کد خبر: ۳۹۳۸۵
۱۲:۰۵ -۳۰ بهمن ۱۴۰۰
میراحمدی یک فعال صنعت غذا با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده روی یک کالا یک طرح درست با اجرای غیر کارشناسی است، گفت: شرکت‌های پخش حاضر به همکاری با تولیدکننده نبوده و عملا فروش محصولات به صفر رسید.

گندم

نشان تجارت - دولت به تازگی اعلام کرده است که جزئیات قیمت تولیدکننده باید روی کالا درج شود. تصمیمی که به ظاهر قرار بوده به نفع مصرف کننده و تولیدکننده باشد، حالا مشکلات زیادی را در بازار ایجاد کرده است. آنگونه که فعالان اقتصادی می گویند بسیاری از شرکت های پخش با این قیمت ها حاضر به همکاری نیستند و عملا فروش محصولات غیر ممکن شده است. در این میان هستند تولیدکنندگانی که برای فرار از این مصوبه غیر کارشناسی به دست کاری تاریخ تولید محصولات خود رو آورده اند.

سید یاسر میر احمدی فعال صنعت غذا در گفتگو با بازار درباره حذف قیمت مصرف کننده از روی اجناس می گوید: آنچه که به تازگی دولت با عنوان درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده با ابلاغیه سازمان حمایت در پیش گرفته، به نظر می‌رسد که بدون مطالعه قبلی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی آن، صورت گرفته و مارجین‌های تعیین شده برای عوامل توزیع و خرده فروشی صحیح نیست و موجب نارضایتی آنها شده‌ است.هزینه های پخش در کشور ما بین ۱۵ تا ۱۷ درصد قیمت محصول را تشکیل می دهد. اما دولت در طرح درج قیمت تولید کننده هزینه های پخش را تنها ۱۰ درصد در نظر گرفته است

هزینه ۱۵ تا ۱۷ درصدی پخش در ایران
او در پاسخ به این سوال که شما موافق اجرای ین تصمیم هستید، گفت: این یک تصمیم درست است که روش اجرای آن نادرست است. در این مدل تولیدکنندگان باید قیمت تمام شده تولید را به اضافه ۱۰ الی ۱۱ درصد هزینه پخش و ۱۰ درصد سود برای مغازه دار روی محصول درج کنند. این در حالی است که هزینه های پخش در کشور ما بین ۱۵ تا ۱۷ درصد قیمت محصول را تشکیل می دهد. ضمن اینکه سود در نظر گرفته شده برای واحد صنفی هم با اعتراضات زیادی مواجه شده است.

به گفته این فعال صنعت غذا؛ عملا عوامل توزیع و فروش حاضر به همکاری با تولیدکنندگان با حاشیه سودهای تعیین شده توسط دولت نیستند و تولیدکننده برای فروش کالای خود چاره‌ای جز پرداخت مارجین بیشتر ندارد.

او با بیان اینکه مدل جدید درج قیمت روی محصول فروش کالا را به صفر رسانده است، ادامه داد: وقتی محصولی فروش نرود عملا سود من تولیدکننده هم صفر خواهد بود. ضمن اینکه کالایی هم برای عرضه به مصرف کننده وجود ندارد.بسیاری از تولیدکنندگان که محصولشان ۶ ماه یا بیشتر تاریخ مصرف دارد، تاریخ تولیدات خود را غیر واقعی و قبل از شروع طرح درج قیمت تولیدکننده روی اجناس اعلام می کنند تا بتوانند از اجرای آن شانه خالی کنند

دست کاری تاریخ تولید برای فرار از مصوبه جدید دولت
این فعال صنعت غذا با بیان اینکه این طرح از ماه گذشته در کشور اجرایی شده است، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان برای فرار از این مساله تاریخ تولید محصولات خود را قبل از این تاریخ درج می کنند تا مشمول این قانون نشوند.

میر احمدی همچنین با اشاره به گستردگی تعداد محصولاتی که شامل این طرح می شوند، گفت: دولتی که در کنترل و تنظیم بازار ۷ قلم کالای اساسی عاجز و ناتوان است چطور قرار است به ۲۵ هزار قلم کالا نظارت کند. با این وجود که اگر زیرساخت‌ها رعایت شود و مارجین مناسب برای بخش توزیع و خرده‌فروشی تعیین شود، درج قیمت تولیدکننده روی کالاها، قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد هر چند که همچنان باعث ایجاد سردرگمی مصرف‌کنندگان خواهد بود.چند وقت پیش حواله خرید گندم از چابهار را به ما دادند وقتی مراجعه کردیم متوجه شدیم که این گندم هنوز وارد نشده است. جالب است که بدانید ما هنوز گندم حواله های آذر خود را دریافت نکرده ایم

صدور حواله گندمی که هنوز وارد نشده
او همچنین در بخش دیگری از سخنان به مشکلات موجود در توزیع گندم و آرد بین کارخانجات صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در این خصوص شاهد بی نظمی های زیادی هستیم. به عنوان مثال چند وقت پیش حواله دریافت گندم از استان مازندران را برای ما صادر کردند. وقتی به آنجا مراجعه کردیم استاندار اعلام کرد که اولویت مردم استان بوده و امکان تحویل گندم به ما را ندارند.

این فعال صنعت غذا با بیان اینکه حواله های دریافت گندم در کشور ما صوری است، ادامه داد: چند وقت پیش حواله خرید گندم از چابهار را به ما دادند وقتی مراجعه کردیم متوجه شدیم که این گندم هنوز وارد نشده است. جالب است که بدانید ما هنوز گندم حواله های آذر خود را دریافت نکرده ایم.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد نیازتان از محل گندم و آرد های داخلی و چند درصد از محل وارداتی ها تامین می شود، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصدی آرد دریافتی ما وارداتی و ۱۰ درصد داخلی است. این رویه در گذشته برعکس بود.

میر احمدی ادامه داد: آرد داخلی را به قیمت ۲۷۰۰ تومان دریافت می کنیم در حالیکه قیمت آرد خارجی ۲۰۰ تومان گران تر و حدود ۲۹۰۵ است. با وجود اختلاف قیمتی که بین دو محصول وجود دارد ما اجازه تغییر قیمت محصولات خود را نداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون