کد خبر: ۴۳۵۹۰
۱۳:۵۳ -۲۲ مرداد ۱۴۰۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: همه می‌دانیم که هرجا ثروت و قدرت باشد، به صورت طبیعی فساد را هم به همراه خواهد داشت. پس مهم‌ترین رویکرد باید نظارت بر حُسن انجام کار باشد. اگر در طول این چهار دهه، قانون معادن، یک قانون قوی با کمترین ضعف بود، تا این اندازه شاهد رانت، فساد و خروجی پایین نبودیم.

قاسم ساعدی

نشان تجارت - قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم گفت: اینکه چرا اقتصاد ما به این روز افتاده و چرا مسیر پیشرفت، سال‌ها کُند بوده و هست، دلایل زیادی از جمله تحریم و یا عدم‌گردش نخبگان، سوءمدیریت‌ها و… دارد، اما اگر تنها به موضوع نظارت به طور تمام و کمال، بدون رودربایسی و برخورد جدی در صورت مشاهده تخلف می‌پرداختیم، شاید بیش از ۵۰ درصد اوضاع و احوال اقتصادی کشور و به تبع آن، معیشت مردم بهتر از این بود.

وی افزود: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور، معادن است. معادن بسیاری با مواد معدنی ارزشمند و متنوع در ایران وجود دارند، اما عدم‌نظارت کافی دستگاه‌های مرتبط باعث شده که امروز پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب، نتوانیم کارنامه درخشانی از خود در حوزه معدن را به مردم گزارش دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: همه می‌دانیم که هرجا ثروت و قدرت باشد، به صورت طبیعی فساد را هم به همراه خواهد داشت. پس مهم‌ترین رویکرد باید نظارت بر حُسن انجام کار باشد. اگر در طول این چهار دهه، قانون معادن، یک قانون قوی با کمترین ضعف بود، تا این اندازه شاهد رانت، فساد و خروجی پایین نبودیم.

ساعدی اظهار داشت: اگر نظارت جدی باشد و موضوع تعارض منافع هم سریع‌تر به قانون تبدیل شود، بسیاری از ظرفیت‌های احیا و از طرفی، صرفه‌جویی به منظور درآمد حداکثری کشور رقم خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: درآمد بالایی در حوزه معدن وجود دارد، مخصوصاً که مواد معدنی ایران، مشتریان بسیاری در دنیا دارد. چنین پتانسیلی، نیازمند نظارت چند لایه و هر روزه است. یعنی کوچک‌ترین غفلت، می‌تواند روزنه‌ای برای ورود فساد باشد. من معتقدم در جاهایی مثل معادن یا حوزه نفت و پتروشیمی که ثروت زیادی وجود دارد، باید شبکه نظارتی و چند لایه‌ای نسبت به جاهای کم‌حساسیت‌تر ایجاد شود. یعنی باید کار به گونه‌ای باشد که اگر دستگاه نظارتی لایه اول، سهل‌انگاری کرد یا مثلاً افرادی در بدنه آن، شریک فساد احتمالی شدند، دست این افراد در لایه‌های بعدی رو شود.

وی در ادامه بیان کرد: اولین کار در حوزه معدن، مطالعه به منظور اکتشاف است. از همین مرحله باید نظارت جدی و کار دست افرادی باشد که اهلیت داشته باشند. کمترین دستاوردی که نظارت می‌تواند در کشور به بار بیاورد، بازسازی اعتماد از دست‌رفته در جامعه است. باید حس فساد و تبعیض را در کشور از بین برد تا اقتصاد پویا به لطف و مدد رقابت سالم شکل بگیرد.

ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، دو ضعف در حوزه معدن تا حد چشمگیری وجود دارد. اول اینکه امروز بسیاری از معدن‌داران برای کار در معدن با کمبود ماشین‌آلات مواجه هستند. اینکه سال‌ها زیرساخت‌ها آماده نباشد یا مثلاً مشکل قانونی داشته باشیم و کار خاصی صورت نگیرد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. اگر گفته می‌شود بیش از ۱۰ هزار ماشین‌آلات معدنی کم داریم، یک روز هم نباید زمان را از دست بدهیم و باید از شرکت‌های داخلی بخواهیم به ما بگویند در سال چه میزان از این کمبود را می‌توانند تامین کنند و هر میزان دیگر که کم و کاستی داشتیم را با اجازه واردات حل کنیم، چون مردم پس از چندین سال، انتظار بهبود شرایط اقتصادی کشور را دارند و نمی‌شود آن‌ها را با شعارهای توخالی معطل گذاشت. از طرفی، علم است که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند. اگر تولید علم با سرمایه‌گذاری توام شود، آنگاه دیوار شیشه‌ای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خواهد شکست. این موضوع با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان شدنی است، اما گاهی خبر و گزارشاتی به ما می‌رسد که نشان می‌دهد همچنان آن‌طور که شایسته است، این تشکیلات که بدنه آن، عموماً جوانان و نخبگان است، به کار گرفته نمی‌شوند. در شعار سال، نام دانش‌بنیان آمده است، پس مسئولان باید کاری کنند که در پایان سال، سرشان جلوی مردم‌شان بالا باشد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون