کد خبر: ۳۲۴۵۷
۲۳:۱۵ -۱۸ مرداد ۱۴۰۰
پوست صورت مانند بدن که برای درست کار کردن به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مکمل‌ها نیاز دارد، باید مرطوب شود که بتواند سلامت و زیبایی خود را حفظ کند.

مراقبت پوست

نشان تجارت - پوست مانند بدن که برای درست کار کردن به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مکمل‌ها نیاز دارد، باید مرطوب شود که بتواند سلامت و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین وقتی پوست پرآب باشد، خطوط ظریف و چروک‌ها، صاف شده و علائم پیری پوست کمتر خود را نشان می‌دهند.

در ضمن پوست خشک، تیره و پیر به نظر می‌رسد. نه تنها افراد دارای پوست خشک برای تغذیه و احیای پوستشان به مرطوب‌کننده نیاز دارند، بلکه افراد دارای پوست نرمال، مختلط و چرب هم به مرطوب‌کننده نیاز دارند.

در بازار می‌توان بیشمار محصولات مرطوب‌کننده پیدا کرد، اما بسیاری از آن‌ها مملو از مواد شیمیایی خشن هستند که در درازمدت به پوستتان صدمه می‌زنند.

اما مواد طبیعی متعددی وجود دارند که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید پوستتان را صاف و لطیف نگهدارید. در ادامه به برخی از این مواد طبیعی اشاره شده است:

روغن‌زیتون

روغن‌زیتون مرطوب‌کننده طبیعی مؤثری است که تقریباً در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. این روغن حاوی اسید لینولئیک است که می‌تواند آب را در بدن حفظ کرده و پوست را صاف و منعطف نماید. علاوه بر آن ویتامین E موجود در آن، اثر اکسیداسیونی رادیکال‌های آزادی که به کلاژن صدمه می‌زنند را از بین می‌برد. این اکسیداسیون یکی از دلایل اصلی صدمه به پوست و خشکی آن است.

طرز تهیه: روغن‌زیتون را کمی حرارت داده و به پوستتان بمالید و با حرکت دایره‌وار آن را ماساژ دهید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه روغن روی پوستتان بماند، سپس آن را بشویید. این کار را هر روز یا هفته‌ای چند بار انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل هم مرطوب‌کننده خوبی است. اسید‌های چرب موجود در آن، تا اعماق پوست را مرطوب و منعطف نگه می‌دارد. در ضمن مواد مغذی لازم با استفاده از روغن نارگیل به پوست می‌رسند و از آنجایی که روغن نارگیل چرب نیست، مناسب انواع پوست می‌باشد.

طرز تهیه: روغن نارگیل را کمی حرارت داده و سپس به روی پوستتان بمالید. با ملایمت آن را ماساژ دهید تا به پوستتان نفوذ کند. پس از ۱۰ دقیقه پوستتان را بشویید. این کار را روزی یک‌بار یا هر زمان که احساس خشکی در پوستتان کردید، انجام دهید.

عسل

اگر برای شیرین کردن چای یا قهوه‌تان به‌جای شکر از عسل استفاده می‌کنید، تصمیم عاقلانه‌ای است چرا که برای سلامتتان بسیار مفید است. اکنون وقت آن رسیده که از عسل برای مرطوب نگه‌داشتن پوستتان نیز استفاده کنید. مطمئن باشید پوست خشکتان، عاشق آن خواهد شد. عسل به‌راحتی به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و آن را به خوبی مرطوب می‌کند.

طرز تهیه: ۲ قاشق غذاخوری از عسل و همچنین شیر کامل را با هم مخلوط کرده و به روی پوستتان به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید و سپس آن را بشویید. البته اگر پوستتان بسیار خشک است ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا شاهد پوستی مرطوب و نرم شوید.

گلیسیرین

اگر در فصل زمستان از صابون‌های گلیسیرین استفاده می‌کنید، پس چرا از آن در طول سال برای مرطوب نگه‌داشتن پوستتان استفاده نکنید؟ گلیسیرین یک نرم‌کننده طبیعی است و آب را به خود جذب می‌کند و پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

طرز تهیه: به اندازه‌های مساوی گلیسیرین و گلاب (البته آب معمولی هم مناسب است) را با هم مخلوط کنید. شب‌ها قبل از خواب از این محلول به پوستتان بمالید و صبح روز بعد آن را کاملاً بشویید. این کار را هر روز یا در صورت نیاز انجام دهید.

آلوئه‌ورا

آلوئه وار ماده مناسبی برای مرطوب نگهداشتن پوست است. این گیاه حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌های E و A است که پوستتان را در کل سال نرم و درخشان نگه می‌دارد. همچنین جلوی خارش پوست و پوسته پوسته شدن آن بر اثر خشکی را می‌گیرد.

طرز تهیه: ژل‌آلوئه ورا را با یک قاشق از درون ساقه بیرون آورده و روی پوست‌تان به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بمالید. سپس با آبگرم آن را بشویید. این کار را هر ۲ یا ۳ روز یکبار انجام دهید. همچنین می‌توانید ژل یک عدد برگ آلوئه‌ورا را با نصف فنجان روغن‌زیتون کاملاً مخلوط کرده و روزی یک یا دو بار به روی پوستتان بمالید.

خامه شیر

خامه شیر ماده طبیعی دیگری است که باعث می‌شود پوستی صاف، درخشان و بدون نقص داشته باشید. این ماده برای انواع پوست‌ها مناسب است و با وارد شدن به منافذ پوست، آن را به مدت طولانی‌تر مرطوب نگه می‌دارد.

طرز تهیه: مقدار زیادی خامه شیر به پوستتان بمالید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آن را بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

کره کاکائو

برای پیشگیری از خشکی پوست و مرطوب نگهداشتن آن، کره کاکائو ایده آل است. چربی اشباع شده به آسانی به پوست جذب می‌شود و می‌تواند پوست خشک و ترک خورده را احیاء نماید. در حقیقت این کره صرفاً پوست را مرطوب نمی‌کند، بلکه آن را از لایه‌های درونی تا بیرونی درمان می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن صدمات نور ماوراءبنفش را درمان کرده و اثرات ضد پیری دارد.

طرز تهیه: کمی از این کره را به پوستتان به مدت چند دقیقه بمالید و یک‌شب صبر کنید و صبح روز بعد، پوستتان را بشویید. این کار را هفته‌ای چند بار انجام دهید.

کره شی (shea)

این کره، اگرچه کمی گران است، اما انتخابی طبیعی برای مرطوب نگهداشتن پوستتان است. این کره حاوی ویتامین‌های A و E است و اسید‌های چرب ضروری است که به مرطوب نگهداشتن پوست کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در این کره، پوست خشک را آرام کرده و مشکلاتی، چون اگزما، آماس پوست، آفتاب سوختگی و دیگر مشکلات پوستی را درمان می‌کند.

طرز تهیه: یک قاشق کوچک کره شی را در دست گرفته و بگذارید ذوب شود. سپس آن را به روی پوستتان بمالید. چند دقیقه ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوستتان شود. کل شب را اجازه دهید روی پوست‌تان بماند و صبح روز بعد، پوستتان را بشویید. این کار را می‌توانید هر روز تکرار کنید.

موز بیش‌ از حد رسیده

موز بسیار رسیده برای مرطوب کردن انواع پوست بی‌نظیر است. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن اثرات ضد پیری دارند و باعث می‌شوند، جوان‌تر به نظر برسید.

طرز تهیه: کمی موز را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و روی پوستتان بمالید. نیم ساعت بعد آن را با آب گرم بشویید. این کار را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

آووکادو

اگر از آووکادو برای درست کردن سس خوشمزه گواکامول استفاده می‌کنید، الآن زمان آن است که از این گیاه بی‌نظیر برای مرطوب نگهداشتن پوستتان استفاده کنید. آووکادو نرم‌کننده خوبی است و رطوبت طبیعی پوست را احیاء می‌کند. آن همچنین سرشار از ویتامین‌هایی است که از پوست محافظت می‌کند و جلوی صدمات رادیکال‌های آزاد و تنش اکسیداتیوی را می‌گیرد.

طرز تهیه: مقدار کمی از آووکادو را له کرده و مستقیماً روی پوستتان قرار دهید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشویید. بسته به میزان خشکی پوستتان می‌توانید از آن هر روز و یا هفته‌ای چند بار استفاده کنید.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون