کد خبر: ۴۹۴۴۷
۰۹:۴۹ -۰۲ آذر ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
داشتن گیاهان آپارتمانی یکی از بهترین روش‌های لذت بردن از طبیعت در محیط داخلی منزل است. گیاهان آپارتمانی بزرگ و قد بلند زینتی، جلوه بسیار زیبایی به منازل و دفاتر کار می‌دهند. گیاهان آپارتمانی بلند به طور معمول، نیاز نوری کمتری نسبت به گیاهان قد کوتاه دارند و برگ‌ها عموما بلندتر و بزرگ‌تر هستند.

گیاهان خانگی

نشان تجارت - علی استرابی آشتیانی: گیاهان برگی که در گلدان و در فضای بسته داخل ساختمان پرورش داده می‌شوند، اغلب گیاهان استوایی و بیایانی هستند و با شرایط غیر ایده‌آل داخل خانه یا هر ساختمان دیگر راحت‌تر سازگار می‌شوند.

چالش اصلی نگهداری و پرورش گیاهان گلدانی آشنایی به نیاز‌های محیطی گیاه و برآورده ساختن این نیازهاست. عوامل محیطی بر گیاه تاثیر می‌گذارند و می‌توانند به حفظ سلامت آن کمک کرده و یا برعکس باعث نابودی گیاهتان شوند؛ بنابراین شما باید گیاهان مناسبی برای فضای داخل ساختمان انتخاب کنید.

داشتن گیاهان آپارتمانی یکی از بهترین روش‌های لذت بردن از طبیعت در محیط داخلی منزل است. گیاهان آپارتمانی بزرگ و قد بلند زینتی، جلوه بسیار زیبایی به منازل و دفاتر کار می‌دهند. گیاهان آپارتمانی بلند به طور معمول، نیاز نوری کمتری نسبت به گیاهان قد کوتاه دارند و برگ‌ها عموما بلندتر و بزرگ‌تر هستند.

در اینجا لیستی از بهترین گل‌های آپارتمانی قد بلند برای خانه یا محل کار شما وجود دارد، که مطمئناً فضای دلربایی را به محل کار و منزل شما اضافه می‌کند: انواع فیکوس‌ها مانند فیکوس الاستیکا، فیکوس لیراتا، فیکوس بنجامین از گل‌های آپارتمانی بزرگ بسیار جذاب هستند، که نگهداری ساده‌ای دارند و می‌توانند کیفیت هوای منزل را بهبود ببخشند. یک گیاه ساده می‌تواند تأثیر خارق‌العاده‌ای بر سلامتی شما داشته باشد؛ مثلا برخی گیاهان خانگی می‌توانند هوا را تصفیه کنند که تأثیر زیادی بر سلامتی اهالی خانه خواهد داشت.

از طرفی باید گفت گیاهان زیادی وجود دارند که مراقبت زیادی نمی‌خواهند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را در خانه نگه دارید.

شرایط لازم برای پرورش گیاهان آپارتمانی

نور: اغلب میزان نور محیط تعیین می‌کند چه گیاهی در آنجا به خوبی رشد کرده و بزرگ می‌شود یا چه گیاهی می‌تواند زنده بماند. مشخصات نوری محیط گلدان شامل شدت نور، کیفیت نور و طول مدت تابش نور در شبانه روز است. به خاطر داشته باشید معمولاً نور پنجره‌های جنوبی شدت بیشتری دارد.

دما: بهترین دامنه دما برای بیشتر گیاهان برگی بین ۱۶ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است. این دما مشابه دمایی است که گیاهان در جنگل‌های استوایی تجربه می‌کنند. سرمای زیر ۱۰ درجه به بیشتر گیاهان استوایی آسیب می‌رساند.

رطوبت: به خاطر داشته باشید گیاهان برگی استوایی در محیط‌های طبیعی‌شان رطوبت بالای ۸۰ درصد دریافت می‌کنند. معمولاً رطوبت خانه‌ها ۳۵ درصد تا نهایتا ۶۰ درصد است و در صورتی که در زمستان از وسایل گرمایشی استفاده شود، مقدار رطوبت به زیر ۲۰ درصد افت می‌کند

خاک: سلامت ریشه برای حفظ بقا و سلامتی گیاه حیاتی است. گلدان گیاه و خاک آن تاثیر مستقیم بر سلامت ریشه و سلامت گیاه دارد. ریشه‌ها گیاه را در خاک نگه می‌دارند و آب و مواد مغذی را جذب می‌کنند. سیستم ریشه گیاه باید اکسیژن کافی دریافت کند تا به درستی بتواند عمل کند. در غیر این صورت گیاه خواهد مرد.

گیاهان مناسب مبتدی‌ها

گیاهان آپارتمانی به عنوان عناصر دکوری محسوب می‌شوند و علاوه بر اون تاثیر مثبتی روی محیط کار و یا خانه می‌گذارند و هوا را هم تصفیه می‌کنند. اما اگر شما دانش و تجربه زیادی در مورد پرورش گیاهان آپارتمانی ندارید بهتر است که برای شروع با این گیاهان آپارتمانی که نگهداری آسان و راحتی دارند آشنا شوید.

۱- دیفن باخیا: این گیاه نگهداری خیلی راحتی دارد، ولی به شدت سمی است، پس اگه مبتدی هستید و در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید باید خیلی مراقب باشید. این گیاه به نور غیرمستقیم زیاد احتیاج دارد و در هفته شما باید بین ۲ تا ۳ بار گیاهتان را آبیاری کنید.

۲- سانسوریا: سانسوریا از گیاهان مناسب برای افراد مبتدی محسوب می‌شود و با برگ‌های شمشیری ظاهری متفاوت به منزل شما می‌دهد. نگهداری از گیاه سانسوریا بسیار آسان و از بین بردن آن هم خیلی دشوار است. این گیاه خیلی مقاوم و در نور کم هم رشد می‌کند. همچنین به آبیاری کم هم نیاز دارد. از ویژگی‌های سانسوریا می‌شود به قدرت بالا در تصفیه هوای داخل، اکسیژن سازی و از بین بردن سموم موجود در هوا اشاره کرد.

۳- گندمی: یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی، گیاه گندمی است. گندمی یا عنکبوتی با برگ‌های افشان و زیبا از گیاهان آپارتمانی مقاوم محسوب می‌شود. پرورش و نگهداری بسیار آسانی دارد. این گیاه تقریبا به آسانی با هر شرایطی کنار میاید. این گیاه نیاز دارد در نقطه‌ای روشن قرار گیرد و خاکش هم کمی مرطوب باشد تا گیاه شما با خوشحالی رشد کند.

گیاه پتوس

۴- پتوس: نگهداری از گیاه پتوس خیلی آسان است و برای افراد مبتدی گزینه مناسبی است. پتوس با برگ‌های قلبی شکل و انواع و رنگ‌های متفاوت برای هر سلیقه‌ای مناسب است. این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و بعد از خشک شدن خاک آن به آبیاری دوباره نیاز دارد.

۵- ساکولنت: ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها از گیاهان مناسب برای افراد مبتدی و افرادی که آبیاری گیاهان را فراموش می‌کنند، محسوب می‌شود. این گیاهان خیلی تطبیق پذیر هستند و در شرایط سخت دوام می‌آورند. ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها را باید در نقاط پرنور خانه خود قرار بدهید و خاکشان هم باید زهکشی مناسبی داشته باشد. این گیاهان دارای برگ‌های گوشتی هستند و آب را در خودشان ذخیره می‌کنند، بنابراین به آبیاری کمی نیاز دارند.

۶- پپرومیا: پپرومیا گیاه خیلی زیبا و مقاومی است که در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارد. این گیاه رطوبت را دوست دارد، اما به آبیاری زیاد به خصوص در هوای سرد و فصول پاییز و زمستان حساس است.

۷- زاموفیلیا: زاموفیلیا از مقاوم‌ترین گیاهان مناسب افراد مبتدی است و مقاومت بالایی نسبت به خشکی و نور کم دارد. این گیاه نور متوسط و غیرمستقیم و خاکی با زهکشی مناسب را نیاز دارد. زاموفیلیا گیاهی لوکس و زینتی هم محسوب می‌شود و بودن آن در خانه نگاهی متفاوت و خاص ایجاد می‌کند.

۸- دراسنا: دراسنا گونه‌های خیلی متفاوتی دارد و اکثر آن‌ها از گیاهان آپارتمانی مقاوم با نگهداری آسان محسوب می‌شوند. این گیاه آپارتمانی زیبا به هرس سالیانه و آبیاری منظم نیاز دارد. دراسنا را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و از آبیاری بیش از اندازش خودداری کنید.

گیاه پر سیاوشان

۹- پر سیاوشان: پر سیاوشان از خانواده سرخس‌ها و بومی مناطق گرمسیری و مرطوب دنیاست. اخیرا پرورش‌دهنگان گل و گیاه گونه‌ای از گیاه پر سیاوشان وحشی را اهلی کردند و به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش می‌دهند. گیاه پر سیاوشان در گلدان و محیط آپارتمان ظاهری سرزنده و با طراوت به خود می‌گیرد. با اینکه گیاه مقاومی است، اما نگهداری از آن در آپارتمان نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد.

۱۰- کالانکوئه تومنتوسا: کالانکوئه تومنتوسا با نام‌های دیگری همچون کالانکوئه لب سوخته، گیاه پاندا و گوش گربه‌ای گیاهی با رشد بسیار کم و کوچک است که در دسته بندی ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها جای می‌گیرد. این گیاه زیبا بومی جزیره ماداگاسکار و جنوب شرق آفریقاست. برگ‌های کالانکوئه لب سوخته، گوشتی و کرک‌دار با ظاهری شبیه به گوش گربه است. لبه‌های برگ به رنگ کاغذ سوخته است. این گیاه را می‌توانید علاوه بر محیط بسته آپارتمان در فضای باز حیاط یا تراس خانه نیز نگهداری کنید. آبیاری کم، نور زیاد غیرمستقیم یا نور متوسط مستقیم و خاک سبک و زهکش‌دار از مهم‌ترین شرایط نگهداری از گیاه کالانکوئه لب سوخته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون