کد خبر: ۳۲۵۳۴
۱۴:۵۲ -۲۰ مرداد ۱۴۰۰
آخرین تحولات افغانستان خبر از جنگ شدید در فراه می‌دهد و همچنین با پیشروی طالبان در بدخشان اشرف غنی راهی مزار شریف شد. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد ۶۵ درصد از خاک افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

تصرف شهرهای افغانستان توسط طالبان

نشان تجارت - رسانه‌های افغانستان گزارش دادند: خالد حضرتی سخنگوی فرماندهی پلیس استان فراه افغانستان با بیان این که مقر استانداری از طالبان پس گرفته شده و مقر فرماندهی پلیس در محاصره نیرو‌های دولتی قرار دارد، گفت نبرد سنگینی برای بیرون کردن طالبان از شهر فراه در جریان است.

خالد حضرتی امروز چهارشنبه به رسانه‌های محلی افغانستان گفته است که جنگ در مناطق مختلف شهر ادامه دارد و نیرو‌های دولتی مصمم هستند تا شهر را از وجود طالبان پاکسازی کنند.

صفحه خبرنگاران غرب افغانستان نیز گزارش داده اند که ساختمان استانداری پس گرفته شده و جنگ در مقر فرماندهی پلیس ادامه دارد.

استان فراه بعد از ظهر روز سه شنبه بدست طالبان سقوط کرد.

در حالی که شب گذشته شهر فیض آباد در شمال شرق افغانستان نیز به تصرف گروه طالبان در آمد، محمداشرف غنی رئیس جمهوری با شماری از فرماندهان سابق جهادی و سیاسی به استان بلخ رفت تا به جنگ در شمال سرو سامان دهد.

مارشال عبدالرشیددوستم شب گذشته پس از سفر دوماهه درمانی برای بیماری که به ترکیه رفته بود، وارد بلخ شد و رئیس جمهور غنی نیز با محمد محقق و جمعه خان همدرد از فرماندهان سابق جهادی به مزارشریف رسید.

منابع خبری نوشته اند که رئیس جمهور غنی برنامه تازه‌ای را برای مدیریت جنگ در شمال افغانستان در دست دارد و قرار است مدیریت جنگ در شمال افغانستان به مارشال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور واگذار شود.

مزارشریف یکی از مهمترین استان‌های افغانستان در شمال این کشور می‌باشد که اگر نیرو‌های دولتی نتوانند از آن محافظت کنند، سقوط خواهد کرد و این به معنای سقوط کامل شمال این کشور است. استان‌های شبرغان، سرپل، قندوز، بغلان و سمنگان در شمال افغانستان تاکنون به دست گروه طالبان افتاده است و جنگ در اطراف مزارشریف نیز ادامه دارد.

با سرعت گرفتن سقوط مراکز استانها، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به دوحه رفته است تا در نشست کشور‌های خارجی و نمایندگان طالبان شرکت و در باره صلح بحث و گفتگو کنند.

عبدالله در صفحه فیسبوک خود نوشته است که در نشستی با نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان و قطر در مورد صلح افغانستان شرکت کرده است.

وی گفته است که در این نشست از جامعۀ بین المللی خواسته است که درباره بحران بی سابقۀ انسانی در افغانستان بی تفاوت نمانند و برای طالبان در مورد صلح پیام واضح بدهند.

عبدالله نوشت که در این نشست پیشنهاد کرده است تا موضوع محوری مذاکرات، حل سیاسی و دست‌یافتن به صلح جامع و همه شمول باشد، اما طالبان آماده بحث روی قضایای اساسی نشدند و به اعتمادسازی و رهایی زندانیان خویش تأکید داشتند.

عبدالله گفته است که جنگ جاری بحران بی‌سابقه بشری را در پی داشته و صد‌ها هزارتن در نتیجۀ جنگ‌های اخیر آواره و بی‌جا شده، هزاران تن جان باخته و هزاران تن دیگر مجروح شده اند که مسئولیت این جنایات برعهده طالبان است.

عبدالله در این نشست گفت که در کنار حضور دایمی القاعده، در حال حاضر هزاران تروریست دیگر از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه وارد افغانستان شده اند و علیه مردم ما می‌جنگند.

عبدالله از طالبان خواسته است که طرح خود را برای حل سیاسی روی میز بگذارند و حضور میانجی در مذاکرات صلح را بپذیرند. وی خطاب به طالبان گفته است که بحران جاری راه حل نظامی ندارد.

با توجه به پیشروی سریع روز‌های اخیر طالبان و تصرف ۹ استان طی سه روز گذشته، این گروه خود را در برتری کامل نظامی می‌بیند و بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر تن به مذاکرات سازنده صلح دهند.

نهمین مرکز ولایت سقوط کرد

در همین حال یورونیوز نیز گزارش داد: طالبان کنترل شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان را در شمال شرق افغانستان به‌دست گرفتند.

ذبیح‌الله عتیق، معاون فرمانداری ولایت بدخشان با اعلام این خبر گفت که نیرو‌های دولتی حاضر در فیض آباد که در چند روز گذشته درگیر جنگ با طالبان بودند شب گذشته تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و از فیض‌آباد به سوی نواحی اطراف عقب‌نشینی کردند؛ و در نتیجه نیرو‌های طالبان شهر را در اختیار گرفته‌اند.

فیض‌آباد نهمین مرکز ولایت افغانستان است که در کمتر از یک هفته اخیر به دست طالبان می‌افتد. روز چهارشنبه مرکز دو ولایت دیگر از ۳۴ ولایت افغانستان، یعنی فراه در غرب و پل خمری در شمال این کشور نیز به دست طالبان افتاد.

سفر غنی به مزارشریف همزمان با شدت‌یافتن حملات طالبان

از سوی دیگر همزمان با شدت یافتن حملات طالبان برای تصرف مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان راهی این شهر شد. همچنین عبدالرشید دوستُم، جنگ‌سالار معروف افغانستان نیز روز گذشته راهی این شهر شده و منابع خبری افغان اعلام کرده‌اند که بناست نشستی با حضور رئیس جمهور، مارشال دوستُم و همچنین عطامحمد نور، فرمانده امنیتی و دفاعی در این شهر برگزار شود تا در زمینه بسیج مردمی و عملیات بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده تصمیم‌گیری شود.

اتحادیه اروپا: طالبان کنترل ۶۵ درصد از خاک افغانستان را در دست دارد

همچنین با شدت گرفتن جنگ داخلی در افغانستان، یکی از مقامات اتحادیه اروپا تاکید کرد، گروه شبه‌نظامی طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد از خاک افغانستان را در دست دارد و نیرو‌های دولتی به دنبال خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو، به طور جدی ضعیف شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، این مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: در حال حاضر طالبان کنترل حدود ۶۵ درصد از خاک افغانستان را برعهده دارد. توانایی نیرو‌های مسلح افغانستان به خاطر خروج نیرو‌های خارجی که به نیرو‌های ارتش افغانستان آموزش و کمک‌های لازم را می‌دادند، به طور جدی محدود و ضعیف شده است.

وی افزود: نیرو‌های ویژه افغانستان متشکل از حدود ۷۵ هزار سرباز در حال حاضر با جنبش طالبان در حال مبارزه هستند. این نیرو‌ها از بالاترین کارایی جنگی و نظامی در افغانستان برخوردار هستند و تمرکز اصلی مربیان نظامی ناتو بر آن‌ها بود. در حال حاضر به طور کلی حدود ۱۸۰ هزار تن در خدمت نیرو‌های مسلح افغانستان هستند.

این مقام تصریح کرد: خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو به طور جدی روحیه نیرو‌های امنیتی و دفاع ملی افغانستان و زنجیره‌های تامین‌شان را تضعیف کرده است. نیروی هوایی افغانستان به خاطر مشکلات لجستیکی اغلب در تامین حمایت هوایی در جریان عملیات‌های ویژه ناکام می‌شود. از آنجایی که شبه‌نظامیان طالبان دیگر از نیرو‌های غربی هراسی ندارند، حملات آن‌ها به تاسیسات و ایست‌های بازرسی ارتش افزایش یافته است. در بسیاری مواقع، نیرو‌های امنیتی و دفاع ملی افغانستان تجربه جنگی و آموزش لازم برای دفع این حملات را ندارند.

این دیپلمات اروپایی گفت: اتحادیه اروپا قرار است به عنوان بخشی از برنامه آموزشی‌اش برای پلیس افغانستان، به حمایت خود از کابل ادامه دهد. بروکسل کمک‌های مالی برای حمایت از نیرو‌های مجری قانون افغانستان فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری طلوع نیوز اوایل روز سه‌شنبه گزارش داد که طالبان بخش اعظمی از شهر فراه، مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان را تصرف کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ۱۴ آوریل اعلام کرد که تصمیم گرفته به عملیات کشورش در افغانستان که طولانی‌ترین کمپین نظامی خارجی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، پایان دهد و نیرو‌های آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون