کد خبر: ۳۷۵۰۶
۱۳:۰۰ -۰۴ دی ۱۴۰۰
اعتیاد به مشاهده فیلم پورن مساله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، تاثیر مخرب چنین اعتیادی بر زندگی جنسی و حتی عاطفی فرد چنان است که می‌تواند او را به ناهنجاری‌های جنسی نیز مبتلا کند، تاثیر این فیلم‌ها به‌ویژه بر افرادی که در کودکی تحت آموزش‌های جنسی صحیح نبوده‌اند بسیار مخرب‌تر است.

فیلم پورن

نشان تجارت - صنعت ساخت فیلم پورن در جهان رشد روز افزونی داشته و چنان با استقبال از طرف مردم مواجه شده است که سالیانی است جشنواره‌ AVN در حمایت از این صنعت برگزار شده و به بهترین‌های این صنعت جوایزی اهدا می‌کند.

این فیلم‌ها چنان در جهان ریشه گرفته‌اند که این روز‌ها کمتر کسی را می‌شناسید که تا به حال چنین فیلم‌هایی را مشاهده نکرده باشد. با این حال مشاهده چنین فیلم‌هایی که تنها به عرضه صحنه‌های جنسی خلاف واقع و فارغ از هر احساسی به مخاطب می‌پردازد و تن بازیگران و روابط جنسی میان شرکای جنسی مصلحتی را همچون کالا به بیننده عرضه می‌کند تبعات بسیار منفی به دنبال دارد.

کودکان مهم‌ترین قربانیان این صنعت سیاه هستند زیرا ساخت فیلم‌های پورن موسوم به پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری کودکان که بازیگر آن معمولا یک کودک و به‌ویژه یک دختربچه است هم مشتریان خاص خود را داشته و در نهان یا آشکار کودکان حاضر در این فیلم‌ها قربانی ارضای نیاز خاص مخاطب فیلم‌های پورن مرتبط با کودکان می‌شوند؛ انتشار این فیلم‌ها حتی می‌تواند باعث افزایش نگاه جنسی به کودکان در جوامع مختلف شود.

پورنوگرافی کودکان آنقدر هولناک است که ۱۰ سال پیش پارلمان آلمان با اکثریت آراء تصویب کرد که سایت‌های پورنوگرافی کودکان به جای فیلتر شدن، به طور کامل از اینترنت پاک شوند. به هر حال فارغ از سن و سال بازیگران فیلم پورن، تاثیر روانی مشاهده این تصاویر بر مخاطب و زندگی جنسی و عاطفی او بسیار مهم است.

آثار مخرب تماشای فیلم پورن در  کدام جوامع بیشتر است؟

دکتر مجتبی دلیر، روانشناس و عضو هیات مدیره انجمن روانشناسان اجتماعی ایران در اینباره به جامعه ۲۴ می‌گوید: «تماشای فیلم پورن تاثیر منفی بر زندگی جنسی مخاطب می‌گذارد. نکته آن است که در جهان مبحثی تحت عنوان آموزش جنسی وجود دارد، اما در ایران این نگاه بسیار دیر ایجاد شد و مثلا درسی تحت عنوان «جمعیت و تنظیم خانواده» به دروس درسی دانشگاهی اضافه شد که بسیار دیر و کلی درباره روابط زناشویی صحبت می‌کند. آموزش جنسی باید از کودکی آموزشی داده شود و در جهان این مساله برای پیشگیری از اولین یادگیری غلط در این حوزه اجرا می‌شود، زیرا یادگیری غلط می‌تواند منجر به انحرافات جنسی شود.»

«وقتی اولین یادگیری غلط رخ می‌دهد رفع آن بسیار مشکل است. بسیاری از افرادی که برای درمان مشکلات جنسی یا غیرجنسی خود به کلینیک مراجعه می‌کنند، مشکلات‌شان ناشی از همین یادگیری غلط است. به عنوان مثال یک نوجوان تازه بالغ به واسطه نیازی که به کسب اطلاعات درباره خود و تغییرات رخ داده جسمی و جنسی در کالبدش دارد در این خصوص کنکاش می‌کند و اگر آموزش علمی و صحیح در اختیار نداشته باشد قطعا سراغ اطلاعات نادرستی که وجود دارد می‌رود که یکی از این اطلاعات نادرست مربوط به فیلم‌های پورن است.»

«البته فیلم‌های آموزش جنسی هم وجود دارد، اما این فیلم‌ها بسیار محدود بوده و تعداد آن‌ها در مقابل فیلم‌های پورن بسیار ناچیز است. این فیلم‌ها در اختیار سکس تراپیست‌هاست، برای آنکه آن‌ها بتوانند رفتار‌های غلط جنسی که فرد یاد گرفته را از طریق مشاهده فیلم‌های آموزشی اصلاح کند؛ بنابراین اگر بخواهیم موضوع اطلاعات صحیح درباره مسائل جنسی را محدود کنیم تنها منبع فرد برای آموزش همین فیلم‌های پورن است و تصور فرد بر این می‌شود که این فیلم‌ها نشان‌دهنده رفتار‌های طبیعی جنسی است، درحالیکه رفتار‌هایی که در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود غیرطبیعی‌ترین و ناهنجارترین رفتار‌های جنسی از پارافیلیا (ناهنجاری‌های جنسی مانند سادیسم، مازوخیسم، فتیش، بچه‌بازی یا پدوفیلیا و...) گرفته تا اختلالات و انحرافات جنسی را برای جذب مخاطب بیشتر به تصویر می‌کشد.»

«صنعت سکس تقریبا بعد از اینترنت پررونق‌ترین و پردرآمدترین صنعت در جهان است و حتی با در اختیار گذاشتن رایگان این نوع فیلم‌ها در فضای مجازی به استفاده هرچه بیشتر اینترنت و در واقع به تجارت پررونق اینترنت کمک می‌کند؛ بنابراین وقتی فرد رفتار‌های غلط، ناهنجار و غیرطبیعی را از طریق این نوع فیلم‌ها آموزش می‌بیند حس کنجکاوی او برانگیخته شده و سعی می‌کند این رفتار‌ها را در خود جستجو کند، اما بخشی از این تصاویر در زندگی واقعی و روی انسان قابل اجرا نیست، زیرا به جرائم جنسی مانند قتل، قطع عضو یا تجاوز می‌رسد. صنعت پورن برای به تصویر کشیدن جرائم جنسی از انیمیشن و پویانمایی استفاده می‌کند که در سال‌های اخیر تعداد این نوع انیمیشن‌ها از فیلم‌های پورن بیشتر شده است.»

«این موارد به خطای دسترس‌پذیری منجر می‌شود، به این معنا که فردی که منبع اطلاعاتی دیگری در حوزه امور جنسی ندارد گمان می‌کند این موارد درست است و خود را در معرض مقایسه قرار می‌دهد مثلا طول زمان یک رابطه جنسی سالم از زمان دخول تا انزال حداکثر ۴ دقیقه است، اما در این فیلم‌ها رابطه به ساعت می‌کشد، در این شرایط فردی که آموزش و اطلاعات درست نداشته است، یادگیری نادرستی خواهد داشت مبنی بر اینکه من مشکلی دارم که طول رابطه‌ام تنها چند دقیقه است یا در خصوص سایز اندام جنسی و ... هم دچار تصورات واهی می‌شود.»

«در روانشناسی اجتماعی نظریه بسیار مهمی داریم، با عنوان یادگیری مشاهده‌ای یا یادگیری اجتماعی، انسان بسیاری از رفتارهایش را از الگو‌ها یاد می‌گیرد، وقتی فرد فیلم‌هایی را مشاهده می‌کند که در آن یک رفتار غیر طبیعی را کاملا طبیعی جلوه می‌دهند، او به این نتیجه می‌رسد رفتاری که می‌بیند رفتاری است که همه مرتکب می‌شوند، مثلا وقتی بازیگر فیلم پورن بیش از یک شریک جنسی دارد و درواقع همان گروپ سکس را اجرا می‌کند، این مساله در انتخاب همسر و شریک جنسی توسط فرد مشکل‌ساز می‌شود، زیرا فرد از رفتار این فیلم الگوبرداری کرده و سعی می‌کند از آن الگوبرداری کند.»

سختگیری در انتخاب شریک جنسی با مشاهده فیلم پورن

«در روانشناسی اجتماعی گفته می‌شود، که وقتی رفتار‌ها برای ما مبهم است سعی می‌کنیم از رفتار دیگران تقلید کنیم؛ بنابراین اگر آموزش جنسی را در کشور با توجه به دین و فرهنگ‌مان و براساس اصول علمی آموزش بدهیم بسیاری از معضلات کاهش می‌یابد، زیرا در این صورت موضوع برای هیچکس مبهم نیست و اطلاعات صحیح و واضح در اختیار افراد قرار گرفته است. اما وقتی این فیلم‌ها را می‌بینیم و در شرایط مبهم قرار داریم از رفتار‌های فیلم پورن الگوبرداری می‌کنیم.»

«مثلا اگر فیلم‌های پورن نشان می‌دهد که شریک جنسی باید فلان مشخصه خاص جسمی را داشته باشد فردی آموزش ندیده‌ای که بعد از ازدواج متوجه می‌شود همسرش چنین مشخصه‌ای ندارد دچار نارضایتی جنسی شده و فکر می‌کند مشکلی وجود دارد درحالی‌که همسر او طبیعی‌ترین شرایط را داشته است. این نوع نگاه منجر به افزایش انجام عمل زیبایی در اندام‌های جنسی اولیه و ثانویه به‌ویژه در میان زنان می‌شود که نوعی الگوبرداری از همین فیلم‌هاست. عمل‌هایی که در واقع به شدت نازیبا بوده و فرد را از شرایط طبیعی خود دور می‌کند.»

«حتی مشاهده کم فیلم‌های پورن هم زیاد است، مانند مصرف مواد مخدر که حتی یکبار تجربه آن هم زیاد است، مشاهده این فیلم مانند ویروس ایدز است که یکبار ورود آن به بدن باعث بیمار شدن می‌شود. درباره فیلم پورن هم چنین است و متخصصان معتقدند که حتی یکبار مشاهده این گروه از فیلم‌ها تاثیر خود را بر مغز می‌گذارد. ما در مغز نورون‌های آیینه‌ای داریم که با مشاهده رفتار دیگران مدار‌های عصبی مغز ما را به شکل احساس و تفکری که از دیگران مشاهده شده درمی‌آورند. هیچ فرقی نمی‌کند که فرد برای اولین بار یک رابطه جنسی را در یک فضای واقعی مشاهده کند و چه در فیلم ببیند، در هر صورت مدار‌های عصبی مغز تغییر می‌کند، زیرا یادگیری رخ داده است.»

«رفتار جنسی پاداش‌دهنده است، زیرا لذت‌بخش است، مشاهده فیلم‌های پورن نیز پاداش‌دهنده و لذت‌بخش است، میل جنسی را بر می‌انگیزد و همین موضوع باعث می‌شود که فرد احتمالا با مشاهده این نوع فیلم اگر مجرد است دست به خودارضایی همزمان بزند یعنی سیستم مغزی او این پاداش‌ها را تولید می‌کند و یادگیری رخ می‌دهد. درباره افراد متاهل هم افرادی داریم که در حین مشاهده فیلم پورن روابط زناشویی برقرار می‌کنند، موضوع این است که به تدریج ذهن ما یاد می‌گیرد که تنها با مشاهده این فیلم‌ها تحریک شود نه به صورت خودانگیخته و طبیعی. مثلا فیلم همسر دارد، اما بدون مشاهده این فیلم‌ها تمایلی به برقراری رابطه ندارد و به همین دلیل هم با تنها با روشن شدن فیلم درست به روابط زناشویی می‌زند؛ بنابراین عادت به مشاهده فیلم پورن مانند هر اعتیاد دیگری پیش‌رونده است.»

پورنوگرافی مساله‌ای جدید نیست

(آیا مشاهده فیلم‌هایی که تجاوز یا ارتباط جنسی با کودک را به تصویر می‌کشد، می‌تواند باعث بیماری‌های مرتبط با این رفتار‌ها در فرد شود؟): «این موضوع هم همان یادگیری مشاهده‌ای است. من به عنوان یک روانشناس که سال‌هاست در این زمینه فعالیت و پژوهش می‌کنم تاکنون کسی را ندیده‌ام که کلاس‌های آموزش جنسی را در کشور گذرانده باشد. بنابراین، چون منبع اطلاعاتی ما محدود به این نوع فیلم است این نوع رفتار را آموزش می‌بیند. با مشاهده فیلم پورن به فرد القا می‌شود که با انجام این رفتار‌های ناهنجار می‌تواند یک فرد توانمند به لحاظ جنسی باشد.»

«یک مراجع دارم که دچار وسواس جنسی است، به این معنا که او مدام فکر می‌کند که نکند تمایلات جنسی‌اش مانند آنچه که در فیلم‌های پورن دیده است باشد، او برای اینکه به خود ثابت کند که به انحرافات و ناهنجاری‌های جنسی (پارافیلیا) مانند مدفوع‌خواهی، ادرارخواهی و... دچار نیست این موارد را امتحان کرده است. از آنجایی که وسواس تکرار شونده است و این افکار او را رها نمی‌کند با خود می‌گوید یک بار امتحان کردی شاید دفعه بعد خوشت بیاید پس یک بار دیگر امتحان کن؛ بنابراین قطعا مشاهده این فیلم‌ها تاثیر بدی بر زندگی جنسی فرد داشته و رفتار‌های غلطی را در فرد ایجاد می‌کند.»

«پورنوگرافی که اصطلاحا به آن مکتوبات فواحش گفته می‌شود از قدیم‌الایام وجود داشته است به این معنا که در گذشته افراد تن‌فروش خاطرات خود را می‌نوشتند، نقاشی می‌کردند و عکس می‌گرفتند امروز هم فیلم ساخته می‌شود بنابراین اگر فکر کنیم که فردی تا بزرگسالی با این موارد مواجه نشده باشد نادر است. البته تاثیر مشاهده این فیلم‌ها در کودکی بسیار مخرب‌تر است تا اینکه فردی تا بزرگسالی از چنین موضوعاتی پاک باشد و تازه در بزرگسالی با فیلم پورن مواجه شود احتمالا ظرفیت مواجهه این فرد با چنین مساله‌ای کمی متفاوت است اما به هرحال نخستین برخورد با این مسائل تاثیرات منفی خود را دارد.»

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون