کد خبر: ۴۶۶۹۰
۰۹:۳۱ -۲۲ فروردين ۱۴۰۲
گل‌های آپارتمانی برای سر زنده و شاداب ماندن در فضای داخلی خانه نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند و بعضی اوقات از دست رفتن نشاط و زیبایی این گیاهان باعث ایجاد دغدغه و استرس در صاحبان گل و گیاهان در منزل می‌شود.

ترفند‌های نگهداری گل و گیاه در خانه

نشان تجارت - هدی کاشانیان: بسیاری از شما علاقه به نگهداری از گل و گیاهان دارید، اما در آپارتمان زندگی می‌کنید. گل‌های آپارتمانی برای سر زنده و شاداب ماندن در فضای داخلی خانه نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند و بعضی اوقات از دست رفتن نشاط و زیبایی این گیاهان باعث ایجاد دغدغه و استرس در صاحبان گل و گیاهان در منزل می‌شود. در ادامه این مطلب به ارائه چند ترفند آسان برای نگهداری این گیاهان در منزل می‌پردازیم:

۱. بهترین کود برای گل‌های خانگی

برای تهیه کود اگر پوست تخم مرغ را خوب بکوبید و به صورت گرد درآورید، عالی‌ترین کود برای گیاهان آپارتمانی است و می‌توانید از آن به مقدار لازم در گلدان‌ها بریزید.

هر وقت که چای دم آوردید و خوب از آن استفاده کردید، می‌توانید تفاله چای را وقتی که خنک شد، پای گیاه خود بریزید. تفاله چای مانند کود عمل می‌کند و به رشد گیاه کمک می‌کند.

۲. بهترین آب برای گلدان‌ها

آبی که در آن تخم مرغ را آب پز کرده‌اید یا سبزی شسته‌اید، بهترین آب برای آبیاری گلدان‌ها می‌باشد.

هر چند وقت یک بار برای هر گلدان، قرص ضدبارداری ال دی را در آب حل کنید و به آن بدهید، این قرص تاثیر فراوانی در رشد گل دارد.

۳. بهترین تقویتی برای گل‌ها

اگر یک عدد قرص آسپرین را در آب حل کرده و هر چند وقت یک بار به گلدان‌ها بدهید، برای رشد گیاهان خیلی مفید است.

هیچ‌گاه آب برنج را دور نریزید. با آن، گلدان‌ها را آب بدهید تا گل‌های شاداب داشته باشید. البته توجه داشته باشید آب برنج نباید نمک داشته باشد.

نگهداری گل و گیاه در خانه

۴. دفع حشرات و جانوران

اگر یک حبه سیر در زیر گلدان بگذارید، همه حشرات موذی از گل و گیاه دور می‌شوند.

برای از بین بردن کرم داخل خاک، تشتی را تا نیمه پر از آب کنید، بعد گلدان را داخل آن بگذارید به صورتی که تا نصف گلدان آب باشد. نصف روز به همین صورت بگذارید بماند با وجود آب، چون کرم‌های خاکی نمی‌توانند نفس بکشند، از ته گلدان درون آب می‌آیند و از بین می‌روند. باید بین کف گلدان و تشت آب چند سانتیمتر فاصله باشد.

به جای مستقیم آب دادن به گیاهان، زیرگلدانی را از آب پر کنید تا ریشه گیاه آب را کاملا دریافت کند. گل‌های حساس معمولا به این روش آبیاری می‌شوند. فقط کافیست ته گلدان حتما سوراخ داشته باشد، تا آب به راحتی جذب شود.

۵. روش آبیاری گل و گیاهان

قبل از مسافرت حوله‌ای درون تشت فرو کرده و آنرا خیس کنید، بعد تمام گلدان‌ها را روی حوله بگذارید؛ و یا یک بطری نوشابه را پُر از آب کنید و آن را وارونه در خاک کنید به صورتی که سر شیشه درون خاک باشد و درب آن را خیلی کم شل کنید. به این ترتیب گلدان شما مدتی از آب ذخیره شدۀ داخل بطری استفاده می‌کند.

وقتی به گلدان باید آب بدهید که خاک آن خشک شده است. پس باید بطور دایم خاک آن را بررسی نمایید و مقدار آبی که هر بار به آن می‌دهید، باید حتی الامکان کم باشد، تا اضافی آن پایین نریزد، زیرا معمولا خاک گلدان دارای موادّ غذایی لازم برای گل است، که با آب اضافی از گلدان خارج می‌شود.

از قطعات یخ استفاده کنید. یکی از روش‌های مفید برای مستقیم آب دادن به گیاه به صورت آرام، استفاده از تکه‌های یخ است. مقداری یخ روی خاک بگذارید تا با آب شدن کاملا به ریشه گیاه برسد.

۶. بهترین مکان نگهداری گل

گل و گیاهان را در یک وضعیّت جلو پنجره قرار ندهید، چون فقط از یک سو نور به آن می‌تابد و گیاه فقط در یک جهت، رشد خواهد کرد این سبب می‌شود که برخی شاخه‌ها به طور ناموزون خم شوند، تا بهتر از آفتاب بهره گیرند. بدین صورت در دراز مدّت گل و گیاه شما قرینگی خود را از دست خواهد داد.

گیاهان آفتاب دوست را کنار پنجره‌های شمالی یا شمال شرقی خانه قرار دهید. مقدار رطوبت خاک را مرتب چک و دقت کنید برگ‌ها در برابر نور نسوزند. به محض دیدن کوچک‌ترین علامت پژمردگی آن‌ها را دورتر از پنجره قرار دهید.

گیاهان را در کنار وسایل سرمازا یا گرمازا قرار ندهید.

۷. شاداب‌سازی گل و گیاه

پس از آبیاری با اسپری کردن آب به شاخ و برگ‌ها برای گیاه محیطی مرطوب ایجاد کنید.

هنگامی که شاخ و برگ یک گیاه بیش از حد سنگین شود یا این‌که ریشه‌های آن از روزنه خروج آب بیرون بزنند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

منبع: کتاب ترفند‌های کدبانو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون