نشان تجارت - محمد آیتی: در حالی که کمتر از دو ماه دیگر تا پایان مجلس یازدهم باقی مانده و دولت سیزدهم هم، در آستانه ورود به سه سالگی خود است، اما حال و روز اقتصاد، شرایط وخیمی را نشان میدهد.
با وجود روی کار آمدن مجلس و دولت همسو و شعارهای مردمپسندی که به واسطه ترمیم سیستم اقتصادی کشور داده شد، ولی خبری از رضایت بر چهره تودههای مردم نیست و بدون تردید عمده دلیل کاهش مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند، ریشه در همین چالش داشت.
در همین رابطه، بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: بزرگترین مشکل اقتصادی ملت ایران از دهه ۵۰ تا امروز، تورم است و از اینرو، بخش اعظم نارضایتی عمومی در جامعه هم از این بابت است. در زمانی که تورم بالا در جامعه دیده میشود، یعنی طبقه فرودست به طبقه بالادست، مالیات میدهد و به تبع آن، تبعیضها، اختلافات طبقاتی، اوج گرفتن ضریب جینی و... به وقوع میپیوندد.
وی افزود: یک موضوع مهم که هیچ ارتباطی هم به جریان و جناحهای سیاسی ندارد و صرفاً باید مورد توجه جدی قرار گیرد، بحث سرمایهگذاری و بهرهوری برای تولید بیشتر و نهایتاً افزایش توسعه و بالا بردن نرخ رشد است. در دولت گذشته، گمان بر این بود که با ارتباط با اروپا و به نتیجه رساندن برجام بتوان حوزه صادرات را تقویت کرد که در آن صورت، تولید هم قدرت پیدا میکند و نهایتاً در تحرکات آن زمان، به رفع تحریم فکر میشد. در ادامه، در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، علاوه بر کوشش برای رفع تحریم، با قانون اقدام راهبردی، کلید این موضوع قرار داده شده است و این جریان فکری معتقد بود نباید به طرف مقابل، میدان کامل داد، بلکه همانطور که ما باید یک گام به عقب برگردیم، یک گام هم آنها باید به عقب بروند. ما در این برنامه، حتی به خنثیسازی تحریمها هم فکر کردیم و برای آن برنامهریزی داشتیم؛ حضور ایران در قراردادهای منطقی مثل بریکس، شانگهای و اوراسیا، حکایت از این تلاشها داشت.
نماینده سبزوار تصریح کرد: هنوز دولت سیزدهم نتوانسته از این پیوستن به بریکس، شانگهای و اوراسیا، استفاده اقتصادی کند. این نقص حتماً در دولت وجود دارد و هرچند حرکت دولت به سمت رشد و توسعه براساس سیاستهای دیپلماسی منطقهای است که من هم قبول دارم، است، اما گام برداشتن در این راه، بسیار کُند است.
محبی اظهار داشت: دولت سیزدهم هنوز ارتباط خوبی را با مردم برقرار نکرده است؛ یعنی دولت هنوز نتوانسته سطح معیشت و سفره مردم را بهبود دهد. همچنان دامنه تغییرات در قیمتها، بالاست. به طور مثال در موضوع مرغ، گاهی تولیدکننده ضرر میکند و گاهی مصرفکننده. همچنان ایجاد توازن، تعادل و تثبیت قیمتها به چشم نمیآید.
وی یادآور شد: دولت در شیوه رفتارش به خصوص در زمان نزدیک شدن به انتخابات که باید نوع نگاهش به معیشت مردم ویژهتر میبود، ولی کاری کرد که ما شاهد برخی گرانسازیها بودیم. از طرفی در برخی شهرها، پروژههای آمادهای بود که افتتاح نشد در حالی که میشد با افتتاح آنها، امید را در جامعه بیش از پیش کرد. به باور من، دولت آنطور که باید و شاید به وظیفه خود در موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات عمل نکرد و باید بگویم با رویکرد و رفتارهایش، سهلانگاری را به ما نشان داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قسمتی از بدنه مدیران میانی، تغییر نکرده است و بعضیها همچنان با سیاستهای دولت، همراه نیستند، ضمن اینکه سیاستهای دولت هم گاهی دچار تزلزل میشود. ما حتی به عملکرد برخی از مدیران ارشد دولت هم ایراد داریم و فکر میکنیم برخی از آنها تجارب کافی را ندارند و نتوانستند به مسائل، نگاه عمیقی داشته باشند.
محبی گفت: البته معتقدم دولت سیزدهم، چون وارث برخی ناترازیها است، نمیتواند بعضی از تغییرات را ایجاد کند. به طور مثال، در دو سال گذشته، دولت سیزدهم، ۱۳۰ هزار معلم را استخدام کرده است، اما همچنان شاهد ناترازی و کمبودها در این حوزه مهم و تاثیرگذار هستیم. ما در مجلس قبول داریم که دولت وارث برخی مشکلات عمده از گذشته است، اما ما انتظار داریم که آنها به شعارهایی که داده بودند، توجه کنند. وقتی آقای رییسی در خرداد ۱۴۰۰ میگوید من میخواهم متناسبسازی حقوقها را انجام دهم و زیر یک سقف که چهار نفر یک کار مشخص را انجام میدهند، دریافتیهای مختلف نداشته باشند، خب چرا این شعار ارزشمند به منصه ظهور نرسید؟ و چرا دولت شرایط را تسریع نمیکند که این تبعیض فاحش، حل شود؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت به قولهای خودش توجه کند و تولید صادراتمحور به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد، اقتصاد از نابسامانی خلاص و رضایت بیشتر در مردم به وجود خواهد آمد. اتفاقاً عبور از بیماری مزمن تورم هم، نسخهای جز این تحرکات ندارد، هرچند در روابط خارجی هم باید تامل بیشتر شود و انشاا... به لطف و مدد ارتباط خوب با همسایگان میتوانیم اقتصاد مملکت را به نفع مردم تغییر دهیم.