نشان تجارت - محمد آیتی: حال که بیش از سه چهارم از عمر مجلس یازدهم و ۵۰ درصد از زمان کاری دولت سیزدهم گذشته است، فرصت خوبی است تا بررسی کرد و دید مسیر و عملکرد مجلس و دولت در حوزه اقتصاد به چه صورت بوده است.
در همین رابطه، حجتا... فیرزوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: دولت و مجلس در این دو سه سال اخیر، زحمات خوبی در حوزه اقتصاد کشیدند. به نظر میآید رصدهای مجلس در حوزههای مختلف به خصوص حوزههای اقتصادی، رصدهای دقیقی بوده و مسیری که مجلس در قانونگذاری طی کرد، قابل قبول بود. حال، اگر این قانونها در دولت اجرا شود، هم تسهیلی در فضای کسب و کار و سرمایهگذاری کشور است و هم در روند توسعه کشور اثرگذار خواهند بود.
وی افزود: در کنار محاسنی که مجلس در قانونگذاری داشت در یک نقطه هم ضعف داشت و آن هم حوزه نظارت است. هم در دولت قبل مجلس میتوانست در حوزه نظارتی بهتر عمل کند و هم در دولت فعلی. با توجه به اینکه دو سال از عمر دولت گذشته است، رصدها و نظارتهای مجلس میتوانست خیلی فراتر و اثرگذارتر از اینها باشد.
نماینده فسا در مجلس تصریح کرد: در دولت قبل، چون انتهای دولت بود، مجلس سعی میکرد که بیشتر با دولت همراهی کند که دولت یک فرود آرام داشته باشد و تنشی ایجاد نشود و همین امر باعث شد که حوزههای نظارت کمی تضعیف شوند. در دولت جدید هم با این بهانه و این تصور که آنها جدیداً کار خودشان را شروع کردهاند و باید بر حوزهها اشراف پیدا کنند تا بتوانند سوار بر کار شوند، تا امروز نظارتی که باید انجام میشد، نشده و حق مطلب ادا نشده است؛ هرچند اتفاقاتی افتاده و نظارتهایی هم بوده، ولی حقیقتاً کم بوده است. یعنی استیضاح و سوال و تذکر بوده است، ولی باید نظارت خیلی قویتر از این باشد.
فیروزی اظهار داشت: یک نقد هم دارم. هر زمان که مجلس میخواهد در حوزهای ورود کند، فضای رسانهای سنگینی علیه مجلس ایجاد میشود که مثلاً مجلس توقعاتی از دولت دارد یا دخالت در کار دولت میکند یا مجلس اجازه نمیدهد که دولت کارش را انجام دهد یا مجلس فراتر از اختیاراتش در حوزههای اجرایی عمل میکند. واقعیت این قضیه این است که مجلس در حوزه دولت بسیار مراعات میکند تا دولت بتواند با توجه به شرایط سخت کشور کارها را پیش ببرد. فضای سنگین رسانهای مخصوصاً در فضای مجازی که خیلی تخصصی و کارشناسی نیست، سبب میشود که خیلی وقتها مجلس نتواند سازوکارهای نظارتی خودش را به خوبی اجرا کند.
وی در ادامه بیان کرد: در حوزه دولت، دو، سه اتفاق افتاده که سبب شده انتظاراتی که مردم و نخبگان اجتماعی از دولت داشتند محقق نشود. نکته اول اینکه تعامل مناسبی که دولت میبایست با مجلس داشته باشد، شکل نگرفته و در این تعامل نقص بسیار شدیدی وجود دارد. دولت گاهی طوری برخورد میکند که انگار نمایندگان از کشور دیگری هستند و مقابل دولت قرار گرفتهاند. در حالی که چنین چیزی نیست و مجلس زودتر از دولت تشکیل شده و به بسیاری موضوعات اشراف دارد. مجلس همانطور که رهبری فرمودند از فضای نخبگانی و تخصصی بسیار خوب و بالایی برخوردار است که دولت یا از این ظرفیت استفاده نکرده و یا کم استفاده میکند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با وجود اینکه نمایندگان مجلس کف میدان هستند و به لحاظ اطلاعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و وضعیت ارتباط با مردم اطلاعات بسیار خوبی دارند، دولت باید از این ظرفیت نمایندگان استفاده مناسبی کند، ولی فضا را برای خودش محدود کرده و موضوع را نادیده گرفته است. نکته دوم اینکه در بعضی از فعالیتها دولت که میتوانست موجب تحول اساسی در حوزه اقتصاد مثلاً مسکن شود که عملاً اتفاق خاصی نیفتاده است. چیزی که ما میبینیم و نمایندگان حوزههای مختلف توضیح میدهند این است که اقدامات عملیاتی و اجرایی زیادی در حوزه مسکن روی نداده است.
فیروزی در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ تصریح کرد: اگر فقط همین حوزه مسکن فعال شود به نظر میآید یک حرکت، پویایی و تحولی در حوزههای اقتصادی پیش میآید. این یک نقطه ضعف در دولت است. نکته دیگر اینکه دولت در سطح مدیران ضعیف عمل کرده است. اول شروع به کار دولت، مجلس همراهی خوبی با آنها داشت و به همه وزرای دولت به جز یک وزیر، رای اعتماد داد که این میتوانست یک ظرفیت و پتانسیل خوبی برای دولت باشد. مدیران دولت سوار بر کار نشدند و بعضی از مدیران خیلی زود از قطار پیاده شدند و از اینرو، ثبات مدیریتی در دولت بسیار ضعیف است و همین موجب شده که عموماً مدیران، اهل تحول نباشند و اثرگذاری خاصی در دولت اتفاق نیفتد و همین تغییرات زود به زود و بیثباتی و شایعاتی که از تغییرات دائم مطرح میشود سبب میشود که روند کار را کندتر کند.
وی اظهار داشت: نکته مهمتری که مدنظر است و باید گفته شود این است که شاکله دولت، هماهنگی و انسجام لازم را ندارد و هنوز مشخص نیست که دولت قصد دارد چه کار اساسی را انجام دهد. اگر قرار است پنج کار مهم انجام دهد حتی همانها برای نخبگان اجتماعی و مردم تعریف شده نیست و احساس میشود خود دولت هم نمیداند میخواهد چه کار کند. در دولتهای گذشته که نگاه میکنیم یکی، دو مورد کار ملاک عمل بود و همانها مدام به لحاظ تبلیغاتی و رسانهای و فکری و پشتیبانی علمی در جامعه توسط مردم و رسانهها مطرح میشد تا کمک کنند و به عنوان موضوعات منسجم و فعال و دائمی در جامعه در حال بیان بودند. امروز میبینیم که هیچ موضوع مهم و عملیاتی و اولویتداری در دولت نه بین دولتمردان و نه در اجتماع بین مردم زبان به زبان نمیشود؛ منظور اولویتهایی است که اساس کار و هدفهای اصلی دولت باشند.