کد خبر: ۵۳۵۶۶
۲۰:۵۹ -۱۸ خرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

جعفر میلی منفرد که بود؟

جعفر میلی منفرد سال ۱۳۳۳ در تهران و در یک خانواده شیعه مذهب به دنیا آمد. میلی منفرد مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی برق قدرت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد و پس از آن موفق به اخذ دیپلم تخصصی از مدرسه عالی برق پاریس (Supelec) در سال ۱۳۵۹ شد.

جعفر میلی منفرد که بود؟

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «جعفر میلی منفرد» یکی از چهره‌های شناخته شده علمی و اجرایی در ایران است که در زمینه‌های آموزشی و مدیریتی، نقش‌های متعددی ایفا کرده است. او در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش عالی و فناوری اطلاعات فعالیت داشته و به عنوان یکی از متخصصان برجسته در این زمینه‌ها مطرح بود.

بیوگرافی جعفر میلی منفرد

جعفر میلی منفرد سال ۱۳۳۳ در تهران و در یک خانواده شیعه مذهب به دنیا آمد. میلی منفرد مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی برق قدرت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد و پس از آن موفق به اخذ دیپلم تخصصی از مدرسه عالی برق پاریس (Supelec) در سال ۱۳۵۹ شد. وی با پشت سر گذاشتن دوره کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی برق قدرت در دانشگاه پاریس ۶ در سال۱۳۶۰، در نهایت مدرک دکتری مهندسی برق قدرت خود را نیز سه سال بعد از همان دانشگاه دریافت کرد. او استاد پایه ۲۵ و عضو هیات علمی گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

میلی منفرد در دانشگاه امیرکبیر نیز مسئولیت‌هایی از جمله معاونت پژوهشی، معاونت آموزشی، ریاست دانشکده مهندسی برق، مسوولیت چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور، سرپرستی پردیس تفرش، سرپرستی دانشکده فیزیک، معاونت امور جنگ و معاونت دانشکده مهندسی برق را برعهده داشت.

سوابق انقلابی جعفر میلی منفرد

جعفر میلی منفرد در کنار تحصیل در مقطع دکتری در پاریس، با همراهی تعدادی از دانشجویان انقلابی، «کانون اسلامی دانشجویان در پاریس» را تأسیس کرد. او پس از این، مدتی نیز مسئولیت تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان را در اروپا بر عهده گرفت و پس از بازگشت به وطن نیز به مدت پنج سال نمایندگی این اتحادیه را در تهران عهده‌دار بود.

سوابق اجرایی جعفر میلی منفرد

مسئول چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور (۱۳۶۵–۱۳۶۹)

معاون امور جنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۱۳۶۶–۱۳۶۹)

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۱۳۶۸–۱۳۶۹)

سرپرست دانشگاه تفرش (۱۳۶۸–۱۳۶۹)

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۶۹–۱۳۷۲)

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۱۳۷۲–۱۳۷۶)

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۷۶–۱۳۷۹)

معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۷۹–۱۳۸۱)

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (۱۳۷۹–۱۳۸۱)

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۸۲)

قائم مقام وزیر و معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۸۲–۱۳۸۴)

سرپرست گروه مکاترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۱۳۸۴-اکنون)

مسئول قطب علمی قدرت دانشگاه صنعتی امیرکبیر (۱۳۸۵-اکنون)

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۱۳۹۲–۱۳۹۳)

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جعفر میلی‌منفرد

پس از رأی عدم‌اعتماد مجلس به میلی منفرد، رضا فرجی دانا توانست برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مجلس رأی اعتماد بگیرد. فرجی دانا در ۱۲ آبان ۱۳۹۲، طی حکمی جعفر میلی منفرد را به عنوان معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد. انتصاب میلی منفرد و جعفر توفیقی در وزارت علوم با واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس روبرو شد و ۸۲ نماینده مجلس اقدام به ارسال تذکری کتبی برای وی کردند. چند روز بعد، ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور از او درخواست کردند در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله کند و خواستار تجدیدنظر در بعضی از این انتصابات شدند. فرجی دانا نیز در پاسخ به نمایندگان گفت: «افرادی که در وزارت علوم منصوب شدند بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و پس از آنکه بحث فتنه پیش آمد، هیچ موقع عکس‌العملی نداشتند و فرمایشات رهبری را به عنوان فصل‌الخطاب پذیرفتند.». اما در ۲۴ آبان ۱۳۹۳ جعفر میلی منفرد در آستانه برگزاری جلسه رأی اعتماد مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی از معاونت آموزشی وزارت علوم، استعفا کرد. استعفای او با مخالفت محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مواجه شد. پس از آن که محمد فرهادی توانست برای تصدی وزارت علوم از مجلس رأی اعتماد بگیرد، با استعفای میلی منفرد، موافقت کرد و مجتبی شریعتی نیاسر را به‌عنوان معاون آموزشی وزارت علوم منصوب کرد.

میلی منفرد تالیف سه کتاب، ترجمه چند کتاب و نگارش بیش از ۵۰ مقاله علمی ISI را در سوابق علمی خود دارد.

درگذشت جعفر میلی منفرد

جعفر میلی منفرد که در دولت اصلاحات سرپرستی وزارت آموزش عالی را بر عهده داشت در روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون