نشان تجارت - «قیمت لوازم یدکی با توجه به نوسانات نرخ دلار رو به افزایش است.» این سخنی است که یکی از فعالان این صنف به اقتصاد ۲۴ گفت؛ اما سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو با تکذیب گرانی این روزهای لوازم یدکی، خبر از ثبات قیمتها در این بازار داد و گفت: لوازم یدکی روی هم رفته امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد گرانتر شده و در حال حاضر قیمتها باثبات است.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: با وجود گرانی تمام اقلام در سال ۱۴۰۱، اما لوازم یدکی نسبت به بقیه اقلام افزایش قیمت کمتری داشته است.
سید مهدی کاظمی ادامه داد: قیمت لوازم یدکی نسبت به قیمت سال گذشته تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ۱۴۰۱ تا ۲۰ درصد افزایش داشت. علت آن هم افزایش نرخ بیمه کارگران و حقوق بود. با توجه به اینکه کارگاههای تولید لوازم یدکی دارای ۵ نفر تا ۲ هزار کارگر هستند متاسفانه به خاطر افزایش حقوق و بیمه ناچار بودند قیمت محصولات خود را گران کنند.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: از طرفی افزایش نرخ ارز در هفتههای اخیر روی واردات تاثیرگذار بوده، اما روی هم رفته لوازم یدکی نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
کاظمی افزایش قیمت چشمگیر و بالاتر از ۳۰ درصد برخی لوازم یدکی را تنها محدود به برخی قطعات دانست و گفت: برخی خودروهای وارداتی به تعداد محدود در ایران موجودند. به طور مثال ممکن است از آن خودرو ۱۰۰ دستگاه در ایران باشد و امکان تولید این قطعات در ایران وجود ندارد؛ بنابراین برخی فروشندگان به سفارش مشتریان از طریق هوایی یا مسافری و به سختی جنس را به صورت محدود از کشورهای همسایه وارد میکنند. ازاینرو این قطعات به دلیل کمیابی نسبت به قطعات دیگر گرانتر وارد میشود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چرا لوازم یدکی بی کیفیت در بازار فراوان است، گفت: من به عنوان نماینده صنف اعلام میکنم که در صنف لوازم یدکی ۲۰ درصد قطعات خودرو بی کیفیت است؛ اما علت چیست؟ مسئول کیست؟
کاظمی ادامه داد: مسئول ما نیستیم، بلکه گمرک است که اجازه میدهد لوازم یدکی بی کیفیت وارد کشور شود. لوازم یدکی بی کیفیت توسط افراد سودجو و بدون مجوز وارد و در صنف پخش و توزیع میشود بدون آنکه کسی در صنف متوجه کیفیت پایین این قطعات شود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: برای جلوگیری از واردات لوازم یدکی بی کیفیت راهکارهای بسیاری دادیم که متاسفانه اجرایی نشد؛ اما راهکار جدیدی که برای شناسایی کالاهای بی کیفیت داده اند با توجه به اینکه اجرای آن واقعا برای صنف با مشکلات زیادی روبروست، اما یکی از راهکارهایی است که میتواند جلوی واردات قطعات بی کیفیت را بگیرد.
کاظمی ادامه داد: گمرکات و سازمان استاندارد باید از ورود این قطعات جلوگیری کنند. به طور مثال بنده میخواهم قطعهای را از خارج برای پژو سفارش بدهم و نمونه آن را نیز دارم. وقتی نمونه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه میدهم، بخشی در وزارتخانه برای ثبت سفارش مسئول است که اگر بخش ثبت سفارش هنگام سفارش دادن این قطعه از مراجعه کننده بخواهد به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه و از نظر کیفیت و استاندارد بودن این قطعه تاییدیه بیاورد هیچگاه قطعه بی کیفیت وارد کشور نمیشود.