نشان تجارت - پس از جنجالهای مسابقه «عشق ابدی» با اجرای پرستو صالحی، حالا یکی دیگر از چهرههای مهاجرتکرده سینمای ایران به صحنه بازگشته تا شانس خود را برای دیده شدن محک بزند. اینبار نوبت مهناز افشار است تا با یک برنامه جدید، با عنوان «زن روز»، شانس خود را برای بازتعریف جایگاهش در ذهن مخاطب ایرانی بیازماید. افشار که پس از مهاجرت از ایران، دورهای نیز در قامت یک کنشگر سیاسی ظاهر شده بود، اکنون با حضور در قامت مجری و چهره محوری برنامهای در ژانر مد و فشن، بازگشتی بحثبرانگیز را تجربه میکند.
مهناز افشار بیشک در کنار حمید فرخنژاد، از مشهورترین بازیگران ایرانی محسوب میشود که در دهه گذشته مهاجرت کردهاند. اظهارنظرهای سیاسی صریح این دو بازیگر، آنها را به سوژههای داغ رسانهها و فضای مجازی بدل کرده است. افشار پس از مهاجرت، در برنامه استعدادیابی Persia’s Got Talent در جایگاه داور ظاهر شد؛ حضوری که واکنشهای متفاوتی را در فضای مجازی برانگیخت. او همچنین در سال ۱۴۰۲ در نمایشی به کارگردانی حمید فرخنژاد بازی کرد که در لسآنجلس روی صحنه رفت.
اکنون، بعد از شش سال دوری از صحنه، افشار با «زن روز» وارد عرصه برنامهسازی شده است؛ برنامهای که به نظر میرسد بر مد، فشن و رقابت میان شرکت کنندگان ایرانی تمرکز دارد. هرچند هنوز برنامه منتشر نشده، اما تیزرهایی که در فضای مجازی پخش شدهاند، نوید یک اثر پر سروصدا را میدهند. شایعاتی که از پشت صحنه به گوش میرسند نیز حاکی از آنند که «زن روز» ممکن است پا جای پای «عشق ابدی» بگذارد و بار دیگر توجه افکار عمومی را به خود جلب کند.
مهناز افشار، متولد ۲۱ خرداد ۱۳۵۶، دیپلم علوم تجربی دارد و تحصیلاتش را در رشته تدوین در یک موسسه غیرانتفاعی ادامه داده است. او سپس در کلاسهای بازیگری حمید سمندریان شرکت کرد و نهایتاً در سال ۱۳۷۷ با حضور در سریال «گمشده» وارد قاب تلویزیون شد. او نقشهای کوچکی در فیلمهایی نظیر «دوستان» و «شیرهای جوان» ایفا کرد، اما فیلم «شور عشق» بود که وی را به عنوان یکی از ستارههای نوظهور سینمای ایران تثبیت کرد.
افشار در دهه هفتاد و هشتاد با بازی در آثار کارگردانان مطرح، تبدیل به یکی از سوپراستارهای سینمای ایران شد؛ هرچند شباهت چهرهاش به یکی از خوانندگان-بازیگران پیش از انقلاب نیز نقشی پنهان در شهرتش داشت.
از جمله نقاط عطف زندگی شخصی افشار، ازدواج پرحاشیهاش با یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین – معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت احمدینژاد – بود. ازدواجی که خیلی زود اسیر جنجال و حواشی بسیاری شد و فعالیتهای اقتصادی همسرش، مهناز افشار را نیز تحت تاثیر قرار داد. این ازدواج در نهایت پس از پنج سال به جدایی انجامید.
افشار پس از جدایی تصمیم تازهای گرفت؛ او به همراه دخترش به آلمان مهاجرت کرد. هرچند جدایی شخصی شاید یک انگیزه مهاجرت بوده باشد، اما فشارهای سیاسی و پرونده قضایی ناشی از حمایت او از «دختران خیابان انقلاب» و نقدهایش بر حجاب اجباری، مسیر بازگشت به ایران را بر او بست. با وجود محافظه کاری اولیه _برنداشتن روسری کوچکی از سر در برنامه شبکه فارسی mbc_، افشار در دوران حضورش در خارج از کشور از مواضع سیاسیاش عقبنشینی نکرد و ارتباطهایی نیز با چهرههای اپوزیسیون برقرار کرد. اما همه این تلاشها هم باعث نشد که، برخلاف گلشیفته فراهانی، بتواند وارد سینمای جریان اصلی اروپا یا هالیوود شود.
حالا، افشار به رسانه برگشته، اما نه در نقش بازیگر سینما، بلکه در قامت یک مجری. «زن روز» برگ جدیدی است که او در مسیر پر فراز و نشیب خود رو کرده است.
بر اساس تیزرهایی که تاکنون منتشر شده، «زن روز» برنامهای در حوزه مد و فشن است که در آن شرکتکنندگان با یکدیگر رقابت میکنند. فرمت برنامه شباهت بسیاری به مسابقه ترکیهای Doya Doya Moda دارد که چند فصل از آن در ترکیه پخش شده و با استقبال روبهرو شده است.
برنامه افشار نیز سه داور دارد که شرکتکنندگان را ارزیابی میکنند. در هر قسمت، شرکتکنندگان باید با موضوعی از پیش تعیینشده برای خود لباس تهیه کرده و آن را ارائه دهند. چالشهایی همچون خرید در زمان محدود، آمادگی برای مراسمها و طراحی بر اساس تمهای خاص بخشی از ساختار رقابتی برنامه است.
ظاهرا تهیهکننده این برنامه، همان تهیه کننده برنامه عشق ابدی است؛ افشار درباره این پروژه گفته: «این برنامه به من فرصت میدهد تا با هنرمندان، کارشناسان و فعالان عرصههای مختلف همکاری کنم و به زبانی ساده و موثر پیامهایی را به مخاطب عرضه نمایم.»
اگر استقبال از برنامه «عشق ابدی» چیزی به ما آموخته باشد، آن این است که مخاطب ایرانی، خصوصاً نسل جوان، نسبت به برنامههایی که به موضوعات تابوشکنی فرهنگی همچون دوستیابی یا مد و فشن میپردازند، واکنش نشان میدهد – حتی اگر کیفیت ساخت این برنامهها پایینتر از استانداردهای حرفهای باشد.
استقبال گسترده از عشق ابدی زنگ هشدار برای منتقدان هنری و مسئولان فرهنگی کشور را به صدا درآورد. در شرایطی که برنامهسازان داخلی، به دلیل محدودیتهای ساختاری و خطوط قرمز فرهنگی، توان ورود به چنین حوزههایی را ندارند، خلا موجود در این زمینه توسط تولیدات بیرونمرزی پر میشود؛ تولیداتی که گاه توسط چهرههای اپوزیسیون پشتیبانی میشوند.
بر همین اساس، «زن روز» به احتمال زیاد با واکنش گسترده مخاطب جوان ایرانی مواجه خواهد شد، حتی اگر از لحاظ فنی و محتوایی با استانداردهای تلویزیونی فاصله داشته باشد. ویدیوهای آن، همانگونه که در مورد «عشق ابدی» رخ داد، به سرعت در شبکههای اجتماعی دستبهدست خواهد شد.
در هر حال، نشانهها حکایت از آن دارند که یک «عشق ابدی» دیگر در راه است – با مهناز افشار در خط مقدم حواشی و جنجالها.