کد خبر: ۵۳۵۲۱
۰۸:۵۹ -۱۶ خرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

جمیله علم الهدی کیست؟

جمیله علم الهدی، همسر سیدابراهیم رئیسی در سال ۱۳۴۴ در مشهد به‌دنیا آمد. او فرزند روحانی معروف، سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه خراسان رضوی و مرحومه سکینه ریخته‌گر است و دارای شش خواهر و برادر است که همگی در رشته‌های مذهبی تحصیل کردند.

جمیله علم الهدی کیست؟

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «جمیله علم الهدی» همسر سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور شهید ایران و دختر احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی است. او یک پژوهشگر و استاد دانشگاه بهشتی در زمینه تعلیم و تربیت است. همچنین، تا قبل از شهادت همسرش به‌عنوان همسر رئیس‌جمهور ایران، نقشی مهم در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی داشت.

جمیله علم الهدی فرزند احمد علم الهدی

 

بیوگرافی جمیله علم الهدی

جمیله علم الهدی در سال ۱۳۴۴ در مشهد به‌دنیا آمد. او فرزند روحانی معروف، سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه خراسان رضوی و مرحومه سکینه ریخته‌گر است و دارای شش خواهر و برادر است که همگی در رشته‌های مذهبی تحصیل کردند. جمیله علم الهدی در سال ۱۳۶۲ هنگامی که ۱۸ سال داشت با سیدابراهیم رئیسی که در آن زمان دادستان استان همدان بود، با مهریه حضرت زهرا (س) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو دختر به نام‌های ریحانه السادات و مریم است که هر دو ازدواج کردند. همچنین آن‌ها همانند مادرشان تحصیلات دانشگاهی دارند؛ ریحانه السادات دکترای جامعه شناسی از دانشگاه تهران و مریم لیسانس فیزیک دانشگاه شریف را دارند. 

جمیله علم الهدی در سال ۱۳۸۰ مدرک تحصیلی دکترای علوم انسانی و قرآنی از دانشگاه تربیت مدرس را گرفت و همچنین توانست به‌عنوان کارشناس فلسفه امور تربیتی در دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شده و در این دانشگاه به تدریس بپردازد. وی تجربه ریاست پژوهشگاه علوم انسانی را در کارنامه خود دارد.

فعالیت‌های جمیله علم الهدی

جمیله علم الهدی در سال ۱۳۹۲ «پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی» را بنیانگذاری کرد تا از این طریق بتواند الگو‌های سیاست‌گذاری علم و فناوری را مبتنی بر فهم و ارزیابی جنبه‌های معرفتی و اجتماعی علم و فناوری ارایه دهد. او به واسطه پدر روحانی و زندگی با همسری که در نظام مسئولیت دارد، در بحث علم و پژوهش تلاش‌هایی داشته است که می‌توان به «عضویت در هیئت علمی گروه آموزشی رهبری و توسعه آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و تدریس دروسی مانند فلسفه آموزش عالی، انسان‌شناسی در اسلام، روش‌های آموزش، مبانی نظری مدیریت آموزشی، مکتب‌های فلسفی و آرای تربیتی» اشاره کرد. جمیله علم الهدی در دوران نامزدی ریاست جمهوری همسرش در سال ۹۶ فعالیت‌های تبلیغاتی از جمله سخنرانی‌هایی داشته و در یک ویدیوی تبلیغاتی نیز به معرفی سیدابراهیم پرداخته است.

کتب تالیفی جمیله علم الهدی

۱. نظریه رشد به مثابه فلسفه روان شناسی
۲. هنر زنانه زیستن
۳. نظریه اسلامی رشد انسان
۴. ایران اسلامی در مواجهه با تکنولوژی غرب
۵. نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی جدید چاپ
۶. نظریه اسلامی تعلیم و تربیت
۷. نظریه اسلامی تعلیم و تربیت (مبانی آموزش رسمی)
۸. النظریه السلامیه فی التربیه و التعلیم
۹. نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی
۱۰. تعالی انسان از دیدگاه مولانا و یاسپرس
۱۱. بررسی مبانی نظری آموزش جهانی
۱۲. نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی
۱۳. تاثیر جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی ایران
۱۴. مبانی تربیت اسلامی و برنامه ریزی درسی بر اساس فلسفه صدرا
۱۵. مبانی فلسفی نهضت تربیتی امام خمینی (نقدی بر سوبژکتیویسم و دوالیسم)
۱۶. مبانی فلسفی نهضت تربیتی امام خمینی (طردسوبژکتیویسم و دوالیسم)
۱۷. تاثیر جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی ایران

جمیله علم الهدی و انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری

موفقیت ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۱۴۰۰، کاملاً محتمل بود و بسیاری از اصلاح‌طلبان اعتقاد داشتند که اصولگرایان در انتخاباتی که مشارکت آن پایین باشد، شانس برنده شدن دارند و همین هم شد. جملیه علم الهدی در واکنش به اینکه ابراهیم رئیسی در یکی از سردترین انتخابات توانست عنوان رییسی را از آن خود کند، گفت: «مردم ما، مردم فهیمی هستند که در همین انتخابات اخیر نشان دادند که خیلی خوب صداقت را درک می‌کنند و مسیر را خوب پیدا می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم ما بسیار فهیم و اتفاقاً به دنبال گمشده‌ای هستند.»

اظهارات جمیله علم الهدی درباره حجاب

جمیله علم الهدی درباره حجاب و اعتراضات در مورد آن گفت: من یک معلم هستم و بر نظریه‌های فلسفی تمرکز دارم و مدت زیادی است که این کار را انجام می‌دهم، اما اکنون به نظر می‌رسد که به طور اتفاقی یک پلتفرم دارم و فعالیت‌هایم قابل مشاهده است. او تاکید کرد که حجاب نباید به‌عنوان اسلحه‌ای برای کسانی که می‌خواهند دشمنی خود را با جمهوری اسلامی نشان دهند، استفاده شود. همچنین او اشاره داشت که این یک فرض اشتباه است، فکر کنیم روحانیون با تحصیل دختران خود مخالف هستند. برای کسانی که سبک زندگی غربی را پذیرفته‌اند یا آرزوی آن را دارند، بهای استقلال آن‌ها تنزل بخشیدن به زنانگی‌شان به یکی از جذابیت‌های سطحی بوده است.

جمیله علم الهدی و کنگره زنان

برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار در آخرین روز‌های دی ماه ۱۴۰۱، هم به دلیل هزینه‌های بی‌فایده و هم به دلیل گزینش عجیب میهمانان سر و صدای زیادی به پا کرد که به همین دلیل جمیله علم الهدی متهم به حیف و میل بیت المال برای برنامه‌ای شد که دستاورد خاصی نداشته است. با این حال همسر ابراهیم رئیسی درباره برگزاری این کنگره اظهارنظر خاصی نداشت و این انسیه خزعلی بود که در قبال انتقادات ریز و درشت واکنش نشان داد.

جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی

 

درگذشت همسر جمیله علم الهدی

جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رئیسی که بانوی اول خوانده شدنش پس از ریاست جمهوری همسرش حواشی زیادی در پی داشت، خیلی زود عنوان خود را از دست داد. ابراهیم رئیسی همراه با دیگر سرنشینان هلیکوپتر گوستا۲۱۲ در حالی که از جنگل‌های دیزمار عبور می‌کردند، دچار سانحه سقوط سخت شد و همه سرنشینان جان خود را از دست دادند. سی‌ام اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رییس در حین سفر استانی، جان خود را از دست داد و شهید راه خدمت شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون