کد خبر: ۳۱۰۲۳
۱۹:۴۴ -۱۸ تير ۱۴۰۰
زردچوبه عضوی از خانواده زنجبیل می‌باشد و از ریشه گیاهی به نام کورکوما به دست می‌آید که در کشور‌های شرق به عنوان یک ادویه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای زردچوبه مربوط به ترکیبی فعال به نام کورکومین در ریشه آن است.

زردچوبه

نشان تجارتزردچوبه عضوی از خانواده زنجبیل می‌باشد و از ریشه گیاهی به نام کورکوما به دست می‌آید که در کشور‌های شرق به‌عنوان یک ادویه دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مزایای زردچوبه مربوط به ترکیبی فعال به نام کورکومین در ریشه آن است. مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط قوی بین کورکومین و ارتقای سلامتی و طول عمر وجود دارد.

زردچوبه ضدالتهاب است

یکی از خاصیت‌های زردچوبه که بیش از همه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، خاصیت ضدالتهابی آن است. این ویژگی زردچوبه از اهمیت زیادی برخوردار است، چون بسیاری از بیماری‌ها در اثر التهاب مزمن ایجاد می‌شوند.

محققان معتقدند که کورکومین موجود در زردچوبه به‌طور خاص دارای قوی‌ترین خاصیت ضدالتهابی است، اما دیگر ترکیبات موجود در زردچوبه نیز می‌توانند در این عملکرد نقش داشته باشند. التهاب یک فرایند طبیعی است که برای ترمیم و التیام ضروری می‌باشد، اما اگر به مدت طولانی ادامه یابد و یا خارج از کنترل باشد مشکلاتی برای سلامتی به دنبال دارد.

التهاب شامل شرایط دردناکی مثل آرتریت و یا همراه با مشکلات دیگری مانند بیماری‌های قلبی، آلرژی، چاقی، مشکلات پوستی مثل اگزما و حتی آلزایمر می‌باشد. التهاب به یکی از معضلات اصلی در جهان تبدیل شده است. عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم، سطح بالای استرس، کمبود خواب و عملکرد نامطلوب سیستم گوارش، همگی از عواملی هستند که التهاب را در بدن بالا می‌برند.

زردچوبه به سلامت مفاصل کمک می‌کند

زردچوبه از طریق کاهش التهاب در بدن، نقش مهمی در پشتیبانی از سلامتی مفصل‌ها ایفا می‌کند. فعالیت زیاد ضدالتهابی زردچوبه است که این ادویه را به عامل حمایت‌گر مهمی برای مفصل‌ها تبدیل می‌سازد. درد مفاصل و آرتریت، از بارزترین نشانه‌های التهاب در بدن هستند.

در نتیجه استفاده از ادویه‌جاتی مانند زردچوبه که التهاب را متعادل می‌کنند، می‌تواند علائم این بیماری‌ها را نیز کاهش بدهد یا حتی از شکل‌گیری آن جلوگیری کند. مطالعات و سازمان‌های مرتبط در این زمینه زردچوبه را به‌عنوان جزئی از دارودرمانی توصیه می‌کنند.

زردچوبه گوارش و هضم را تقویت می‌کند

زردچوبه، تولید صفرا در کبد را تحریک می‌کند و کیسه صفرا را وادار می‌سازد که صفرا را وارد دستگاه گوارش کند. صفرا در دستگاه گوارش، به تجزیه و هضم چربی‌های موجود در غذا‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر، صفرا به حرکات طبیعی روده‌ها کمک می‌کند و روند دفع سموم و ترکیبات زائد از خون را راحت‌تر می‌سازد.

علاوه بر این‌ها، زردچوبه از خود کبد نیز محافظت می‌کند که وظیفه تبدیل مواد غذایی به انرژی را بر عهده دارد و در نتیجه یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. زردچوبه حاوی ترکیباتی است که مانع از آسیب‌دیدگی کبد می‌شوند و توانایی آن را برای سم‌زدایی ارتقا می‌بخشند.

زردچوبه برای سلامت قلب مفید است

اثرات ضدالتهابی کورکومین موجود در زردچوبه، نقش مهمی در محافظت از قلب در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند. بااین‌حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این ادویه می‌تواند فواید دیگری هم برای قلب داشته باشد. زردچوبه می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند، خون را به‌اندازه لازم رقیق نگه دارد و از لخته شدن غیرعادی خون جلوگیری کند. به‌علاوه، بر اساس یافته‌های مطالعات، کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند از آسیب‌دیدگی عروق خونی جلوگیری کند و در نتیجه مانع از ابتلا به تصلب شرایین شود.

زردچوبه خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که زردچوبه، خاصیت ضدافسردگی هم دارد. بر اساس این مطالعات، کورکومین موجود در زردچوبه به‌طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را خصوصاً در میان بیماران میان‌سال کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند که این تأثیر به‌واسطه افزایش سطح سروتونین و دوپامین ایجاد می‌شود که احساسات مثبت و انگیزه مناسبی در انسان‌ها به وجود می‌آورند.

زردچوبه در کاهش وزن و زیبایی پوست موثر است

همچنین اثرات ضدالتهابی زردچوبه در کاهش وزن و بهبود ظاهر پوست نیز به اثبات رسیده است. با افزودن یک قاشق پر پودر زردچوبه به وعده‌های غذایی خود یا با مصرف مکمل آن می‌توانید دریافت خود را افزایش دهید.

محققان توصیه می‌کنند ترجیحاً به دنبال مکملی باشید که حاوی پپرین (ماده مؤثره فلفل سیاه) نیز باشد، زیرا این ترکیب جذب کورکومین را افزایش می‌دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که کورکومین محلول در چربی می‌باشد و بهتر است آن را همراه با چربی‌هایی مثل روغن‌ زیتون و شیر نارگیل مصرف کنید.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون