کد خبر: ۵۱۱۸۵
۱۹:۲۵ -۰۶ اسفند ۱۴۰۲
مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی آن ۱۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان بحث روزنه‌گشایی را مطرح کردند مشخص شد که احتمالا در جبهه اصلاحات شاهد انشعابی خواهیم بود.

مهدی آیتی

نشان تجارت - اخیرا گفته شده که احزاب کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان از جبهه اصلاحات ایران منشعب شده‌اند؛ اگرچه که دو حزب ندای ایرانیان و اعتماد ملی این موضوع را تکذیب کردند. این تکذیب کردن‌ها، اما از اهمیت بحث احتمال انشعاب در جبهه اصلاحات نمی‌کاهد، زیرا این رخداد چندی است که پیش‌بینی می‌شود و محتمل است، زیرا اختلافات دو طیف میانه‌رو و رادیکال اصلاحات بر کسی پوشیده نیست.

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر می‌رسد بیانیه ۱۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان باعث انشعاب برخی از احزاب اصلاح‌طلبان از جبهه اصلاحات ایران شد و کار را به اینجا کشاند. به نظر می‌رسید که جبهه اصلاحات می‌خواست لیستی ندهد و بگوید که رأی می‌دهیم، اما به دلیل نداشتن نامزد لیست نمی‌دهیم و اصلاح‌طلبان میانه‌رو مانند کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتماد ملی هم لیست‌های خود را بدهند یا با هم به یک لیست برسند و لیست‌های دیگری هم وجود داشته باشد، مانند همین لیست صدای ملت علی مطهری، اما با بیانیه ۱۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان، وضعیت تغییر کرد».

او ادامه داد: «آقای جواد امام هم که مدام بیانیه می‌دهد و به نوعی خود را نماینده جبهه اصلاحات می‌داند. من در تلگرام به او پیام دادم و گفتم آقای امام، جبهه اصلاحات که یک حزب پروانه‌دار نیست که مدام می‌گویی جبهه اصلاحات فلان تصمیم را گرفته است و هر حزبی اگر کاری کند منتسب به جبهه اصلاحات نیست. گفتم جبهه اصلاحات یک جریان مردمی است که لیدرش آقای خاتمی است و از سال ۷۶ تاکنون هم ادامه دارد. او در جواب گفت جبهه اصلاحات سازمانی متشکل از ۳۱ حزب و گفتم اگر پروانه قانونی دارد آن پروانه را نشان بده. واقعیت این است که جبهه اصلاحات متشکل از همه مردمی است که طرفدار این جبهه هستند و نباید محدود به یک تشکیلات انتخاباتی کرد؛ مانند جبهه اصولگرایی که همین وضعیت را دارد».

او ادامه داد: «وقتی آن ۱۱۰ نفر از اصلاح‌طلبان بحث روزنه‌گشایی را مطرح کردند مشخص شد که احتمالا در جبهه اصلاحات شاهد انشعابی خواهیم بود. البته خود من از مدت‌ها پیش می‌گفتم که گسست‌هایی میان دو طیف میانه‌رو و رادیکال اصلاحات وجود دارد که بعد از آن بیانیه این گسست‌ها بیشتر آشکار و در نهایت منجر به انشعاب چند حزب از تشکیلات جبهه اصلاحات ایران شد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظر من باید بزرگان دو جریان میانه‌روی اصلاح‌طلب و اصولگرا دور هم می‌نشستند و ائتلافی با یکدیگر می‌کردند و مثلا نامش را هم عنوانی می‌گذاشتند که بیانگر وجه میانه‌رو بودنشان باشد. اگر چنین ائتلافی شکل می‌گرفت به نفع مملکت بود. اما به هر حال اکنون در میان اصلاح‌طلبان انشعابی رخ داده است، اما این وضعیت را باید در زمره التهابات دوره انتخابات دانست».

آیتی در پایان گفت: «وقتی تحلیل می‌کنیم باید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را با هم مقایسه کنیم تا تصور نشود که انشعاب فقط در میان اصلاح‌طلبان است. در میان اصولگرایان هم میانه‌رو و رادیکال وجود دارد. الان اصولگرایان هم نتوانستند با یکدیگر به وحدت برسند، اما همه این‌ها چه در بین اصلاح‌طلبان و چه در بین اصولگرایان بعد از انتخابات باز هم طیف‌های مختلف‌شان یکدیگر را پیدا می‌کنند، زیرا به هم نیاز دارند».

منبع: نامه‌نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون