نشان تجارت - دولتها با تامین ثبات سیاسی، امنیت، وضع قوانین و چارچوبهای مالی مورد نیاز، ایجاد زیرساختهای اصلی همچون حمل و نقل، هتلینگ و پذیرایی و تلاش برای ترسیم چهرهای مقبول در عرصه بین المللی همواره در توسعه صنعت گردشگری نقش آفرینی میکنند.
از سویی نیز متوجه کردن تمامی مسوولیتهای توسعه گردشگری به دولت یک اشتباه استراتژیک محسوب میشود چرا که دولتها فقط بخشی از بار را میتوانند بر دوش بکشند و نقش کلیدی بخش خصوصی در این راستا را نباید نادیده گرفت.
در همین راستا جزیره زیبای کیش به دلیل ظرفیتهای خاص و منحصر به فرد خود، از دریای مرجانی گرفته تا آب و هوای پاک و شهر بدون ترافیک به عنوان یک مقصد گردشگری شاخص در منطقه شناخته میشود که رونق این صنعت در آن نیازمند یک همدلی و همکاری همه جانبه است.
شرایط آب و هوایی کیش سبب شده که نیمه دوم سال تا دومین ماه از بهار به دلیل حضور چشم گیر گردشگران در این منطقه همواره به عنوان «های سیزن» و فصل تابستان نیز به دلیل کاهش ورود مسافران به این جزیره به عنوان «لو سیزن» مطرح شود؛ در چنین شرایطی نیز همزمان با آغاز فصل تابستان و کاهش گردشگران، روزهای سخت صنعت گردشگری در این منطقه آغاز میشود. اما سوال اصلی این است که آیا نمیشود فصل گرما در جزیره کیش را یک ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگران تعریف کرد؟
با توجه به محیا بودن زیرساختهایی همچون حمل و نقل، اقامتی و سرانه ورزشی در کیش میتوان حتی تابستان را نیز به فرصتی برای برگزاری رویدادهای مختلف و سرازیر کردن گردشگران به این منطقه تبدیل کرد، که لازمه آن یک همکاری و همدلی همه جانبه بین بخش خصوصی و دولتی است که نباید برنامه ریزی برای تحقق آن را به خود تابستان موکول کرد چرا که همانند نوش دارویی خواهد بود پس از مرگ سهراب!
کنسرسیوم توسعه پایدار گردشگری در کیش تشکیل میشود
خوشبختانه برنامه ریزی برای رونق گردشگری در تابستان امسال جزیره کیش از ماهها پیش توسط سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شده است؛ در همین راستا چندین جلسه مهم مشترک دولت با بخش خصوصی در این منطقه برگزار شده که نتایج امیدوار کنندهای نیز در پی داشته است.
«رحیم سرهنگی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در سومین نشست ستاد سفرهای تابستانی با مدیران عامل و روسای صنوف کیش با تاکید بر ضرورت توسعه پایدار گردشگری در منطقه گفت: کنسرسیوم توسعه پایدار گردشگری با مشارکت و نظارت سازمان منطقه آزاد و مشارکت تمامی جوامع صنوف کیش تشکیل می شود.
وی اظهار کرد: این کنسرسیوم ظرفیتهای بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش را بهرهوری و هموار کردن مسیر رونق گردشگری تسریع و تسهیل میکند.
سرهنگی ایجاد بستر لازم برای رونق گردشگری و هموارسازی جذب گردشگران داخلی و خارجی را از اهداف کلیدی این کنسرسیوم عنوان کرد و افزود: برنامههای راهبردی و خلاقانه در راستای رونق بخشی پایدار گردشگری این منطقه به ویژه در فصل کم فروغ تابستان اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اصلاح و ارتقاء رویه خدمات رسانی در جزیره بیان کرد: به دنبال تعریف یک پلتفرم گردشگری بر اساس نظرسنجی از مردم هستیم؛ فصل کم فروغ گردشگری کیش در تابستان، فرصت مغتنمی است تا تمامی مراکز گردشگری در زمینه بازسازی و تجهیز مجموعه، آموزش کارکنان و اصلاح و ارتقاء خدمات رسانی به گردشگران را در دستور کار قرار دهند.
وی برگزاری رویدادها و جشنوارههای جذاب فرهنگی، مذهبی و ورزشی با رویکرد ورزشهای دریایی، جشنواره غذا و سنتها، هفته فرهنگی استانها و برپایی همایشها و نمایشگاههای تخصصی را به عنوان مولفههای اصلی رونق گردشگری کیش عنوان کرد و خواستار تولید محتوا و برجسته سازی جاذبه های کیش برای بازارهای هدف داخلی و خارجی و انتشار آن از طریق رسانه ملی، پلتفرمهای نمایش خانوادگی و فضای مجازی شد.
سرهنگی پیش نیاز توسعه گردشگری کیش را توسعه همه جانبه و متوازن و فراهم کردن زیرساخت ها با اجرای برنامه های نوآورانه و دانست و گفت: برای رونق گردشگری در این منطقه باید همه بخشها همگام با هم رشد کنند تا همزمان با اجرای برنامههای مربوط به توسعه گردشگری، پاسخگوی نیازهای گردشگران وایجاد علاقه مندی برای سفرهای مجدد گردشگران به کیش باشیم.
کارگروه مذاکره با شرکتهای هواپیمایی تشکیل شد
وی از تشکیل کارگروه مذاکره با شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کیش، با مذاکره با شرکت های هواپیمایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و تمام طرفهای موثر در بهبود وضعیت پروازها، موضوعات مربوطه را پیگیری می کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به عزم جدی دولت برای رونق گردشگری در فصل تابستان، گفت: در همین راستا با تعامل تنگاتنگ با بخش خصوصی، کمیتههای اجرایی تخصصی برای جشنواره تابستانه در کیش تشکیل میشود؛ شورای سیاست گذاری و راهبری جشنواره تابستانی کیش باید هرچه سریعتر تشکیل شود.
وی ضمن تبادل نظر با اعضای این ستاد از حاضران خواست با توجه به زمان باقیمانده نسبت به تسریع امور وانتخاب اعضای این شوراها اقدام کنند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش همچنین دستور داد کمیتههای تبلیغات، مالی و رویدادها نیز زیرنظر این ستاد تشکیل شده و از حضور نخبگان و متخصصان حاضر درجزیره کیش دراین کمیته ها بهره گرفته شود.
وی با اشاره به اهمیت استراتژی تبلیغات درفضای پر از رقابت گردشگری در دنیای امروز، افزود: درکنار برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ای جذاب با رویکردی همه جانبه، باید در زمینه تبلیغات و محتواسازی نیز همچون رقبای خود با برنامه وقوی عمل کنیم.
سرهنگی از اعضای این ستاد خواست درکنار بهره گیری از تجارب سالهای گذشته، نگاهی توام با نوآوری وخلاقیت به برنامه ریزی برای برگزاری رویدادها داشته باشند و مجموعه ای از تفریحات، تخفیفات ورویدادهای گردشگری، فرهنگی وهنری را دربستههای گردشگری جشنواره تابستانی کیش پیش بینی کنند.
جزیره کیش کاملترین اکو سیستم گردشگری کشور را دارد
«مهدی ادیبان» معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است که جزیره کیش کاملترین اکو سیستم گردشگری کشور را دارد؛ او میگوید که این جزیره مرجانی با شاخصههای مناسب حمل ونقلی، اقامت، تفریحات، خرید وسرگرمی، پذیرایی و خدمات دهی دارای یک اکوسیستم کامل است که باید روز به روز تقویت شود.
وی بر نقش مهم میزبانی از رویدادهای مختلف در رونق گردشگری تاکید کرد و افزود: باید بپذیریم که برگزاری رویدادهای گردشگری درکیش مغفول مانده درحالیکه این رویدادها علاوه برمعرفی ظرفیتهای گردشگری جزیره کیش محل تعامل، مشارکت، ارائه دستاوردها وتبادل اطلاعات است.
جزیره کیش کاملترین اکو سیستم گردشگری کشور را دارد
«مهدی ادیبان» معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است که جزیره کیش کاملترین اکو سیستم گردشگری کشور را دارد؛ او میگوید که این جزیره مرجانی با شاخصههای مناسب حمل ونقلی، اقامت، تفریحات، خرید وسرگرمی، پذیرایی و خدمات دهی دارای یک اکوسیستم کامل است که باید روز به روز تقویت شود.
وی بر نقش مهم میزبانی از رویدادهای مختلف در رونق گردشگری تاکید کرد و افزود: باید بپذیریم که برگزاری رویدادهای گردشگری درکیش مغفول مانده درحالیکه این رویدادها علاوه برمعرفی ظرفیتهای گردشگری جزیره کیش محل تعامل، مشارکت، ارائه دستاوردها وتبادل اطلاعات است.