربالایی HAS

• کنترل پایداری الکتریکی ESC

• سیستم کنترل کشش TSC

• کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو (مدل اتوماتیک کیسه هوای جانبی هم دارد)

• ایموبیلایزر

• قفل مرکزی با ریموت

• کمربند‌های ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع

• ستون فرمان تلسکوپی

• ایزوفیکس

• سنسور دنده عقب

• دوربین دید عقب (فقط برای دنده اتوماتیک)

• سیستم قطع خودکار سوخت

مزایا و معایب خودروی تارا

مزایای تارا

مهم‌ترین مزایای ماشین تارا به شرح زیر هستند:

• ایمنی قابل قبول

• کیلومتر ماشین

• امکانات نسبتاً خوب

• پشتوانه خدماتی در سطح کشور

• فضای مناسب کابین

• رنگ‌های ماشین

معایب تارا

نقاط ضعف و معایب تارا به شرح زیر است:

• حذف آپشن‌هایی نظیر ایربگ‌های جانبی

• صندوق عقب ماشین

• حذف سانروف و دوربین دنده‌عقب از نسخه دنده‌ای

• ناهماهنگی در طراحی برخی قسمت‌های بدنه

رقبای تارا در بازار

فرزند تازه‌وارد سایپا یعنی شاهین می‌تواند به عنوان جدی‌ترین رقیب تارا مطرح باشد چراکه هر دو خودرو از پلتفرم‌های جدید برخوردارند و طبق ادعای کمپانی‌های وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به اسلاف خود داشته‌اند. خودرو شاهین از طراحی ظاهری هماهنگ‌تری بهره می‌برد، به لطف پرخوران توربو گشتاور بالاتری دارد و در نسخه فول یا همان G از برخی آپشن‌های اضافه نظیر سانروف (در قیاس با تارا دنده‌ای) برخوردار می‌باشد. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی خود در قیاس با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژر شاهین استهلاک و دردسر‌های نگهداری کمتری دارد، کابین شکیل‌تری در اختیارتان قرار می‌دهد و با ارائه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کروزکنترل می‌تواند رفاه و آسایش بیشتری به دنبال داشته باشد. در این بین محصولات دیگری نظیر ۲۰۷i صندوقدار و دنا پلاس هم وجود دارند که با پلتفرم‌های قدیمی‌تر آنها از ایمنی پایین‌تری برخوردار هستند، ضمن اینکه ۲۰۷ از نظر فضای کابین (برای سرنشینان عقب) هم محدودیت زیادی دارد.

جمع‌بندی

تارا با طراحی مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته، و مشخصات فنی مناسب، گزینه‌ای جذاب برای خریداران خودرو‌های داخلی است. این خودرو با داشتن ویژگی‌هایی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، کیسه‌های هوای متعدد، و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، تجربه رانندگی راحت و امنی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. تارا در نسخه‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود که انتخاب بین این دو نسخه به ترجیحات راننده و نیاز‌های شخصی او بستگی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون