کد خبر: ۵۳۴۸۸
۰۹:۱۱ -۱۴ خرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

سیدمحمدعلی آل هاشم که بود و چه میراثی به جا گذاشت؟

سیدمحمدعلی آل‌هاشم در ششم آبان ۱۳۴۱ در تبریز متولد شد. او فرزند آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم بود و تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان در تبریز گذراند. آل‌هاشم تحصیل علوم دینی را در حوزه علمیه تبریز آغاز کرد و سپس برای ادامه به حوزه علمیه قم عزیمت داشت و تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند. او ۱۴ سال در درس خارج سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب شرکت می‌کرد.

سیدمحمدعلی آل هاشم که بود

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «سیدمحمدعلی آل هاشم» یکی از روحانیون برجسته ایران بود. او مدت‌ها در کسوت امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی فعالیت داشت. آل هاشم نمایندگی مردم آذربایجان شرقی در دوره ششم مجلس خبرگان رهبری را بر عهده گرفت و قبل از آن، در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز مسئولیت‌هایی داشت.

بیوگرافی سیدمحمدعلی آل هاشم

سیدمحمدعلی آل‌هاشم در ششم آبان ۱۳۴۱ در تبریز متولد شد. او فرزند آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم بود و تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان در تبریز گذراند. آل‌هاشم تحصیل علوم دینی را در حوزه علمیه تبریز آغاز کرد و سپس برای ادامه به حوزه علمیه قم عزیمت داشت و تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند. او ۱۴ سال در درس خارج سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب شرکت می‌کرد.  

فعالیت‌های سیدمحمدعلی آل هاشم

شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم سابقه حضور در جبهه‌های دفاع مقدس را داشت. همچنین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی‌فقیه در ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. از سال ۱۳۹۶ تا لحظه شهادت (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نیز به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز خدمت کرد. برخی دیگر از مسئولیت‌های برجسته شهید آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» عبارت بود از:

* نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۱ تیر ۱۳۹۶

* عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران

* عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

* منتخب مردم استان آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری

* عضو میز آذربایجان مجمع تشخیص مصلحت نظام

* رئیس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان

* مسئول ستاد نماز جمعه تبریز

* رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

* جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش

* جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

* رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش

* مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیرو‌های زمینی ارتش

حکم رهبر انقلاب برای سیدمحمدعلی آل هاشم

تصویر حکم رهبر انقلاب برای آیت‌الله آل‌هاشم

آیت الله آل‌هاشم امام جمعه هر روز هفته

شهید آیت‌الله آل‌هاشم اولین امام جمعه‌ای بود که در روز‌های اول مسئولیت خود دستور داد تا نرده‌های موجود بین مردم و مسئولان در مصلای نماز جمعه تبریز برداشته شود. او مکرر به بازار تبریز و کسبه آن سر می‌زد و جویای وضعیت اقتصادی مردم و شهر می‌شد و حتی کسبه منصف و باسابقه را تشویق می‌کرد. همچنین خودشان بدون فاصله‌ای از مردم، برای خرید مایحتاج روزمره زندگی خود و خانواده‌اش به مغازه‌ها و حتی نانوایی می‌رفت، بدون تکلف سوار مترو و تاکسی می‌شد و بدون وجود فاصله‌ای، از حال مردم و مشکلاتشان خبردار می‌شد.

این امام جمعه مردمی، به استادیوم یادگار امام (ره) تبریز برای حمایت از تیم محبوب فوتبال تراکتور می‌رفت و همه این‌ها را در کنار رسیدگی به حال بیماران، مجروحان دفاع مقدس، خانواده‌های حاشیه‌نشین تبریز و کودکان تحت پوشش بهزیستی انجام می‌داد. او در عین حال با حضور در مساجد محله‌های مختلف تبریز پشت سر امامان جماعت مساجد نماز می‌خواند.

سیدمحمدعلی آل هاشم در بین مردم

چهره مردمی سیدمحمدعلی آل هاشم

شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم را نه‌تنها امام‌جمعه، بلکه امام هر روزِ هفته مردم تبریز می‌گفتند، زیرا وی در روزمره‌های خود بدون تشریفات با مردم کوچه و بازار ارتباط می‌گرفت و با شنیدن مشکلات آن‌ها، به پای درد و دل‌شان می‌نشست و در حد توان مسائل آن‌ها را از مسئولان امر پیگیری می‌کرد. از طرفی با جوانان تعامل خوبی داشت و برای ارتقای فرهنگ ملی و مذهبی، آن‌ها را به تماشای فیلم‌های سینما از جمله فیلم اخیر جبهه انقلاب دعوت می‌کرد و در بطن زندگی مردم تبریز حضور و نفوذ داشت.

«آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم»، پدر شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم که خود از بزرگان شهر تبریز است، پس از دیدن پیکر بی‌جان پسرش، طی مصاحبه‌ای گفته است: «سیدمحمدعلی پسرم نه، که مثل پدرم بود».

البته که مردم مومن و قدردان تبریز هم، نقش شهید آیت‌الله آل‌هاشم را نه تنها امام جمعه، بلکه پدری مهربان می‌دانستند. در همین راستا مردم تبریز در تشییع پیکر شهدای خدمت غوغا به پا کردند تا جایی که به گفته منابع محلی، تاکنون این شهر چنین جمعیتی به خود ندیده بود. البته طبق بیانات رهبر انقلاب، راه این شهداء به برکت خون آن‌ها بیش از پیش ادامه پیدا خواهد کرد.

آثار آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم

آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم دارای تألیفات تخصصی برای نیرو‌های مسلح و روحانیون و نیز تألیفات عمومی بود. از جمله آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* شمیم اخلاق و تربیت اسلامی؛

* سیره اخلاقی و تربیتی؛

* بررسی فقهی جنگ روانی؛

* پیام جمعه، در شش جلد (خطبه‌های ایراد شده در نماز جمعه تبریز).

تشییع سیدمحمدعلی آل هاشم

 

درگذشت آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی (رئیس جمهور) به آذربایجان شرقی، در مسیر بازگشت از افتتاح سدی در مرز ایران و آذربایجان، سیدمحمدعلی آل‌هاشم او را همراهی می‌کرد که بالگرد آن‌ها در محدوده میان ورزقان و جلفا از توابع شهر تبریز دچار سانحه شد و افراد حاضر در آن، جان خود را از دست دادند.

مراسم تشییع سیدابراهیم رئیسی و جانباختگان همراه او در اول خرداد ۱۴۰۳ در تبریز و قم برگزار شد. در دوم خرداد، آیت‌الله خامنه‌ای بر جنازه آنان در دانشگاه تهران نماز میت خواند و مراسم تشییع با حضور اقشار مختلف مردم در تهران برگزار شد. سپس جنازه سیدمحمدعلی آل‌هاشم به تبریز منتقل شد و در سوم خرداد پس از تشییع مجدد در قبرستان وادی رحمت این شهر به خاک سپرده شد.

جانشین آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم کیست؟

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری حکمی را با تایید رهبر معظم انقلاب صادر کرده که در آن حجت‌الاسلام مطهری‌اصل را به‌عنوان امام جمعه موقت تبریز معرفی می‌کند. حجت‌الاسلام والسلمین «احمد مطهری اصل» تا زمان تعیین نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، مسوولیت تمشیت امور نماینده، ولی فقیه در استان را عهده‌دار خواهد بود.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
0
0
روحش شاد
آخرین اخبار
گوناگون