کد خبر: ۵۰۲۸۶
۱۱:۴۶ -۲۹ دی ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
اگر قصد خرید دلار را دارید، خواهید دید که انواع دیگری از دلار نیز وجود دارد. دلار‌های مختلف در صرافی‌ها، قیمت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید و فروش دلار با انواع آن‌ها آشنا شوید.

برای خرید دلار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نشان تجارت - هدی کاشانیان: در کشور ما، واحد پول دلار به معنای واحد پول ایالات متحده آمریکا است. دلار در کشور‌های مختلف به عنوان واحد پول شناخته می‌شود، اما هر یک از این دلار‌ها با دلار آمریکا در ارزش و منشاء، اختلافات زیادی دارند. خرید و فروش دلار و بسیاری از ارز‌های رایج بین‌المللی و انتقالات ارزی از خدمات بارز صرافی‌ها است. مردم می‌توانند به‌ منظور تامین ارز مورد نیاز خود، برای سفر‌های خارجی یا تجارت و بازرگانی به دلار یا هر یک از ارز‌های رایج دیگر روی آورند.

دلار آبی و سفید و تفاوت‌هایشان

اگر قصد خرید دلار داشته باشید یکی از موضوعاتی که با آن مواجه می‌شوید، «دلار آبی و سفید» است. تا قبل از سال ۲۰۰۹، دلار به رنگ‌های سفید و سبز چاپ می‌شد. از سال ۲۰۰۹، کشور آمریکا اقدام به انتشار نسخه جدیدی از اسکناس‌های دلار کرد که قابلیت‌های امنیتی بالاتری داشت و امکان جعل و تقلب در آن کم‌تر بود و دلار آبی از امنیت بالاتری برخوردار است و قابلیت جعل ندارد. همچنین نرخ دلار آبی بالاتر از نرخ دلار سفید است.

دلار نیمایی چیست؟

«دلار نیمایی» سیستمی جهت عرضه دلار توسط صادرکنندگان کالا و خرید دلار توسط واردکنندگان کالا‌ها در ایران است. کلمه «نیما» برگرفته از «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است. قیمت دلار نیمایی، کمتر از نرخ دلار در بازار آزاد است. سرمایه گذاری در دلار تنها در صورت تسلط به تحلیل داده‌های اقتصاد کلان یا مشورت گرفتن از افراد خبره در اقتصاد و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است. هیچ‌گاه از توصیه‌های افراد غیرمتخصص در این زمینه پیروی نکنید و اطلاعات و دانش مورد نیاز جهت خرید و فروش دلار را به دست آورید.

خرید انواع دلار

مشهورترین ارز در جهان «دلار» آمریکا است که معاملات تجاری در دنیا از طریق آن انجام می‌شود. دلار فقط مختص آمریکا نیست، بلکه در بسیاری از کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ارزش‌های پولی متفاوتی دارد.

اگر قصد خرید دلار را دارید، خواهید دید که انواع دیگری از دلار نیز وجود دارد. دلار‌های مختلف در صرافی‌ها، قیمت‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید و فروش دلار با انواع آن‌ها آشنا شوید.

۱- دلار فردایی: «دلار فردا» امروز خریداری و فردا تحویل می‌شود. به همین خاطر به آن دلار فردا می‌گویند. البته دلار فردا مخصوص بازار‌های غیررسمی است و به نوسانات و اتفاقات مختلف بستگی دارد.

۲- دلار سبزه فردایی: وقتی معامله انجام می‌شود، هرچه میزان تراکنش بزرگ‌تر باشد، سود و کارمزد کارگزار بیشتر است. کارگزاری‌های بازار‌های جهانی با استفاده از سیستم خود می‌توانند ۱۰۰ برابر، ۲۰۰ برابر و حتی ۵۰۰ برابر کسب درآمد کنند. اگر فردی تازه وارد سرمایه‌گذاری شود، باید از حجم بیشتری از سیستم استفاده کند تا سود بیشتری به دست آورد.

۳- دلار نیمایی: نام دلاری است که دولت معرفی کرده است. صادرکنندگان با این دلار ملزم شدند دلار‌های خود را با قیمت اعلامی به واردکنندگان بفروشند. به همین دلیل، این دلار را نیمایی نامیدند، زیرا نیما نام بستری است که این عملیات روی آن انجام شد.

شناسایی دلار تقلبی

در ماه‌های اخیر بازار ارز دچار نوسانات شدیدتری نسبت به گذشته شد و قیمت دلار در روندی افزایشی قرار گرفت. با افزایش تقاضای خرید و تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، دلالان و یا افراد دیگری به راه‌های مختلف و با شدت بیشتری دست به خرید و فروش دلار زدند که خود با توجه به التهابی که وجود داشت می‌توانست موجب سوء استفاده برخی شود؛ بنابراین پلیس در رابطه با خرید دلار‌های تقلبی هشدار داد و به مخاطبان بازار ارز اعلام کرد که مراقب سوء استفاده‌های احتمالی باشند. در مورد اینکه چگونه دلار غیرتقلبی بخریم، اولین مسئله این است که باید به صرافی‌های مجاز و همچنین شعب ارزی و یا ارزی - ریالی بانک‌ها تا حد امکان برای خرید دلار مراجعه کرد تا از دریافت اصل این اسکناس اطمینان یافت.

از نکات دیگر، جنس کاغذ است که سه چهارم اسکناس‌های آمریکایی از کتان و یک چهارم از پارچه تشکیل می‌شوند و دارای خطوط قرمز، آبی بوده و فیبرمانند هستند. مورد دیگر به مهر وزارت خزانه‌داری آمریکا برمی‌گردد که به شکل سبز رنگ و در سمت راست اسکناس زده می‌شود. فاکتور دیگر، سطح برجسته دلار است که به راحتی از طریق لمس کردن قابل حس خواهد بود. مهر بانک مرکزی آمریکا و رنگ مشکی که در سمت چپ دلار قرار دارد، پرتره و شماره سریال از دیگر مشخصه‌های دلار آمریکایی هستند.

خرید دلار دولتی با کارت ملی

خرید دلار دولتی با کارت ملی شرایط ویژه خود را دارد و به همین خاطر، همه افراد نمی‌توانند ارز دولتی بگیرند. البته باید بدانید که دلار آزاد در مقایسه با ارز دولتی با قانون خاصی برای خرید آن روبرو نیست و بدون محدودیت می‌توان آن را خریداری کرد. برای خرید ارز دولتی باید به صرافی‌های معتبر و واجد شرایط رجوع کنید و بدانید که حضور شخص شما برای خرید ارز دولتی در صرافی کاملاً الزامی است. باید از کارت ملی هوشمند استفاده کنید و چنانچه کارت ملی هوشمند برای شما صادر نشده باشد، می‌توانید از شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی به عنوان جایگزین کارت ملی هوشمند استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همراه داشتن دو عدد کارت بانکی برای پرداخت وجه، کاملاً الزامی است. معمولاً به خاطر اینکه سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، شما برای پرداخت مبلغ بیشتر به دو کارت بانکی احتیاج خواهید داشت. سیم کارتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید به نام شخص شما ثبت شده باشد و می‌باید حساب ارزی افتتاح کنید.

برای خرید دلار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

خرید دلار از صرافی

اگر قصد خرید دلار از صرافی را دارید این نکات را به یاد داشته باشید:

۱- ارز مورد نیاز خودتان را بشناسید. این کار را می‌توانید با استفاده از اینترنت یا دنیای مجازی انجام دهید. کافی است نام کشور مورد نظر و واحد پول آن را تایپ کنید تا با تقسیم‌بندی واحد پول کشور مورد نظر و شکل و شمایل اسکناس و سکه‌های آن آشنا شوید.

۲- قبل از اینکه برای خرید به بازار بروید از نرخ مبادله ارز مورد نظر خودتان با ریال آگاهی کسب کنید.

۳- به یاد داشته باشید ساعات غیراداری یا روز‌های تعطیل و زمانی که بانک‌ها تعطیل است برای تهیه ارز اقدام نکنید، چون قیمت‌ها غیرواقعی است.

۴- اگر قصد خرید دلار از صرافی دارید معمولاً صرافی‌ها، مهر بسیار کوچکی که بیانگر اصالت اسکناس و فروشنده است، دارند؛ بنابراین از فروشنده بخواهید این مهر را برای شما روی اسکناس‌ها بزند.

۵- از فروشنده صرافی بخواهید به شما فاکتور فروش بدهد که شماره سریال‌های اسکناس‌ها در آن قید شده باشد.

۶- از فروشنده بخواهید اسکناس‌ها را زیر دستگاه یا همان نور ماوراءبنفش برای شما چک کند، هرچند او قبلا این کار را انجام داده است.

۷- به تاریخ انتشار اسکناس‌ها دقت کنید به خصوص درباره دلار این موضوع بسیار مهم است.

۸- از تحویل گرفتن اسکناس‌های معیوب جدا خودداری کنید، چون بعد دچار دردسر خواهید شد.

۹- سعی کنید از چند صرافی قیمت بگیرید و بعد خرید کنید، چون قیمت صرافی‌ها معمولا کمی با یکدیگر اختلاف دارد، اما درباره اختلاف‌های فاحش هوشیار باشید که بدون تردید مشکلی در کار است.

۱۰- هنگام ورود به صرافی به مجوز بانک مرکزی خوب دقت کنید. این مجوز طبق قوانین باید در دید مشتریان نصب شده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون