کد خبر: ۵۴۶۰۷
۱۸:۳۳ -۱۴ مرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

سیدحمید پورمحمدی کیست؟

سیدحمید پورمحمدی گل‌سفیدی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۴۶ در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری است. او دارای مدرک دکترا در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران است.

سیدحمید پورمحمدی

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «سیدحمید پورمحمدی گل‌سفیدی» یکی از شخصیت‌های برجسته اقتصادی و بانکی در ایران است. وی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و مالی فعالیت داشته و دارای سوابق اجرایی و مدیریتی مهمی است. موفقیت‌های او در انجام فعالیت‌هایش در دولت‌های مختلف سبب شد که مسعود پزشکیان، رییس جمهور منتخب در حکمی «سیدحمید پورمحمدی» را به سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب کند. او در حکمی موظف به تحقق اهداف سند چشم انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه کرده است. در ادامه به برخی از اطلاعات کلیدی درباره او اشاره می‌شود.

بیوگرافی سیدحمید پورمحمدی

سیدحمید پورمحمدی گل‌سفیدی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۴۶ در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری است. او دارای مدرک دکترا در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران است.

سوابق اجرایی سیدحمید پورمحمدی

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه: سیدحمید پورمحمدی در این سمت نقش مهمی در تدوین و اجرای برنامه‌های اقتصادی و بودجه‌ای کشور ایفا کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی: در این سمت، او مسئولیت نظارت بر امور اقتصادی و مالی کشور را بر عهده داشته است.

عضو هیئت مدیره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: پورمحمدی در این نقش، به تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و پولی کشور کمک کرده است.
نقش در اقتصاد ایران

سیدحمید پورمحمدی با توجه به سوابق اجرایی و تحصیلی خود، یکی از چهره‌های تأثیرگذار در حوزه اقتصاد و مالی ایران محسوب می‌شود. او در تدوین سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور نقش بسزایی داشته است و همچنان به عنوان یکی از مدیران ارشد اقتصادی کشور فعالیت می‌کند. از جمله:

• کارشناس حقوقی ـ معاون اداره کل وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایر) ۲ سال ۱۳۷۱–۱۳۶۸

• مدیرعامل شرکت شاهد استان چهارمحال و بختیاری ۴ سال ۱۳۷۵–۱۳۷۱

• معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استاندار استان چهارمحال و بختیاری ۳٫۵، ۱۳۷۹–۱۳۷۵

• مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد کشور بنیاد شهید انقلاب اسلامی (تهران) ۴ سال ۱۳۸۳–۱۳۷۹

• معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارائی (تهران) ۵ سال ۱۳۸۸–۱۳۸۳

• قائم مقام بانک مرکزی۱۳۸۸–۱۳۹۱

• معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور۱۳۹۳–۱۳۹۲

• معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور۱۳۳۹۳–۱۳۹۶

• معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور

دیگر مسئولیت‌های سیدحمید پورمحمدی

استاد دانشگاه: او به تدریس در دانشگاه‌های معتبر پرداخته و تجربیات خود را به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کرده است.

مؤلف و پژوهشگر: سیدحمید پورمحمدی دارای آثار و مقالات متعددی در حوزه اقتصاد و مالی است که در نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده است.

سیدحمید پورمحمدی از معاون وزارت تا ریاست سازمان برنامه و بودجه

در کارنامه کاری سیدحمید پورمحمدی فعالیت در دوره وزارت اقتصاد صفدر حسینی هم دیده می‌شود که معاونت وزارت اقتصاد را برعهده داشت. پس از آنکه صمصامی، سرپرستی وزارت اقتصاد و دارایی را برعهده گرفت پور‌محمدی را از معاونت امور بانکی و بیمه‌ای وزارت اقتصاد عزل کرد؛ اقدامی که به جمع‌آوری اطلاعات بانک‌ها و پرداخت تسهیلات به مشتریان مربوط بود. پس از این برکناری هم مظاهری رییس وقت بانک مرکزی به او حکم مشاور عالی داد. مدتی بعد از آن هم شمس‌الدین حسینی به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد و پورمحمدی با حکم حسینی به جایگاه قبلی خود یعنی معاونت امور بانکی و بیمه‌ای بازگشت. سمتی که در آخرین سال دولت اصلاحات و از سوی صفدر حسینی وزیر اقتصاد وقت به او واگذار شد.

حالا هم مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم در حکمی او را به پست جدیدی منصوب کرده است، یعنی رییس سازمان برنامه و بودجه.

تکذیب انتصاب سیدحمید پورمحمدی به عنوان رییس بانک مرکزی 

در خرداد ۱۴۰۰ سیدحمید پورمحمدی در گفت‌وگوی خبری، اعلام کرد که خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر انتصاب او به ریاست بانک مرکزی را کذب و دروغ است. او گفت: فشار‌های زیادی وجود داشت که این مسئولیت را قبول کنم، ولی نمی‌توانم کار بودجه را نیمه‌تمام رها کنم.

سیدحمید پورمحمدی دستگیر شد

بابک زنجانی و پرونده مالی او برای پورمحمدی دردسرساز شد تا جایی که بر سر این موضوع به زندان افتاد. اوایل آبان ۱۳۹۰ در جریان پرونده صادرات نفت و دور زدن تحریم بابک زنجانی که به اختلاس ۳ هزار میلیاردی معروف شد پورمحمدی برای مدتی بازداشت شد، اما در ۲۸ آذرماه آن سال با وثیقه ۵ میلیارد ریالی آزاد شد و بنا به رای بی‎گناهی او توسط سران سه قوه هم‌چنان در سمت قائم مقام بانک مرکزی حفظ شد و به کار خود ادامه داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون