کد خبر: ۵۶۵۶۰
۰۸:۵۸ -۲۹ مهر ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

ماکادمیا چیست و چه خواصی دارد؟

ماکادمیا به نام فندق استرالیایی سبز شناخته می‌شود که دارای مغز آجیلی سرشار از چربی‌های سالم غیراشباع است. چربی ماکادمیا از بادام، بادام هندی و بیشتر گردو است، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.

ماکادمیا چیست

نشان تجارت - هدی کاشانیان: ماکادمیا یک نوع مغز خوراکی است که از درخت ماکادمیا به دست می‌آید. این درخت بومی استرالیا است، اما امروزه در مناطق دیگری مانند هاوایی، آفریقای جنوبی، و کالیفرنیا نیز کشت می‌شود. مغز ماکادمیا به دلیل طعم کره‌ای، بافت نرم و غنی از مواد مغذی محبوب است.

ماکادمیا چیست؟

ماکادمیا به نام فندق استرالیایی سبز شناخته می‌شود که دارای مغز آجیلی سرشار از چربی‌های سالم غیراشباع است. چربی ماکادمیا از بادام، بادام هندی و بیشتر گردو است، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.

ماکادمیا طعمی کره‌ای دارد و در نقاط مختلف جهان از جمله برزیل، کاستاریکا، هاوایی و نیوزلند رشد می‌کند. ماکادمیا به بهبود هضم، سلامت قلب، مدیریت وزن و قند خون کمک می‌کند. 

نحوه خوردن ماکادمیا

ماکادمیا را می‌توان به صورت تازه و خشک مصرف کرد.

پوست تازه و سبز رنگ ماکادمیا را می‌توانید را چاقو برش بزنید و مغزش را مصرف کنید.

پوست سفت ماکادمیا را می‌توانید مانند فندق بشکنید و مغزش را مصرف کنید.

آجیل ماکادمیا را به صورت خام، بوداده و شور مصرف می‌کنند.

از ماکادمیا می‌توانید در ترکیب انواع اسموتی، معجون، شکلات، کیک، کلوچه، دسر و سالاد استفاده کنید.

ماکادمیا را می‌تواند برای مدت‌های طولانی در یخچال و فریزر نگهداری کنید.

تفاوت ماکادمیا با فندق

ماکادمیا و فندق دو نوع آجیل هستند که هر دو از نظر تغذیه‌ای ارزش بالایی دارند و حتی گاهی افراد این دو رو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. نکته قابل توجه این است که این دو آجیل با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌های مشخصی با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

خواص ماکادمیا

•    ضدسرطان

یکی از خواص ماکادمیا خاصیت ضد سرطانی آن است، زیرا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئید است که با محافظت از سلول‌ها و کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. در واقع می‌توان گفت این آجیل منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن محسوب می‌شود که به مبارزه با عوامل بیماری‌زا پرداخته و موجب سلامتی فرد می‌شود.

افرادی که ضعف دارند با مصرف این آجیل همانند میوه‌های آنتی اکسیدان دار می‌توانند سیستم ایمنی خود را نیز تقویت کنند.

بررسی‌های علمی نشان داده است که فندق‌های ماکادمیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک می‌کنند. آنها می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و سلامت کلی سلولی را تقویت کنند.

•    کاهش کلسترول خون و بهبود قلب

ماکادمیا حاوی چربی‌های سالم و مفید یعنی اسید‌های چرب غیراشباع است که به کاهش سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون بالا کمک کرده و لذا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. فندق‌های ماکادمیا با تاثیرگذاری مثبت بر سطح کلسترول، سلامت قلب را تقویت می‌کنند. این آجیل سرشار از چربی‌های تک غیراشباع مانند اسید اولئیک هستند که می‌توانند به افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) و همچنین کاهش LDL (کلسترول بد) کمک شایانی کنند. علاوه بر این، فندق‌های ماکادمیا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند توکوترینول‌ها هستند که خاصیت ضدالتهابی دارند. با کاهش التهاب، این نوع آجیل به سلامت کلی قلب کمک کرده و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با قلب محافظت می‌کند.

•    بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده

مقادیر زیاد فیبر موجود در این آجیل به بهبود هضم غذا کمک می‌کند، همچنین مس موجود در آن برای بهبود واکنش‌های آنزیمی در دستگاه گوارش مفید است. فندق ماکادمیا منبع خوبی از فیبر و سایر ویتامین‌های ضروری بدن است که به هضم سالم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین از رشد باکتری‌های مفید روده پشتیبانی می‌کنند که سلامت کلی روده و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد. البته توجه داشته باشید که مصرف زیاد این آجیل می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

•    کمک به لاغری و کاهش وزن

چربی‌های سالم با مقادیر بسیار زیاد موجود در ماکادمیا موجب کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. همچنین پالمیتولئیک اسید موجود در ماکادمیا به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. فیبر موجود در این آجیل با سم زدایی و پاک سازی روده‌ها باعث کاهش وزن می‌شود. فیبر موجود فندق ماکادمیا باعث سیری می‌شود و می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند. چربی‌های تک غیراشباع موجود در آنها نیز از متابولیسم سالم پشتیبانی کرده و از افزایش وزن بیش از حد جلوگیری می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال یک راهکار اصولی برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستید، در کنار یک رژیم غذایی سالم می‌توانید از این نوع آجیل نیز بهره ببرید.

•    جلوگیری از پوکی استخوان

مقادیر بسیار زیاد فسفر، منگنز و منیزیم موجود در فندق استرالیایی به تقویت استخوان‌ها کمک و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد؛ کلسیم در شکل‌گیری دندان‌ها و استخوان‌ها مفید است و منگنز به تشکیل بافت استخوانی و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. یکی دیگر از فواید آجیل ماکادمیا تقویت استخوان‌ها است. در واقع می‌توان گفت فندق‌های ماکادمیا سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم و فسفر هستند که به داشتن استخوان‌هایی قوی و سالم کمک می‌کنند. مصرف آنها می‌تواند از پوکی استخوان و اختلالات استخوانی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.

•    بهبود عملکرد مغز و اعصاب

 مس، ویتامین B۱، منیزیم و منگنز موجود در ماکادامیا به عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی کمک خواهد کرد. اولئیک اسید و پالمیتولئیک اسید موجود در ماکادامیا عاملی برای محافظت از سلول‌های عصبی در مغز است و خطر ابتلا به بیماری مغزی را کاهش می‌دهد. مقادیر بالای امگا ۹ موجود در ماکادمیا به بهبود خلق و خو، تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری‌های عصبی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. این فندق می‌تواند حافظه، تمرکز و عملکرد کلی مغز را بهبود بخشد. همچنین به محافظت در برابر زوال عقل ناشی از افزایش سن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند آلزایمر کمک می‌کند. به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف این نوع آجیل را به کسانی که ضعف حافظه دارند، توصیه می‌کنند. دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند با مصرف این دانه‌ها در زمان امتحانات عملکرد مغز خود را بهبود بخشند.

•    کاهش التهاب بدن

 بررسی‌های علمی نشان داده است که فندق‌های ماکادمیا حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. آنها می‌توانند علائم بیماری‌های التهابی مانند آرتروز را کاهش داده و سلامت کلی مفاصل را تقویت کنند. کاهش التهاب مزمن به کمک اسید‌های چرب امگا ۶ موجود در ماکادمیا انجام می‌پذیرد و لذا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت کاهش می‌یابد. 

•    درمان پوست و مو

 یکی از خواص ماکادمیا برای مو، تامین مقدار فراوانی از ویتامین‌های گروه B شامل B۱، B۲، B۳، B۵ و B۶ است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت مو‌ها و رشد آنها لازم هستند. از طرفی، مصرف چربی‌های امگا ۳ برای درخشان‌تر شدن مو‌ها ضروری است، که اتفاقا در فندق ماکادمیا به مقدار فراوانی وجود دارند. در حالت کلی، خوردن فندق ماکادمیا با تقویت عمقی فولیکول مو، به بلندتر شدن موها، حفظ سلامت مو‌های رنگ شده و آبرسانی و از بین بردن وز مو، کمک خواهد کرد. خواص فندق ماکادمیا برای پوست سر نیز انکارناپذیر است!

یکی دیگر از خواص ماکادمیا برای پوست و مو، حجم بالای ویتامین E آن است. در واقع، این نوع ویتامین، که از آنتی اکسیدان‌های قوی بدن به حساب می‌آید، با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و تاثیر آنها بر پیری زودرس بدن را خنثی می‌سازد. به این ترتیب، روند پیری پوست کندتر شده و در نهایت، پوست شاداب‌تر و جوان‌تر باقی می‌ماند!

•    در دوران بارداری

در دوران بارداری، مادر باید مواد مغذی مانند اسید چرب امگا ۳، فیبر و آنتی اکسیدان را به مقدار بیشتری دریافت کند تا ضمن حفظ سلامت خود، به تقویت سیستم ایمنی بدن جنین و تشکیل سیستم عصبی او کمک کند. برای افرادی که نسبت به فندق ماکادمیا حساسیتی نشان نمی‌دهند، مصرف این آجیل استرالیایی، به تامین مواد مغذی یاد شده کمک می‌کند. لازم است اشاره کنیم که فندق ماکادمیا قند کمی دارد و از این نظر، خطری برای مادران باردار در پی ندارد. البته دقت کنید که کالری فندق استرالیایی نسبت به فندق معمولی بیشتر است؛ پس برای بهره‌مندی از خواص فندق ماکادمیا در بارداری، باید آن را به مقدار کم مصرف کرد.

•    برای هورمون مردان

تستوسترون مهم‌ترین هورمون مردانه است که در ایجاد توده عضلانی، تامین انرژی و تنظیم قوای جنسی مردان، نقش اصلی را ایفا می‌کند. برای ساخت تستوسترون، باید مقدار کافی زینک (عنصر روی) به بدن برسد؛ یکی از فواید فندق ماکادمیا، تامین زینک مورد نیاز بدن آقایان است. یکی دیگر از خواص فندق ماکادمیا برای مردان، افزایش میل جنسی و بهبود قدرت باروری است. تجربه نشان می‌دهد که مصرف روزانه آجیل ماکادمیا و دریافت اسید‌های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی، برای تقویت میل جنسی مردان مفید هستند.

•    در طب سنتی

از نظر طب سنتی، مصرف فندق ماکادمیا یا روغن آن، یک درمان خانگی برای تقویت مو‌ها به حساب می‌آید. همچنین، استفاده از روغن ماکادمیا برای ماساژ بدن، بسیار مفید خواهد بود. در واقع، از نظر طب سنتی، علاقمندان به ماساژ می‌توانند اسانس‌های مورد علاقه خود را با روغن ماکادمیا ترکیب کرده و در ماساژ آروماتراپی یا حمام خود استفاده نمایند! مسلما با این کار، خواص فندق ماکادمیا برای پوست را به وضوح مشاهده خواهید کرد.

عوارض مصرف ماکادمیا

عوارض مصرف ماکادمیا

ماکادمیا با وجود فواید بسیار زیادی که دارد، ولی به دلیل محتوای چربی بالا در صورت زیادی روی در مصرف به خصوص آجیل تفت داده شده می‌تواند منجر به افزایش چربی خون و حتی افزایش وزن شود، بهره‌مندی از فواید ماکادمیا برای سلامت در صورتی اتفاق می‌افتد که شما مراقب مصرف کالری و چربی مورد نیاز روزانه بدنتان باشید.

مقدار بالای فسفر در ماکادمیا میتواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مضر باشد.

ماکادمیا ممکن است در برخی افراد، به خصوص افرادی که به دیگر آجیل‌ها آلرژی دارند، ایجاد واکنش آلرژیک کند.

زیاده روی در مصرف ماکادمیا باعث نفخ شکم، احتباس گاز در روده‌ها و اسهال می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون