نشان تجارت - محمد آیتی: بیتالله عبداللهی، نماینده اهر و هریس در مجلس دوازدهم گفت: سالهاست صنعت و بازار خودرو با گلایههای شدید مردم روبهروست و برداشت من این است که ریشه این نارضایتیها، انحصاری بودن این صنعت است.
وی افزود: تقاضا از سمت مردم برای خرید خودرو بسیار بالاست و همه دیدیم که چندی پیش برای تصاحب ۱۲۰ هزار خودرو، بیش از سه میلیون نفر ثبتنام کردند. با این نشانهها، ناترازی در عرضه و تقاضا مشهود است و حتماً باید مسیر درست و اصولی واردات خودرو در دستور کار قرار بگیرد.
نماینده اهر و هریس تصریح کرد: هرچند دست دولت برای واردات خودروی کارکرده با پنج سال سابقه باز است، اما این روند را اصلاً در شأن مردم ایران نمیدانم. اگر به من بود، اجازه مطرح کردن این موضوع را نمیدادم، چون منزلت کشور و مردم به واسطه این رویکرد آسیب میبیند. اگر بناست که خودرو وارد کشور شود، قطعاً باید خودروی نو و باکیفیت بیاوریم.
عبداللهی اظهار داشت: واقعاً از خودروسازان کشور گله دارم. محصولات عرضه شده از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند و هرچه زودتر باید این مسیر تغییر پیدا کند. مردم به شدت از این روند ناراضی هستند و نباید به این گلایهمندی عمق داد. یکی از دلایلی که میگویم دولت باید در اجرای واردات خودرو قوی و سریعتر عمل کند، ادامه تولید بیکیفیت خودروهای داخلی است.
وی یادآور شد: خودروسازان داخلی باید یک بار برای همیشه به هزینهکردهای خود سامان دهند. نباید خرج آنها تا این اندازه بالا باشد، زیرا این روند، قیمت محصولات را هم بالا میبرد و این مردم هستند که ضرر میکنند. از طرفی، ما در این چند سال، انتظار خلاقیت به مراتب بیشتری از دو خودروساز کشور داشتیم. صنعت خودروسازی ما از بسیاری از کشورهای دنیا عقب افتاده است و حتا کشورهایی که با ما و در زمان مشابه روی به این صنعت آوردند، روز به روز فاصلهشان را با ما بیشتر کردند و این خجالتآور است.
نماینده اهر و هریس گفت: متأسفانه تا هر اتفاقی میافتد بهانه تحریم را میآورند. تحریم که به امروز و دیروز برنمیگردد. آقایان بفرمایند قبلاً که وضع تا این حد آشفته نبود چه میکردند که حالا نمیتوانند رضایت نسبی مردم را کسب کنند. از سوی دیگر، حضور پررنگ دولت در صنعت خوردو به هیچ وجه به نفع کشور و مردم نشده است. باید رقابت سالم ایجاد کرد و اجازه داد بخش خصوصی با خلاقیت و نوآوری بیشتر این صنعت را تکان دهد.
عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید نقش نظارتی خود را در همه حوزههای جدی دنبال کند. حتا اگر آنها پای خود را به طور کامل از صنعت خودرو کنار بکشد و بخش خصوصی فضا برای کار پیدا کنند، اما دولت کار نظارتی خود را به خوبی انجام ندهد و این صنعت و بازار به حال خود رها شود، باز هم شاهد فضایی خاص و مثبت که نفع مردم در آن دیده شود، نخواهیم بود.
منبع: اسب بخار