کد خبر: ۵۶۴۱۲
۱۲:۵۷ -۲۴ مهر ۱۴۰۳

فرهاد طهماسبی: دولت در حال تامین ارز برای واردات خودرو است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از قرار معلوم اراده دولت بر واردات خودروست و گویا مشکلات آیین‌نامه‌ای حل شده است و چالش اصلی، تأمین ارز آن است که مشکل در حال حل است.

صنعت و بازار خودرو

نشان تجارت - محمد آیتی: فرهاد طهماسبی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص واردات قطره چکانی خودرو گفت: در تولید خودرو، سالانه با ناترازی ۵۰۰ هزار دستگاه روبه‌رو هستیم که این رقم در آشفتگی بازار تأثیر خود را گذاشته است.

وی افزود: ما در مجلس یازدهم برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو، قانون تصویب کردیم. در این قانون، موضوع واردات خودرو هم دیده شده است. از این‌رو هدف‌مان این بوده است که در کنار رقابت و افزایش کیفیت و حق انتخاب به مردم، ناترازی را هم برطرف کنیم. حال این‌که گاهی گفته شود ۲۰ هزار یا ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، خیلی دردی را دوا نمی‌کند.

نماینده استهبان و نی‌ریز تصریح کرد: کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل، صدای همه را درآورده است. عدم‌واردات خودرو که از اوایل سال ۹۷ در دستور کار دولت قرار گرفت، به مرور نارضایتی را در بین مردم افزایش داده است. از طرفی، انتظار بود که دو خودروساز داخلی به واسطه این عدم‌واردات که جلوگیری از ارزبری می‌کرد، در راستای رضایت مردم روی به تولید بیاورند، اما نه تنها کیفیت بالا نرفت که مرتباً شاهد افزایش قیمت همین محصولات کم‌کیفیت هستیم و مردم هم ناچار به خرید این محصولات هستند.

طهماسبی اظهار داشت: حکمرانی خوب، یعنی بهبود شرایط زندگی مردم. آیا این روال در پیش گرفته شده در صنعت خودرو و عدم‌واردات در این بخش، به رضایت مردم منتج شده است؟ ما پس از گلایه‌های شدید از این روند، در مجلس یازدهم قانون تصویب کردیم که هم خودروی نو و هم خودروی کارکرده با پنج سال سابقه وارد کشور شود، اما پس از گذشت ماه‌ها، این کار هم به موقع و به اندازه کافی صورت نگرفت و مردم می‌گویند این چه قانونی است که تصویب آن به اجرا نرسید و رویه‌ها مثل گذشته است؟

وی یادآور شد: از قرار معلوم اراده دولت بر واردات خودروست و گویا مشکلات آیین‌نامه‌ای حل شده است و چالش اصلی، تأمین ارز آن است که مشکل در حال حل است. از این‌رو باید بگویم که اگر واردات از شرکت‌های قابل قبول و باکیفیت باشد، هم انگیزه را در بین خودروسازان داخلی افزایش می‌دهد و احتمالاً شاهد تولیدات باکیفیت‌تر از سوی آن‌ها باشیم و هم مردم حق انتخاب پیدا می‌کنند و می‌توانند خودروهایی را سوار بشوند که از امنیت لازم برخوردارند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: مشکلات صنعت و بازار خودرو در طی این سال‌ها به شدت عمق پیدا کرده است. از دولت جدید و خصوصاً آقای اتابک، وزیر صمت، می‌خواهم که تنها به قانون عمل کنند، زیرا تغییر این مسیر، به واسطه تمکین به قانون شدنی است. همه هدف باید رضایت مردم باشد و این نارضایتی که در این شش سال بیش از پیش شده است را نباید بگذاریم جدی‌تر شود. واردات خودرو کاری مؤثر است که حتا اثرات آن در کوتاه‌مدت هم نمایان خواهد شد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون