کد خبر: ۶۸۴۲۱
۱۸:۰۷ -۳۰ مهر ۱۴۰۴

میوه در بازار هست، اما گران است/ مردم دیگر مثل گذشته میوه خرید نمی‌کنند

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید: خرید میوه از طرف مردم به صورت اقتصادی انجام می‌شود به این صورت که به اندازه نیاز مصرف خرید می‌کنند و این فرهنگ سازی باید خیلی قبل‌تر انجام می‌شد.

قیمت میوه

نشان تجارت - بازار میوه نیز متاثر از تورم و گرانی‌ها آرام نگرفته است و هر روز با هر تغییر جزئی در بخش‌های مختلف اقتصاد شاهد گرانی و جهش قیمت محصولات در بازار هستیم.

گرانی میوه در تابستان که اینقدر تنوع محصولات را در بردارد جای تعجب بود. در فصل گذشته با وجود تنوع در محصولات، قیمت‌ها به اندازه‌ای گران شده بودند که به گفته فروشندگان و فعالان در این بازار بیش از نیمی از مردم توان خرید میوه را نداشتند.

با نگاهی به میادین میوه و تره‌بار و واحد‌های صنفی سطح شهر، می‌توان دید که فراوانی میوه در بازار جای شکر دارد؛ اما پرسش اساسی این است که چرا با وجود این وفور، قیمت‌ها همچنان بالاست؟

همواره برای گرانی‌ها توجیهاتی خاص، گاه منطقی و گاه کلیشه‌ای ارائه می‌شود. هرچند افزایش قیمت میوه نیز تا حدی تحت‌تأثیر تورم عمومی جامعه است، اما این توضیح نمی‌تواند تمام واقعیت را بازگو کند. در اصل، ریشه اصلی گرانی را باید در ضعف مدیریت و نظارت متولیان بازار مصرف جست‌و‌جو کرد؛ جایی که نبود برنامه‌ریزی مؤثر، زنجیره توزیع نامناسب و واسطه‌گری‌های متعدد، سهم بیشتری از افزایش قیمت را رقم می‌زنند.

تأثیر مستقیم بحران نهاده‌ها بر تولیدات باغی

اسماعیل حقی، یکی از باغداران نمونه غرب کشور در گفت‌و‌گو با اقتصاد ۲۴ به دلایل گرانی میوه اشاره کرد و گفت: کمبود یا گرانی نهاده‌های استراتژیک مانند کود، سموم و سایر ملزومات تولید، مستقیماً بر هزینه تمام‌شده تولید میوه تأثیر می‌گذارد. زمانی که قیمت سویا و نهاده‌های دامی بالا می‌رود، هزینه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای و حتی باغی که وابسته به نهاده‌های مشابه هستند، افزایش می‌یابد.

به گفته حقی، این افزایش هزینه تولید در نهایت با تأخیر چند ماهه خود را در میادین میوه و تره‌بار نشان می‌دهد. این تأخیر همان مسئله‌ای است که تولیدکنندگان، به ویژه در بخش کشاورزی، همواره به آن تأکید دارند. وی افزود که برای جلوگیری از وقوع چنین تأخیری یا کاهش اثرات آن، متولیان وزارت جهاد کشاورزی تاکنون برنامه جدید و موثری ارائه نکرده‌اند.

ضعف در مدیریت زمان‌بندی خرید و توزیع میوه

این باغدار ادامه داد: انتقاد مطرح‌شده مبنی بر عدم اشراف وزیر جهاد کشاورزی بر جغرافیای خرید و زمان‌بندی فصول برداشت در بازار‌های جهانی به این معناست که واردات یا تأمین داخلی در زمان مناسب انجام نشده است. این ناهماهنگی‌ها باعث می‌شود میوه‌هایی که باید در فصول مشخص ذخیره یا وارد شوند، با تأخیر در تصمیم‌گیری، به‌صورت ناگهانی گران شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، نوسانات در تأمین انرژی، مانند قطعی برق، مستقیماً بر تولید محصولات گلخانه‌ای -از جمله گوجه فرنگی، سبزیجات و میوه‌های حساس به دما- تأثیر گذاشته و قیمت این محصولات را افزایش می‌دهد.

نوسانات بازار و فشار روانی

حقی تاکید کرد: قیمت میوه در بازار تهران نه تنها تحت تأثیر عوامل سنتی (فصل، عرضه و تقاضا) است، بلکه فشار‌های شدیدی از ناحیه مدیریت ناکارآمد نهاده‌ها، عدم اشراف بر بازار‌های جهانی و نوسانات تأمین انرژی را تجربه می‌کند که این عوامل، افزایش قیمت‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف تشدید می‌کنند.

مردم به صورت اقتصادی میوه خرید می کنند

در ادامه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز به اقتصاد ۲۴ گفت: خرید میوه از طرف مردم به صورت اقتصادی انجام می‌شود به این صورت که به اندازه نیاز مصرف خرید می‌کنند و این فرهنگ سازی باید خیلی قبل‌تر انجام می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کاهش خرید به دلیل گرانی میوه نیست؟ گفت: افزایش قیمت میوه به تورم ناشی از تولید، حمل بار، کارگر و سایر بخش‌های مرتبط با زنجیره تولید تا توزیع برمی‌گردد.

کارگر ادامه داد: امسال و در همین شش ماه نخست سال خرید میوه مردم نسبت به سال گذشته کمتر شده است، اما باید توجه داشته باشید که افزایش قیمت میوه تنها در واحدهای صنفی در سطح شهر اتفاق نمی‌افتد بلکه عوامل متعددی در این افزایش سهم دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون