کد خبر: ۴۰۰۶۷
۱۳:۲۳ -۱۷ اسفند ۱۴۰۰
رئیس هیات مدیره مجمع عالی واردات ایران اظهار کرد: ماندن کالا‌ها در گمرک دلیل بر کارشکنی گمرک نیست چراکه گمرک بر اساس قوانین عمل می‌کند.

گمرک

نشان تجارت - علیرضا مناقبی، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران با بیان اینکه مقوله گمرک را باید از قوه مجریه و مقننه تفکیک کرد گفت: گمرک مجموعه ای تابع دستورات است و نمی تواند خودسر کاری انجام دهد.

وی افزود: ماندن کالاها در گمرک دلیل بر کارشکنی گمرک نیست چون گمرک بر اساس قوانین عمل می کند و لذا هر چقدر که قوانین تسهیل شود کارها هم با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران رفع قوانین زائد برای امور گمرکی را توسط مجلس و هیئت دولت ضروری خواند و گفت: مردم همه تقصیرات را متوجه گمرک می دانند درصورتیکه معطل ماندن کالاها در گمرک یا مربوط به خود کالاست یا اینکه خود قوانین گمرک ایراد دارند.

مناقبی خاطرنشان کرد: افراد چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات با عوامل و ارگان های دیگر درگیری دارند و لذا گمرک پله آخر است و تقصیری ندارد اما مردم فقط گمرک و کالاهای دپو شده را می بینند و رسانه ها هم بلافاصله نمی توانند عوامل دیگر را به مردم نشان دهند.

وی راهکار دپو نشدن کالاها در گمرک را رفع موانع گمرکی توسط قانون گذار و قوه مجریه دانست و گفت: چرا یک کالا باید یک سال و نیم در انبارهای گمرک معطل بماند!؟

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران با بیان اینکه قانون برای همه یکسان اجرا نمی شود گفت: نمونه این مسئله، سیاست تخصیص ارز است که برای همه یکسان اجرا نمی شود یا چگونه مجوز کالا برای یک فرد دو سه روزه صادر می شود اما برای فرد دیگر سه ماه طول می کشد!؟

مناقبی در رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما تولیدکنندگان زیادی داریم که کالاهای با کیفیت تولید می کنند اما مشکل فروش و بازاریابی دارند و یا صادرات بلد نیستند و اینها مسائلی هستند که مسئولان باید پیگیری کنند.

وی قطعی سیستم در گمرک را در دنیای امروز بسیار عجیب خواند و گفت: ما امروز به خاطر همین ندانم کاری ها هزینه های مازاد پرداخت می کنیم.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران تأکیدکرد: گمرک باید بحث یکپارچگی قوانین داخلی خود و کوچک کردن بدنه خود را برای افزایش سرعت عملکرد در دستور کار قرار دهد.

همچنین در ادامه، حجت شفایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران با تذکر این مطلب که گمرک، یک سازمان مجری است نه قانونگذار گفت: نمونه برداری و بررسی استاندارد روند صادرات و واردات را کند می کند و هزینه زیادی را نیز به تاجران تحمیل می کند.

وی از سازمان توسعه تجارت تقاضا کرد که به صورت عملیاتی تر ورود کند و به عنوان یک پل ارتباطی بین بخش خصوصی و سازمانها کارها را تسهیل کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون