کد خبر: ۴۶۶۴۰
۰۵:۱۹ -۱۸ فروردين ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
قوانین تمرکز در مطالعه را رعایت کنید. به ذهن‌تان اجازه پرسه زدن ندهید. یاد بگیرید که افکار بیهوده را متوقف کنید و دوباره به مطالعه بپردازید. ذهن ما باید برای به دست آوردن نظم و ترتیب، نیاز به تمرین دارد، ولی قادر خواهید بود ساعت‌های طولانی را روی مطالعه تمرکز کنید.

چگونه هنگام مطالعه تمرکز داشته باشیم؟

نشان تجارت - هدی کاشانیان: گاهی پیش آمده است که هنگام مطالعه تمرکز ندارید. امروزه با وجود موبایل‌ها، کامپیوتر‌ها و سایر وسایل هوشمند، تمرکز به راحتی ازبین می‌رود. برای اینکه هنگام مطالعه تمرکز داشته باشید باید الگو‌های مطالعاتی خود را کمی دگرگون کنید. در ادامه به معرفی و بررسی تکنیک‌هایی افزایش تمرکز هنگام مطالعه می‌پردازیم.

مراحل تمرکز در حین مطالعه چیست؟

روش اول: میز مطالعه یا اطراف خود را مرتب کنید. شلوغی و بی‌نظمی اولین عاملی است که موجب پرت شدن حواس شما در حین درس خواندن می‌شود. سپس همه کتاب‌هایی که نیاز دارید را در کنار خود قرار دهید.

روش دوم: هدفگذاری و برنامه ریزی. داشتن برنامه قوی و قابل اجرا، اصلی‌ترین رکن موفقیت در انجام هر کاری است. در مورد تمرکز نیز داشتن برنامه برای افزایش تمرکز و دقت، بسیار مهم و تاکیدی می‌باشد. یک برنامه زمانی برای مطالعه داشته باشید و آن را در میان برنامه‌های عادی زندگی‌تان جا بدهید.

روش سوم: قوانین تمرکز در مطالعه را رعایت کنید. به ذهن‌تان اجازه پرسه زدن ندهید. یاد بگیرید که افکار بیهوده را متوقف کنید و دوباره به مطالعه بپردازید. ذهن ما باید برای به دست آوردن نظم و ترتیب، نیاز به تمرین دارد، ولی قادر خواهید بود ساعت‌های طولانی را روی مطالعه تمرکز کنید. افکار مزاحم را روی کاغذ بنویسید تا بعداً به آن‌ها بپردازید. برنامه مطالعه خود را بازنگری کنید و در صورت لزوم آن را اصلاح نمایید.

روش چهارم: ذهن آگاهی. این روشی است که می‌تواند از تمرکز نداشتن هنگام مطالعه جلوگیری کند. ذهن آگاهی به طور خلاصه همان توانایی حاضر بودن در زمان و مکان آن هم با تمام وجود است. ذهن آگاهی باعث از بین رفتن تمام عوامل خارجی و حواس پرت کن خواهد شد. پس قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید، سعی کنید با استفاده از ذهن آگاهی به افزایش تمرکز خود کمک کنید.

مدیتیشن

روش پنجم: مدیتیشن. گرچه مدیتیشن خیلی در کشور ما رواج ندارد، اما در سال‌های اخیر تاثیر آن بر تمرکز و دقت باعث شده بیشتر جدی گرفته شود. مدیتیشن علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روی مغز شما می‌گذارد، یکی از راه‌های افزایش تمرکز و آرامش هم به شمار می‌رود. یوگا و سایر ورزش‌های از این دست حتی به گردش خون شما هم کمک می‌کنند و باعث انتقال سریع‌تر خون به مغز خواهند شد.

روش ششم: یادگیرنده خوبی باشید. راه دیگری که به ما می‌گوید که چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم، این است که اول خودمان باید یادگیرنده خوبی باشیم. این بدین معناست که باید قادر به انتقال آموخته‌های خود باشیم، برای این کار می‌توانیم:

• آموخته‌های خود را در زندگی واقعی به کار ببریم.

• تفاوت‌ها و شباهت‌ها میان دانسته‌ها و آموخته‌های‌مان را بیابیم.

• آنچه آموخته‌ایم را به زبان و بیان خودمان تعریف کنیم.

• اطلاعات جدیدی را که آموخته‌ایم، در جای مناسب بکار ببریم.

دوری از موبایل برای تمرکز روی مطالعه

روش هفتم: مینیمالیسم دیجیتال. اگر می‌خواهید نحوه تمرکز کردن برای ساعات طولانی را یاد بگیرید، باید تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. کامپیوترتان تنها وسیله‌ای است که باید روشن باشد. دلیل اهمیت این موضوع در زیر بیان شده است:

• حواس‌پرتی به وسیله این وسایل الکترونیکی، وقت مفید شما را به هدر می‌دهد.

• تماس‌ها، پیامک‌ها و اعلانات، عوامل اصلی حواس‌پرتی هستند.

روش هشتم: از دیگران بخواهید مزاحمتان نشوند. همیشه حواس پرتی و عدم‌تمرکز شما در هنگام مطالعه محدود به شما نیست. گاهی وقت‌ها صدای بلند موسیقی یا تلویزیون و یا یک تماس تلفنی می‌تواند حواس شما را کاملاً پرت کند. بهتر است قبل از هرچیز به اعضای خانواده‌تان بگویید که در حال مطالعه هستید و اگر ممکن است تا ساعتِ مشخصی مزاحم شما نشوند. سپس به اتاق برگشته، در را ببندید، گوشی خود را خاموش کنید و مطالعه را شروع کنید.

چگونه هنگام مطالعه تمرکز داشته باشیم؟

روش نهم: مطالعه را به صورت یک سرگرمی در بیاورید. راه‌های مطالعاتی را با هم ادغام کنید تا مطالب به نظرتان خسته‌کننده نیاید. خودتان را بیازمایید تا ببینید چه قدر آموخته‌اید. سعی کنید با صدای بلند مطالعه کنید و از نمودارها، یادداشت و فلوچارت‌ها برای یادگیری بهتر استفاده کنید.

روش دهم: خواب کافی داشته باشید. برای اینکه بدانید چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم، باید بگوییم خواب کافی را فراموش نکنید. خیلی خوب است که ساعت‌های طولانی به مطالعه بپردازید، اما بدن شما به خواب نیاز دارد تا تلاش‌های شما بی‌ثمر نباشد. بدن شما روزانه به ۷ الی ۸ ساعت خواب نیاز دارد. مطالعه کردن وقتی که خیلی خسته هستید، فقط وقت تلف کردن است و داشتن خواب مناسب در شب، باعث می‌شود که بهتر بتوانید تمرکز کنید و مهارت‌ها را حفظ کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
0
امان از فضای مجازی
آخرین اخبار
گوناگون