نشان تجارت - محمد آیتی: بیش از چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو میگذرد. حال با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو که واردات هم در آن مستتر است، همگان منتظرند ببینند چه اتفاقی با این رویکرد حاصل خواهد شد. با این وجود، هنوز وزارت صمت آییننامه واردات خودرو را ارائه نکرده است و آشفتگی در صنعت و بازار خودرو همچنان ادامه دارد.
بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: در مورد بحث خودرو دو نظر وجود دارد. نظر اول، توجیهاتی است که کارشناسان خودروسازی دارند و معتقدند به پیشرفتهایی در این سالها رسیدند. اما نظر دوم این است که ما در خروجی محصولات ایران خودرو و ساپیا در دو سال اخیر با تنزل کیفیت مواجه بودهایم. مثلاً در قطعات الکترونیکی و برقی که در ماشینها استفاده شده، اشکالاتی به وضوح دیده میشود و حتی ما نمایندگان که از ماشین ایرانی استفاده میکنیم دائما درگیر این مسائل هستیم.
وی افزود: رییس جمهور در هشت بند در حوزه خودرو دستور داده که باید تعیین تکلیف شود تا مشخص شود چه کسانی پشت قضیه نابسامانی صنعت خودرو هستند؛ و تکتک بندها باید اجرایی شود. از اینرو، مجلس هم مرتب کنترل خواهد کرد.
نماینده سبزوار تصریح کرد: ما معتقدیم که حرکت کُند است و آستانه طاقت مردم هم پایین آمده است و آنها بیش از این، قدرت تحمل ندارند. دولت آقای رئیسی باید اهداف و برنامههای در نظر گرفته را تسریع کند و اگر این اتفاق نیفتد با وجود دو ماه فرصت مجلس به دولت برای تفکیک وزارتخانه، ممکن است وزیر صمت در آینده در مجلس دچار مشکل و چالش شود.
محبی اظهار داشت: عدهای معتقد به حضور مافیا در صنعت خودرو هستند. آنها میگویند مافیا، از این نیاز ویژهای که در کشور وجود دارد به لطفِ انحصار، منافعی بیکران میبرند. به باور من، قطعاً این منافع برای دولت نیست و دولت در این مسیر در حال ضرر کردن است. اگر مجلس و دولت این مسئله را حل نکنند به وظیفه و رسالت خود که انتظار مردم است، عمل نکردهاند.
بیشتر بخوانید: ایران خودرو و سایپا، چون رقیب ندارند خود را بهترین میدانند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: به نظرم با واردات خودرو، تنظیم بازار اتفاق خواهد افتاد، چون عرضه و تقاضا در این حوزه از یکدیگر فاصله دارند. بسیاری از نقدینگی و سرمایهها وارد بازار خودرو شده و عدهای با واسطهگری و دلالی و فضاسازیهای خاص، تلاش میکنند نفعی برای خودشان در این میدان جستجو کنند. با واردات خودرو و اجرای آن، طبق زمینهای که برایش فراهم شده، هم بازار تنظیم میشود و هم با خودروهای باکیفیت مواجه خواهیم بود و به این واسطه، فضای انحصار هم شکسته خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: واردات خودرو خواهد توانست جو روانی منفی و حاکم بر صنعت و بازار خودرو را از بین ببرد و این رویکرد، ثبات را در کیفیت، کمیت و بازار خودرو به وجود خواهد آورد. ما در حال حاضر به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو در داخل نیاز داریم که تامین نمیشود. به اعتقاد من، با واردات، این گپ موجود پر خواهد شد و طبیعتاً رضایت به نسب خوبی در جامعه شکل میگیرد.