کد خبر: ۵۴۴۲۱
۰۸:۴۴ -۰۵ مرداد ۱۴۰۳
در نشان تجارت بخوانید

مشخصات و ویژگی‌های دناپلاس چیست؟

دناپلاس در سال ۱۳۹۵ به طور رسمی تولید شد و یک سال بعد از تولید و عرضه دناپلاس به بازار، دناپلاس توربو شارژ معمولی و در سال ۱۳۹۹، خودرو دناپلاس توربو اتوماتیک، به وسیله ایران خودرو به مشتریان عرضه شد.

مشخصات و ویژگیهای دناپلاس

نشان تجارت - هدی کاشانیان: «دناپلاس» یکی از خودرو‌های تولیدی شرکت ایران خودرو است که به عنوان نسخه‌ای ارتقا یافته و به‌روز از خودروی دنا عرضه شده است. دناپلاس در واقع فیس لیفتی از خودروی دنا ایران خودرو است که دو سال بعد از دنا وارد بازار شد. دناپلاس در سال ۱۳۹۵ به طور رسمی تولید شد و یک سال بعد از تولید و عرضه دناپلاس به بازار، دناپلاس توربو شارژ معمولی و در سال ۱۳۹۹، خودرو دناپلاس توربو اتوماتیک، به وسیله ایران خودرو به مشتریان عرضه شد. در ادامه به مشخصات و ویژگی‌های دناپلاس می‌پردازیم.

مشخصات فنی دناپلاس

دناپلاس معمولی یکی از محصولات برتر ایران خودرو به‌شمار می‌آید که ویژگی‌های فنی بسیار مطلوبی دارد که برخی از مهم‌ترین این مشخصه‌های فنی را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

موتور: ۱.۷ لیتری EF۷، چهار سیلندر خطی

قدرت موتور: ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۵۷ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

جعبه دنده: دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک

استاندارد آلایندگی: یورو ۴ با قابلیت ارتقا به یورو ۵

ابعاد و وزن دناپلاس

طول: ۴۵۵۹ میلی‌متر

عرض: ۱۷۲۰ میلی‌متر

ارتفاع: ۱۴۶۰ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۶۷۱ میلی‌متر

وزن خالص: حدود ۱۲۵۸ کیلوگرم

مصرف سوخت دناپلاس

مصرف سوخت ترکیبی: حدود ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت باک: ۶۰ لیتر

طراحی داخلی دناپلاس

امکانات و ویژگی‌های دناپلاس

طراحی ظاهری

دناپلاس نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو ظاهری اسپرت‌تر و جسورانه‌تری دارد. حالت تهاجمی چراغ‌ها و جلوپنجره به همراه طرح‌های روی سپر، چهره‌ای مصمم و قاطع را از خودرو سمند به نمایش گذاشته است. در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانه‌ای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجم‌پردازی‌ها، جلوه‌ای عضلانی و مهیج‌تر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته سایز و طرح فریم پنجره‌ها به ویژه در قسمت عقب کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد. نمای عقب دناپلاس با وجود چراغ‌های یک‌تکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد اما با طرح جلو خودرو چندان هماهنگ نیست.

طراحی داخلی

فضای داخلی دناپلاس نسبت به سایر تولیدات ایران‌خودرو بسیار چشم‌نوازتر و مجلل‌تر طراحی شده است، هرچند طراحی داخلی این خودرو در رقابت با محصولات روز دنیا حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما می‌توان در میان محصولات هم‌رده داخلی و حتی چینی نمره مناسبی برای آن منظور کرد.

طراحی داشبورد، افراد را به یاد بعضی خودرو‌های قدیمی‌تر هیوندای مثل سوناتا وای اف (YF) می‌اندازد. کابین دناپلاس از پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده و فضایی نسبتا جادار برای یک خانواده پنج نفره فراهم آورده است؛ البته گنجایش کابین این خودرو در قیاس با برخی رقبا کمتر بوده و فضای آن تنگ‌تر شده، به طوری که فضای سر نسبت به دنا معمولی کاهش یافته است.

گنجایش ۵۰۰ لیتری صندوق نیز ظرفیت مناسبی را برای اسباب و وسایل مورد نیاز مسافرت‌های خانوادگی دارد که نگرانی مشتریان ایرانی را از این بابت کاهش می‌دهد. با وجود طرح کلی یکسان در مدل‌های مختلف، طراحی داخلی دناپلاس توربو تفاوت‌هایی با مدل ساده دارد که عبارتند از فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز و سردنده جدید.

ایمنی دناپلاس

ایران خودرو در مدل پلاس خودروی دنا خود امکانات ایمنی زیر را قرار داده است:

کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی

ایموبیلایزر

قفل مرکزی با ریموت

کمربند‌های ایمنی سرنشینان جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع

فرمان تلسکوپی

صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس

سنسور دنده عقب

دوربین دید عقب

سیستم قطع سوخت خودکار

ترمز ضد قفل ABS، EBD

ترمز دیسکی خنک شونده جلو و دیسکی عقب

این ویژگی‌های ایمنی در سه عضو خانواده مدل دناپلاس مشترک است.

مزایا و معایب خودروی دناپلاس

هر خودرویی چه داخلی و چه خارجی مزایا و معایبی دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان نسبت به خرید آن تصمیم‌گیری کرد. در ادامه این بخش در مورد مزایا و معایب این محصول جذاب صحبت خواهیم کرد. 

مزایای دناپلاس

بسیاری از افراد به دلیل مزایای جذاب دناپلاس این محصول را انتخاب می‌کنند. از جمله شاخص‌ترین مزایای این محصول می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

•    طراحی بسیار زیبا، شیک و اسپرت

•    آپشن‌ها و امکانات بیشتر در مقایسه با سایر محصولات هم‌رده

•    مصرف کمتر سوخت در مقایسه با اغلب خودرو‌های مشابه

معایب دناپلاس

در کنار مزایای جذاب، دناپلاس معایبی هم دارد که از جمله معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    این محصول در در سال‌های اخیر به دلیل استفاده از قطعات با کیفیت پایین‌تر، دچار افت در کیفیت ساخت شده است.

•    کابین دناپلاس عایق‌بندی چندان مناسبی ندارد.

•    برخی از آپشن‌های این محصول از سال ۹۷ به بعد حذف شده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون